Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3491 ggr
Lejdet
2010-09-07 02:51
0

Dilemma..

I morgon får jag hem min hona Cinzano som bor på foder hos min son.

De är nyblivna föräldrar och orkar inte få små kattbebisar att ta hand om nu också så då ska hon bo här, föda här och ungarna får växa upp här. Tajmingen var inte så smart men hanen skulle kastreras så jag hade inget val då jag bytte en unge mot en gratis parning och kull.Sen kastrerar jag henne och hon får flytta hem igen.

Nu till problemet.. Jag försökte ju i 3 månader att få Cinzano att bli accepterad i kattgruppen här hemma när jag köpte henne för nåt år sedan och det gick ju aldrig trots alla knep och knåp..

Nu vill jag ju ha koll på henne de närmaste veckorna eftersom hon ska föda för första gången och jag vet inte riktigt var jag ska göra av henne eftersom hon avskyr andra katter. De utrymmen jag har är huset som endast har en enda innerdörr samt mitt katthus på ca 4 kvm+ 8kvm rastgård, mitt gästhus på 10 kvm och mitt varmgarage på ca 50 kvm.

Till råga på allt ska en del av mitt hus renoveras efter ett takläckage i ett par veckor vilket gör att delar av huset blir obeboligt..  tak och innerväggar ska rivas ut i hall, tvättstuga och kanske badrum.

Jag vet ju att en dräktig hona behöver all lugn och ro hon kan få och jag vill att hon ska kunna känna sig trygg nånstans, så frågan är, var gör jag av henne? Enklast vore ju katthuset men då har jag ingen koll på henne och lika är det ju med garaget och gästhuset. Hade ju önskat att hon kunde ha fått sina ungar hos sonen men samtidigt förstår man ju dem också med en tio dagars nyfödd bebis.

Skall jag utsätta henne för den stressen att se OM hon kan bo här inne med de andra, det kanske går bättre nu? Eller ska jag inte ens försöka?

Usch man är en riktig hönsmamma…

alltidsiames
2010-09-07 10:27
0

Hon ska vara med dig, i din säng och i TV-soffan på kvällen. Hon vill inte vara ensam.

Lejdet
2010-09-07 12:51
0

#1 nej det tycker ju inte jag heller att hon ska behöva vara, men då blir ju automatiskt de andra uteslutna. Men ska man välja mellan två onda ting så…

MalinL
2010-09-07 13:00
0

#2 Ja hon behöver vara med dig, men inte utsättas för stress från de andra, det kan vara farligt för henne såhär i slutet av dräktigheten.

Det är alltid risky att flytta på en hona som är långt gången. Kan du inte låta henne bo i ditt sovrum och tillbringa mycket tid där?

SacredSouls
2010-09-07 13:21
0

Jeg synes soverommet nok er den beste løsningen slik som det er. Da får hun trygghet og ro og du kan være der inne med henne mye.

Leste nå at du skriver "en enda innerdörr" Er det dør til soverommet slik at den kan lukkes?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

barkens
2010-09-07 13:35
0

Jag har lite av samma sorts problem. Min hona som är dräktig (dag 22 idag) får inte vara ifred för lilla Britt-killen på 17 veckor som bara vill busa och bråka hela tiden. Ska jag stänga in honom i "kattrummet", så känns det elakt för att  han är liten och sitter och piper, han vill inte vara själv. Och stänger jag in min hona så är hon inte med oss… utan ensam mest. Vill gärna också ha råd.. av två  onda ting, vad jag gör jag? (För hur social blir britt-hanen om han ska va instängd själv…)

[lisme]
2010-09-07 13:59
0

Det beste er at hun er på soverommet ditt. Selv om de andre blir utestengt har de hverandre så det er slett ikke synd på dem. Du er nødt til å ta vare på den drektige jenta di og gjøre alt du kan for at hun skal ha det bra.

ramithi
2010-09-07 15:45
0

Hadde jeg vert deg som jeg ikke er så hadde jeg prøvd på alle måter at hun kunne få bodd der hun er. Det er rart at ikke dem har et rom ekstra som hun kan få være på. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å flytte på en høygravid kattemamma uannsett hvilken katt det er. Pga hun kan kaste kattungene og det vil du vel ikke.

Men går ikke det så er soverommet det beste. Mine katter når dem skal føde er dem på soverommet vårt og der er dem i ca 14 dager og så flytter vi dem på stua. Ikke noe problem.

Attacks
2010-09-07 16:01
0

Soverommet hadde jeg valgt,så hun ihvertfall har selskap halve døgnet.

Vi er jo delvis i samme situasjon her. Min Maiden bor på soverommet. Hun ble tatt hjem delvis for at jeg kunne få ha et kull hjemme,og delvis fordi hun er supersjalu på den nyfødte babyen som ble født i juni hos forvert. Så vi hjelper hverandre ut.

Nå var ikke hun drektig når hun kom hit,men hun er en meget spesiell dame med sterke meninger. Hun kan egentlig ikke tåle verken Melis eller Hagia. Melis fordi han har villet parre henne siden første dag han så henne,og Hagia er sjefskatten her hjemme. Men det vil ikke Maiden bøye seg for. Så dem er 2 meget sterke rivalinner :-))

Men en får alt til å fungere om man vil. Det er jo ikke et slikt liv skal tilby Maiden hele hennes liv. Rufus,Pearl og Major overser hennes sure nykker og behandler henne som luft. Så hun har nesten gitt opp å ikke like dem.Flört

Derfor kan hun være sammen med dem perioder på dagen når jeg er hjemme.Innemellom glemmer hun seg med å være sur og leker med dem også.

Senere når du får kattunger,så må du bare se hvordan du kan løse problemene. Jeg har tenkt å få laget meg netting dører,som kan settes opp feks en i kjøkken døren og en i stue døren,så føler ingen seg helt alene. Da kan begge mine bestemte prinsesser få gå i huset uten å angripe hverandre. Hagia hadde det ikke nyttet å stenge inne noen steder,da hadde hun tatt hevn Skrattande

Hvem vet,kanskje damene hos meg blir supergode venner på sikt? Men jeg tviler på dem rekker det,den korte tiden hun skal være her.

Både din og min situasjon er jo ikke for alltid,men man må bare finne løsninger så alle har det bra.Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Lejdet
2010-09-08 11:26
0

Nej jag vet att det inte är lämpligt att flytta på en dräktig hona, men det är jag som äger katten och har ansvar för henne och min son och flickvän bor i en liten 2-rumslägenhet med öppen planlösning så de kände sig jättestressade av att ha kvar henne där.

Idag ska jag försöka hitta en bra lösning för alla katterna. Tyvärr har jag ingen dörr som går att stänga till sovrummet, det låter kanske som mitt hus är fallfärdigt men det är ett gammalt torp från 1890-talet och dörröppningen in till mitt sovrum är så sned att det inte går att ha en riktig dörr där. Nu sitter det en sån där vikbar dörr i plast som man till nöds kan dra för men den går inte att låsa.

Ja huset är charmigt ändå ;-)

[lisme]
2010-09-08 12:22
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men det virker jo som om du er flink med hendene dine som eksempel det du har gjort i kattegården. Da skulle du fint få til å lage en nettingdør til soverommet ditt. Du trenger bare stav (treverk), sag, skruer, hengsler, netting og stifter. Så lager du døren etter målene inne i karmen og vips så har du en dør på plass! Og da kan du sette på kroker på begge sider sånn at når du er inne på soverommet, lukker du døra med kroken på innsiden og når du er ute av soverommet lukker du døra med kroken på utstiden. Har forsøkt å ta bilde av den ene nettingdøra vi har, men det ble et dårlig bilde. Men kanskje du skjønner hva jeg mener likevel?

barkens
2010-09-08 12:36
0

Jag har delat på mina idag.. Tindra som är dräktig får vara ensam i "kattrummet" när vi jobbar. När vi är hemma får hon vara med oss, och vi ser till att inte den lille marodören till Brittisk korthårs-unge är på henne.

SacredSouls
2010-09-08 12:41
0

#5 og #11 Men siden han bare er 17 uker.

Er de ikke venner? Jeg tenker at de kan gå helt fint sammen jeg.Hun går jo sikkert vekk eller sier ifra om hun synes han blir for plagsom.

barkens
2010-09-08 20:35
0

#12 Han är "bara" 17veckor, men han är nästan lika stor som henne och betydligt bredare framförallt. jag är rädd att han ska vara för hårdhänt. Han leker ju bara, men han brukar "fälla" henne så hon landar på sidan, t ex. Han liksom hoppar på henne ibland så hon skriker till, tror inte det kan vara bra. Och som flera har skrivit behöver hon väl lugn och ro? Är jag löjlig? :)

SacredSouls
2010-09-08 22:08
0

Jeg er sikker på at hun sier ifra om han blir for hardhendt og legger seg for seg selv om hun vil det. Det er jo bare i spesielle situasjoner slik som Lejdet over her at man bør ha en høydrektig katt på et soverom slik.Eller skille katter om de ikke er venner.

Når hun begynner å legge på seg og bli ganske god og tjukk så kan du jo avlaste litt ved å leke masse med gutten før sengetid. Men sånn eller så tror jeg de har det best sammen.

Altfor mye lugn og ro er ikke bra det heller.Det viktigste med lugn og ro er de første par uker etter bebiser er født. At mamman føler seg trygg der hun har bebiser er vel riktigere å si.

Men så har du jo veldig mange som absolutt ikke vil ha det slik og alle våre jenter har alltid villet ligge midt i stua med sine nyfødte.

La ting være som vanlig Glad skjem henne bort og la henne sove på armen natten om hun vil det. Gjør litt mer sånne type ting istedet.

barkens
2010-09-08 22:56
0

# 14 tack för det, känns faktiskt mycket bättre nu..

ja jag skämmer bort henne lite extra med god mat o sova med matte :)

lottaberlin
2010-09-09 00:54
0

Det där med nätdörr tänkte jag på, men det är redan skrivet - det kan kanske vara en idé eller kanske hon blir stressad ändå?

Hur som helst så önskar jag dig lycka till, du ska se att det kommer att lösa sig och gå bra!

SacredSouls
2010-09-09 17:04
0

#15 Så fint. Alt kommer sikkert til å gå så bra så Glad

Håper du finner en løsning Lejdet. En nettingdør og et forheng foran kanskje slik at hun ikke ser de andre.

Hun burde jo egentlig hatt et rom for seg selv slik situasjonen er Obestämd

Lejdet
2010-09-09 18:00
0

Hon är nu inne och får vara i min matsal samt tv-rummet, hon verkar inte alltför nervös.

Jag får hoppas att de andra katterna inte kan pilla upp skjutdörren in dit.

Lejdet
2010-09-13 17:19
0

Det funkar bra att ha henne boendes här inne nu i skilda rum, hon bor i matsal plus tv-rum och jag har kvalitetstid med henne några timmar per dag.

SacredSouls
2010-09-13 22:00
0

Glad Så bra Lejdet.