Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 4982 ggr
SmirreIce
0

Oriental/Seychellois vs Golden Retriver

Hej,

Nu kommer en fråga ang. katt o hund.

Jag vill skaffa en hund, troligtvis kommer det att bli en Golden Retriver.

Vad tror ni, kommer det att fungera tillsammans med katterna?

Har ju tre stycken. En oriental och två seychellois.

Någon som känner sig kunnig i detta?

Mvh

Ninni

kalindas
0

Är det en hundvalp så brukar det inte vara några problem. Det bästa är om katterna får möjlighet att sätta hundvalpen på plats, så han blir lägre i rang än dem. Då fungerar det allra bäst..Glad

Kommer självklart bli en del fräsande, men går över ganska snabbt.

/Elisa

barkens
0

jag har katter och en hund :)

hunden är en Ridgeback-blandras.

huskatterna går gärna omvägar för att slippa möta hunden, men de går ändå med på promenad jämt. Ett tåg med tre katter efter :)

Men bäst går det med raskatterna (siames & britt), båda älskar hunden och de leker ihop och sover ihop. De har aldrig fräst åt vovven ens.

tuska
0

Det kommer att gå bra, med lite tålamod.

Har själv 2 hundar bland katterna, det va jobbigt när de va valpar och oförståndiga. De har ju så olika kroppspråk.

katterna smäller väl på hunden till att börja med spec. när valpen vill leka, katterna kommer att vara på lite högre höjder till att börja med. Det är katterna som kommer att bestämma över hunden.

Det är väl valpens ögon man får vara rädd om. Klipp klona på katterna.

SmirreIce
0

Vilka bra svar, tack tack.

Det kommer att vara en valp, eftersom man hört att det kanske inte går så bra med en vuxen hund att bli kompis med katterna. + att det är mycket roligare att uppfostra en hund från början, så man får den precis som man själv vill.

tuska
0

Min sista hund köpte jag som 2-åring den va van vid katter och det blev inga problem.  Den hunden va färdig dreserad och det passa mej som handen i hansken. Det va en omplacerings Schäfer, ville inte börja med en valp igen. Jag fick mycket gratis med den vovven, har alltid haft valpar och det är en jobbig tid innan man får ordning på dem.

kalindas
0

Lite Ot, men på tal om omplacering. Så finns det en väldigt fin liten sobelfärgad korthårig collie tik som söker hem.
Hon har vissa rädslor (bil och skott) och kräver därför en kunnig ägare med tålamod. Helst en boende en bit från större vägar.
Jag har hennes bror Nelson, men då han kräver en del arbete (inte rädd för nåt) så är jag rädd att den lilla kommit i skymundan.

Lizzie som hon heter är ingen vek hund, bara hänt nåt under hennes uppväxt. Finns på http://earlymornings.se

Stal din tråd lite…Skäms
Men är någon intresserad, skriv inte här utan skicka PM:

/Elisa

SmirreIce
0

#6 det är lugnt.. fick jag en liten titt också eftersom jag söker hund.. men var inget av intresse tyvärr.

kalindas
0

Vet ännu ett par collies som söker hem. De har annan färg och inte de rädslorna.

/Elisa

NoOrilux
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jeg har to hunder sammen med mine katter, de var voksne når jeg fikk min første katt. Gikk fint det. Jeg har noenganger litt mere reservasjon mot voksne katter og ny hund. Er enklere å trene en hund enn en katt. Tror det er viktig å gi katten mye plass og ha valpen inn på ett og ett rom av gangen. Ett og ett territorie, slik at katten kan venne seg til at den må dele med en valp. Viktig å gi katten en friplass, ett sted hvor valpen ikke kan nå den om pus vil være i fred. Her i huset har det nesten blitt omvendt for orientalerjenta min SKAL ligge oppå hunden å sove. Han bryr seg ikke så mye da men hehe. Lykke til.

Legger ved ett bilde av hvordan katt/hund forholdet er her i huset Flört

SmirreIce
0

#9 Jo.. är ju säkert så. det allra enkaste hade ju säkerligen varit ifall man hade skaffat sig hund o katt på samma gång..

Hightops
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Hade mina pudlar före min första katt Noya. Hon var väldigt rädd för vovvarna till en början men det var ju också för att hon inte är uppvuxen i ett hem med hundar. När det väl vände på ett par veckor blev hon bästis med en av hundarna. Nu tror hon nog att hon själv är pudel. Hon har uppfostrat min senaste mellanpudel kull också. Slog lite lätt på tassen på valparnas nosar och de fattade vinken direkt. Tycker det är härligt att valparna redan innan de kommer till sina nya hem är kattvana.

Likaså har hundarna varit underbara mot Noyas första kattkull. De har varit väldigt nyfikna och tvättat de små och det har varit ett nöje att få följa dem allihopa och alla roliga lekar de haft tillsammans. Även om djuren har olika 'språk' så har de lärt sig hur de beteer sig mot varandra.

Lycka till med valpen och katterna! Det kommer säkert att gå braSkrattande

[lisme]
0

Vi fikk hund mens vi hadde voksne katter og det var ingen problem i det hele tatt. Etterhvert som det kommer inn nye katter, er det som regel hunden kattungene knytter seg først til. Nå har vi en liten hund, på størrelse med en katt så det er mulig at det blir enklere. Hunden oppfører seg mye på samme måte som kattene, hun har blant annet lært seg dempende katte-signaler som er veldig nyttig.

carinbrack
0

Jag har också haft hund och katt och de hade mycket glädje av varann, speciellt om du skaffar en valp tror jag inte det blir några problem. I övrigt bra råd från #9