Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2202 ggr
Lejdet
0

Avelsplaner-tänker jag rätt?

Nu ska jag vara ödmjuk och erkänna att jag har gjort flera misstag redan som uppfödare men att jag försöker att ta till mig och lära mig av varenda ett!

Bla. tänkte jag inte igenom fullt ut innan vad jag hade för mål med min avel mer än att det skulle ge friska, snälla trevliga sällskapskatter i min favoritras. Det var INNAN jag fick upp ögonen för hur kul det faktiskt är med utställningar!

Nu ber jag er om råd om jag tänker rätt i mina långsiktiga avelsplaner?

Hittills har jag ändå haft turen att ha fått bättre avkommor än föräldrarna så helt fel är det väl ändå inte och mina honor verkar som gjorda för att föda ungar!

Jag är emellertid helt säker nu på att jag vill satsa i första hand på OLH-aveln och inte Balines. Jag vill endast ha enfärgade OLH, ej spotted eller tabby. 

Min nuvarande avelshanne går inte att ha okastrerad länge till nu, framförallt för hans egen skull. Han är så stressad!

Jag tänkte då fortsätta med hans son Aston, BAL b som avelshanne då han är bättre än sin far utseendemässigt. Problemet med OLH är att de aldrig har en chans gentemot OSH när det gäller öronplaceringen och öronstorlek på utställningar. Det är det enda de slår ner på hos mina 3 avkommor som varit på utställning.

Hur gör jag då för att få in bättre öron i OLH-aveln? Ska ta köpa in en OSH varianthona med dumboöron? Kan jag automatiskt räkna med att de ärvs?

Hade planer på att köpa in en mkt. lovande OLH-hona  med bra öron, men det visade sig tyvärr att hon hade navelbråck. Det finns ju så få OLH i Sverige som är riktigt fina!

Tankar och tips mottages tacksamt!

SacredSouls
0

Først av alt så vil jeg si at det er jo veldig gøy at du har bestemt deg for å satse på langhår Glad Det trengs så absolutt.

For å få bedre ører i OHL avl så bør du se etter er en som har veldig bra øreplassering og bra ørestørrelse.

For å forbedre noe bør man satse på så nært opp til standard som mulig og ikke det ekstreme.For nei du oppnår ikke fiksering om du kjøper inn en hunnkatt med dumbo ører. Du kan være heldig å få noen som har kjempefine ører mens andre helt ordinære.I første omgang så er nok øreplasseringen viktigere å få til.

Avl er langsiktighet og  de aller fleste ønsker jo å bygge videre på det de har.At barna er bedre enn foreldrene er veldig riktig vei å gå. Hvis man tenker seg feks. fire generasjoner fremover da så har man jo kommet ganske så langt.

En måte å avle på er å parre likt på likt. Da får du gjerne kattunger som er ganske like foreldre uten å fiksere gener (eneste måten å fiksere gener på er innavl) Så for å si det sånn så måtte man innavlet to katter med store ører kraftig for å være sikker på at ørestørrelse gikk i arv. Men da igjen er det kun en utparring som skal til for at det skal forsvinne.

Jeg anbefaler deg absolutt! å lese Robinson cat genetics. Det gir et veldig godt innblikk i avl ,genetikk ,arv og forskjellige måter å avle på.

Så mine råd er : Tenke langsiktig,Innse at det tar tid å lage det du ønsker,Ha hodet,øreplassering og øyenfarge som førsteprioritet når det gjelder type.

Og viktigst av alt:bruk tid før du kjøper deg en ny katt. Kjøp drømmekatten og ikke noe annet (ja så nært inntil ens personlige drøm man kommer)  Glad Gjør deg kjent med de forskjellige oppdrett av OHL.

Vet ikke om du er på facebook,men der er det jo en god del oppdrettere av OHL.

Det var de råd jeg kom på i dag Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
0

Som fersk oppdretter er det veldig bra å ta noen kurs for å lære noe av alt det man ikke kan. For eksempel Pawpeds har internettkurs - G1, G2 og G3

http://www.pawpeds.com/pawacademy/courses/

Jeg vet også at SVERAK arrangerer kurs men aner ikke hva kurset går på men det er sikkert mulig å finne ut.

Når det gjelder type på langhårskatter er det et område som man trenger å jobbe mye med. Langhår er stort sett alltid dårligere typet enn en korthårskatt. Men Jeg synes det blir et for smalt fokus om man bare skal forsøke å få fram større ører og glemmer resten. Når det gjelder katter av bra kvalitet kan du jo leter etter katter fra andre land enn Sverige?

MalinL
0

Håller med Line och lisme. Glad

Att köpa en OSH var hona med dumboöron är nog svårt eftersom det inte finns många sådana. Avla på katter med starka kvaliteter, inte bara dumboöron, utan tänk även elegans, profil, ögonfärg m.m.

Hitta en snygg OSH med de kvaliter du vill ha och be om att få göra en var parning där du behåller den unge som mest motsvarar det du vill ha och avla vidare på.

Millimina
0

Instämmer lisme!

Jag har gått G1 och går nu G2. Tyckte G1 var väldans bra och kul att lära känna fler kattmänniskor och se hur det resoneras inom andra raser…

Har bara gjort första veckan på G2, men det känns som att det blir bra även detta. Jag har 9 tuffa veckor framför mig, men det ska bli kul! Glad

Lejdet
0

Tack alla, ja jag försöker att läsa så mkt. som möjligt och ska gå en kurs så fort jag hittar en, men min engelska är tyvärr rätt medelmåttig och mycket är på engelska.

Jo självklart förstår jag ju att jag inte bara kan köpa en katt med jätteöron och inget annat snyggt utan jag letar såklart efter en riktigt snygg ultimat hona som matchar min Aston och förstärker det som är bra på honom. Kanske var jag dum som inte behöll min chokladhona istället och satsade på en ny avelshanne?

Men hon var inte en ultimat hona(hur nu en sån ska se ut för att man ska vara nöjd?) även om hon är jättesöt och vann BIV över sin pappa på förra utställningen. Hennes kvaliteter är ögonfärgen, pälsen och profilen och hon fick bästa öron av alla ungarna. Jag fick ju bara en enda hona i förra kullarna som överlevde.

Men nu är förhoppningsvis Iris dräktig och vi får se vad som tittar ut den här gången?

Jag har inte alls bråttom med att köpa in nåt nytt men ser ni någon fin  enfärgad OSH variant eller ännu hellre en OLH med superbra öron så hojta gärna till!

tuska
0

#5  Då har du kommit långt redan, att få fram en kisse med bra ögonfärg päls och profil.  

Jag har fått fram en med för grov svans i basen Skrattande  Till henne måste jag välja en kille med en smalare svans. 

Ja du, det är inte lätt att få fram den där perfekta kattungen.  Ur en kull vill man plocka lite av den ena sen lite av den andra, då blir det i slutänden perfekt.

SacredSouls
0

Pawpeds er et kjempefint kurs så det burde du ta.De som leder kurset er svenske så der foregår allt på svenskt Glad

Jeg er  ikke innsatt i OHL avlen og har ikke peiling på hva som ligger bak disse her men synes "Almost heavens" har nydelige katter. Spesiellt de som ligger under youngsters.

Attacks
0

Utenom kurs og bøker som er veldig gode hjelpemidler,så få noen med bred erfaring til å hjelpe deg med gode råd og støtte.

Solbjørg (av Karitzy) hjalp meg med MASSE i starten,og bedre kilde kunne ikke en nybegynner i 2003 hatt. Det er solid og god kunnskapsbagasje for meg å ha med meg videre. Både genetikk og helse fikk jeg lære masse om.

Siden lærer man jo også masse i oppdretteromgangskretsen sin og via kunnskapsrike forum så klart.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[lisme]
0

Pawpedskursene går både på svensk, engelsk og nederlandsk så vidt jeg vet.

Når det gjelder flotte OLH så finner du dem hos mange oppdrettere, jeg kan bare nevne Noah´s Ark (Tyskland), Almost Heaven (Tyskland), Pippastro (England), Shajhahanpur(Frankrike), Dobelhof(Tyskland) har en veldig flott OLH b og mange flere. Flört

Jeg tror ikke den perfekte katten finnes og venter på deg der ute, klar til å flytte så snart du har betalt for den. Det er altfor enkelt og for meg ville det ikke gitt meg noen glede. Litt at det som er morsomt med avl er jo å se om du klarer å forbedre det du ønsker i den kommende generasjonen. Og selv om mange dommere er helt låst fast på ørestørrelse, er ikke alle det. I tillegg forteller ikke flotte utstillingsresultat annet enn at den aktuelle katten ble premiert akkurat den dagen. Det sier ingeting om hva katten gir fra seg til sine barn, ei heller om katten er i stand til å få fram friske og defektfrie barn. Jeg mener at uansett hva man mener er viktig å satse på utseendemessig, er det aller viktigste å tenke helse & gemytt.

Lejdet
0

#1 var på facebook hittar jag OLH-uppfödare? Vad söker jag efter?

För övrigt tusen tack för att ni svarar på alla konstiga frågor jag ställer!

ramithi
0

Enig Lisbeth. Jeg driver å leter etter en ny hannkatt selv og jeg vet hva jeg vil ha til mine jenter. Å som Lisbeth sier så bryr jeg meg heller ikke om hvordan kattens foreldre har gjordt det på utstilling slike ting spør jeg aldri etter. For det bryr jeg meg katten oppi. Det jeg går på er helse og gemytt og øyenfarge.

Jeg kan si så mye at jeg var på utstilling i helgen der hadde jeg en dommer som sa at han likte store ører MEN ikke dumboører det sa han rett ut.  Så jeg ble rett og slett glad for det han sa. Han sa også gemytt, helse og øyen farge. Å der skoret jeg full pott på mine katter. Ikke for å skryte.

embla2
0

#10 Skickade en ibjudan till dig på FB ang OLH

origirl
0

Jo men om man vil tävla, så hjälper det inte med en katt med världens vackraste øgon og bästa gemytt om resten ser ut som et takras Flört Längder, profil, benstomme, svanslängd och öron plassering er också viktig.

Grattis med helgens resultat RandiTungan ute

Lejdet
0

#12 tackar !

[lisme]
0

#11 Jeg mener ikke at det er helt uvesentlig hvordan kattens foreldre har gjort det på utstilling, men det viktigste er at forfedrene har et godt gemytt og god helse som de gir videre til sine avkom. I tillegg er det viktig for meg hvor mange kull foreldrene har/skal ha og når alt det er sånn som jeg ønsker og katten i tillegg har foreldre som har gjort det superbra på utstillinger, ja da er det full pott for meg.

ramithi
0

Ja #15 der er jeg ikke helt enig med deg. Jeg bryr meg ikke om utsstillingsresultata til foreldre, men hvor mange kattunger det er i kullet og om alle er friske og ikke har noen feil det er veldig viktig. Men det er ikke lett og finne den hannkatten som har alt en har lyst på. Så da må en lete og heller fire på noen krav. Men jeg leter fortsatt, men det haster ikke så det dukker vel opp noe med tid og stunder. Pga her blir det ikke kattunger i år.

#13 Takk skal du ha.Glad

Spotless
0

Du har redan fått många bra råd! Ögonfärgen hos OSH/OLH kan ju vara lite si och så, så se till att inte "slarva bort den" i jakten på öronen. När det gäller öronen så anser jag (också) att placering är viktigare än storlek. Mitt råd till dig är att inte färgavla, det anser jag att man inte har "råd" med, du kommer att bli för "låst".

Lejdet
0

#17 ja Casper(Carl-Bertil) verkar ha spridit sina vackra ögon-gen fint för alla OLH-ungarna har fått mycket bra ögonfärg, inte ett uns åt det gula hållet.

Vad menas med färgavla?

embla2
0

#18 Färgavla dvs att man bara avlar på en viss färg och inte på tex bra psyke, öronplacering o pälskvalitet mm Glad Man ser bara till att få fram en ovanlig färg.

Lejdet
0

#19 trodde hon menade det, men jag vill inte färgavla bara det att jag föredrar enfärgade orientaler, inte tabby, spottade etc. Sen vilken solid färg för övrigt det blir är inte så viktigt men drömmen vore en blå OLH nån gång i livet :-)

Busarna
0

Du har fått jättebra råd här! Jag föder själv inte upp, men jag tycker att du har en tydlig vision om din uppfödning, och bara för att det kan vara svårt ge inte upp ditt mål som uppfödare!

Så vänta på rätt katt och om du gör det kommer du belönas med de ungar du vill ha! ?

[lisme]
0

Ja oppdrett tar tid, det kan jeg skrive under på Flört Det tok over 3 år fra jeg begynte å lete etter en balineserhanne og til jeg fant ham Glad

MalinL
0

#20 Du kans väl spara en hona i din kommande kull efter Cinzano och para med Aston?

SacredSouls
0

Men lejdet Tungan ute Usj jeg håper ikke du blir fornærmet på meg nå.Du spør jo om råd og vi vil jo så gjerne hjelpe.Men det blir jo ingen riktig hjelp om man ikke er ærlig.

Har vært inne på hjemmesiden din og kikket på alle bildene og jeg synes Casper ser bedre ut i type enn Aston. Casper har jo en flott trekant,nydelig look og ikke minst øyenfarge. Det er jo for synd om han blir kastrat uten at du beholder en OHL jente etter han.

Det kan jo være at bildene lyver og at Aston er mye finere i virkeligheten men uansett så synes jeg Casper hadde en kjempefin type og look. Definitivt noe å bygge videre på. Nå er det jo ikke så enkelt å få til grønne øyne heller og når man først har en OHL i drømmefarge og som er så bra så er jeg redd for at du vil angre om en stund om han blir kastrat. Spesiellt nå når du har bestemt deg for at det er OHL du vil satse på.

Glad

MalinL
0

Ja jag håller med Line om att Casper ser mer typad ut än sin son, sen är han ju OLH också vilket du ju vill satsa på. Glad

Lejdet
0

#23 ja det var min tanke också för Cinzano har en väldigt bra öronplacering, hoppas det går i arv.

#24 jag håller helt med, jag tycker också att Casper är snyggare än sin son, men alla domare har bedömt Aston högre än Casper. Korten på Aston gör honom inte rättvisa. Alla tror att hans öronplacering kommer att vandra neråt när han blir äldre och han blir bredare över huvudet. Han är ju bara 6 månader så mkt. kan hinna hända än. Astons fördelar är hans profil, ögonfärg, pälskvalitet och extremt långa ben för att vara Balines. Aston har ju redan blivit nominerad flera ggr. Casper har bara tagit cert. Men att gå bra på utställning är ju inte det samma som att vara bra avelshanne förvisso!

#25 Tro mig ,jag vill inget hellre än att behålla Casper fertil men som jag skrivit tidigare så är det nästan ohållbart här hemma om han inte ska behöva sitta ensam instängd nånstans. Han är den av mina katter som ligger mig varmast om hjärtat och det blöder för honom när jag ser honom vara så frustrerad och stressad! Men jag avvaktar tills jag vet att det kommer ut en ny hona efter honom.

MalinL
0

#26 Hur menar du bedömt högre?

De har väl inte jämförts mot varandra på utställning i och med att de har olika färg, olika ålder och har haft helt olika motstånd?

Att den ena fått NOM och den andre "bara" cert säger väl kanske inte så mycket egentligen eftersom det mestadels beror på konkurrensen. Om den lille t.ex var ensam kattunge hos den domaren och den andre gick mot två andra snygga katter. Glad

Det är inte alltid den snyggaste får NOM, jag har varit på utställning flera ggr med flera olika katter som gått i olika klasser och då har det hänt att det är den minst snyggaste som fått NOM eftersom den kanske inte hade så stor konkurrens och de katterna andra jättestor hos respektive domare.

Lejdet
0

#27 jag menar själva utlåtandena som de har gjort, man både hör ju vad de säger och läser efteråt vad de har bedömt och helt klart så har Aston fått bättre poäng.

Men visst det är ju väldigt godtyckligt och inte helt objektivt trots att man önskar att det kunde vara det.

[lisme]
0

Resultatet en katt får på etpar utstillinger trenger slett ikke gi det korrekte bildet av den aktuelle katten. Om man stiller ut katten på mange utstillinger kan man mer se hvordan katten er i forhold til standarden. Hver dommer han sin oppfattelse av standard og vektlegger forskjellige ting i sin bedømmelse. Jeg kjenner til en katt som hos en dommer hadde lang hale, hos en annen dommer hadde katten kort hale og hos en tredje dommer hadde katten middels lang hale…. Noen dommere skriver mye på sedlene, andre skriver lite. En sibirkatt skulle avlsgodkjennes før utstillingen begynte. Dommeren mente at det meste var galt med katten - han hadde for myk pels, feil øreplassering, han var for liten osv osv. Senere samme dag var katten hos denne dommeren igjen, og da var katten bra nok til både å få cert og bli avlsgodkjent! Dommeren beklaget etterpå at han tok feil første gangen han hadde vurdert katten.

Jeg synes også at Casper ser bedre ut enn Aston, og siden du ikke vil satse på balineser skjønner jeg ikke at du vil bruke Aston i stedet for Casper. Om Casper stresser mye nå kan han roe seg ned igjen. Det kommer litt an på belastningen på hannkatten hvor stresset han blir. Har hunnkattene løpetid vil det virke inn på hannkatten og gjøre at han stresser mer. Endringer i tilværelsen til katten kan også medføre at han blir mer stresset. Jeg ville ha ventet med å kastrere Casper og se det litt an hvor mye han stresser over tid.

SacredSouls
0

Det finnes jo chip Casper kunne fått.Da roer han seg helt ned og blir som en kastrat + helt uinteressert i damer.De varer jo i en 12-18 mnd og da hadde du hatt tid på deg også til å bestemme hva du ville gjøre videre.

Nå har jo ikke jeg sett noen av kattene i virkeligheten.Men jeg synes det ser ut på bildene som at Aston ligner mer mamman sin enn pappan sin.

Og pappan har så mange fordeler,både med look,grønne øyne (som er så sjelden) og ikke minst en bra øreplassering +OHL.

Jeg personlig synes iallefall at pappan er superflott og ville ikke vært i tvil Glad

MalinL
0

Du vänstar väl en kull efter Casper och Iris nu? Förhoppningsvis får du en snygg OLH hona som du kan behålla. Glad

Corny
0

Jag är väldigt glad att du satsar på OLH, eftersom det är min favoritras också. Det behövs folk som vill och vågar, för det är en utmaning.

Och solida: Ja, det är en stor bonus.

En blå OLH är en dröm för mig (för att inte tala om choklad, jag älskar den färgen, men den har du ju redan…)

Stort lycka till från mig! Jag kollar alltid in vad som händer hos dig. Och en dag….

Lejdet
0

#31 ja förhoppningsvis är hon dräktig, men vet inte säkert ännu då det bara gått ca 2,5 v sen hon löpte som värst.

#32 jag får se till att sponsra dig med en större lgh så du kan köpa en chokladpralin av mig ;-) deal?

MalinL
0

#33 Varför behöll du inte Augusta? (hon hette väl så?) Hon är ju en fin OLH hona, efter Casper. Glad

embla2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#34..Därför att jag fick förmånen att köpa den vackra pralinenFlört

Corny
0

#33 OK! :D

Lejdet
0

#34 Ja och hon kommer att gå i avel så jag kan ju köpa tbx en pudding efter henne ;-)

embla2
0

#37. Klart att du får. Men måste bara hitta en prins till henne. Flört