Hur lär man kattungar...
…att gå på pottan??
Mina kattungar är nu 4 veckor drygt och nu har de börjat tömma blåsan själv märker jag!
Jag bär dem till lådan med jämna mellanrum, men de kliver bara ut därifrån. Pinkpölar på mattor (givetvis!) och golv har jag nu i massor och behöver tips om hur jag får dem intresserade av lådan. Det finns "vuxet kiss" i lådan också, tänkte att det skulle, ja…., inte vet jag… Kanske de skulle förstå så småning om att det är där man ska kissa.
Hur brukar ni göra? Hur gamla är de då de börjar gå på lådan?
Mine går kun i kattungegården,som er en liten kaningård i et lite område på kjøkkenet. Visst kan det hende der blir noen uhell i starten.Der er kattunger forskjellige.Noen har ingen uhell,mens noen har fler.
(Design tisset i fanget mitt da han var liten.Han hadde lekt og var så trøtt der han satt og plutselig ble jeg varm på lårene
)
Det er også viktig å ha flere toa tilgjengelig for dem. Etterhvert får mine kattunger hele kjøkkenet,og når der ikke er flere uhell,får dem stadig større plass.
Renslighets læringen hos meg har startet alt fra 3 uker og alle har vært ferdig innen 7 uker. De fleste har skjønt det når dem var 5 uker.
Akkurat i den "verste tiden",så ikke ha så mye mykt og fristene dem kan gå og ligge i. Når der er mistenksomt vått her og der i kattungegården på tepper og senger,så pleier jeg å ta disse ut,og erstatte sengen med et katteburd med et hånkle i. Enkelere å vaske.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
En annen sak, jeg har ikke fått mine til å ville gå på pellets i startet, kattungene. Så jeg starter med ikke-klumpende kattesand,og når dem er flinke til å bruke toa,så bytter blander jeg sand og pellets i en vanlig ikke-pellets toa,og så tar det ikke mange dagene før dem har lært. 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Oj, jaha, då gör jag alla fel som vanligt då. Mina kattungar har tillgång till hela lägenheten och jag har pellets i mina lådor…
De springer och leker och kommer och möter mig vid dörren när jag kommer hem och de är oerhört kontaktsökande. De pratar massor, svarar på tilltal och ropar massor! De är ju helt underbara, jag kan ju inte börja stänga in dem nu!
Nåja, jag får åka å köpa lite sand och ställa ut små lådor på strategiska ställen då…
Tack för tipset.
Fler lådor och sand skulle jag rekomendera
Ja det er absolutt best å ha små kasser og la kattungen være på et litt mindre rom eller i en kattungegård frem til de har blitt renslige.
For når de har tilgang til for stor flate så går det mye tregere å lære de doen.
Vi har alltid pleid å ha små på kjøkkenet de første fire-fem uker og når de lærer seg do så har de fått gå fritt.Det har alltid gått veldig greit og de små har lært fort.
Men forrige kull så gjorde vi omvendt og lot de få stua etc når de var små og do treningen gikk mye tregere og vi hadde uhell på både teppe og i sofa med pledd.Så den måten tar vi ikke en gang til 
Siden dine allerede er vant med å være overalt så ta heller å sett mange små kasser lett tilgjengelig og ta vekk gulvtepper,pledd til de har blitt helt renslige.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Ja, jag har förstått nu, ska nu iväg å köpa kattsand… Tack för att ni delar med er av erfarenhet!
Köp inte klumpbildande utan miss cat eller liknade.
/Elisa
Jag har också haft ett begränsat utrymme för kattungarna - en liten hage med två små kattungelådor fyllda med icke klumpbildande sand. Jag tog istället ut dem ett par gånger per dag på "fri lek" och flyttade då med mig lådorna ut i ETT rum. Då fick man sitta där och passa på kissenödig-tecken. De lär sig fort. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
DET vet jag i alla fall!
Alltid nå't va?!
Har köpt fyra baljor och placerar ut dem lite strategiskt
… var det nu kan vara. Jag tänker inte stänga in dem, de är redan vana att springa ute fritt i lägenheten. Om det blir en nästa gång så får jag ta och göra så då.
Man lär ju av sina misstag sägs det!
Såå skjønn.
Men nå synes jeg du er litt gjerrig på bilder. Jeg vil se flere jeg 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

#9 hur söt får man vara egentligen! Gudomlig!
OKidoki, ska skärpa mig, det kommer bilder, men det är inte så lätt, de är väldigt rörliga de små liven… 
Jag har alltid papperspellets till mina de första veckorna och när de är 8-9 veckor går jag över till sand i en låda. Börjar oxå med små utrymmen. Fick tips om att inte göra större hage förens de själva vill se mer. Det märker man på dem när de vill öka världen. Nu är de 9 och 11 veckor och de går på sand, papperpellets och PeeWee med träpellets. De går på den låda som är ledig/närmast.
När de får gå i hela lägenheten har jag MÅNGA lådor. Nu sista kullarna har jag haft 12 lådor som står lite här och där. De flesta står i hörn och under byråer där de gärna vill sätta sig. Men nu har jag inte 12 lådor utan 8 st. Jag vill att det ska finnas en låda nära så de går på den och inte på golvet/mattor.
Ta i trä så har alla 4 kullarna varit rumsrena från dag ett om man bort ser från då det blivti olyckor och det är en filt, ett täcke och en kudde på fyra kullar… 
Jag for och köpte fyra lådor på IKEA, köpte hem Miss Cat och fyllde två, två fick Cat's Best (träpellets, helt suveränt! som jag har till de vuxna), har sedan en till liten låda sedan tidigare och två till på toa (och en på balkongen men där är de ju inte). Har placerat ut dem lite här och var och ikväll så blev jag så glad! Såg lillan göra ifrån sig och plus att jag såg små klumpar i ena lådan!
De väljer att gå på pelletsen och inte sanden, den äter de bara!
De har inte prövat att smaka på pelletsen.
Sååå glad.
Upptäckte ju igår att de hade använt den jättemjuka och goa stoooora kudden med mjuk pläd på som toalett
och nu när jag tog bort den så dög lådorna tydligen.
Håller själv lilla tummen för att det fortsätter så här.
Mina springer ju runt mest i vardagsrummet och lite i hallen och ibland köket, men tror ni att jag behöver fler än fem lådor ute?