Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1315 ggr
Attacks
0

Er det bare ørene som teller?

Hver eneste dag ser jeg massevis av nydelig katter på facebook. Noen er mer standard typet og noen er ekstreme.

Men i dag så jeg en katt som i mine øyner ikke var noe i det hele tatt. Den katten eide ikke noe orientalsk look i det hele tatt. Supertriste øyner.

Men mange elsker denne katten og det er wow i lange baner. Katten er ganske så ekstrem med store ører.

I dag så jeg også en annen katt som nesten kan kalles supersekstrem i hvertfall i den voksealderen den er. Men den katten igjen er en jeg så gjerne skulle ha kattenappet. Ikke for dens store ører,men den var så utrolig flott  i looket i tillegg til den var "nesten perfekt". Skikkelig mean look,med nydelig mandelformede skåstilte øyner. (Ja for jeg innbilder meg at selv den flotteste katten har sine feil)

Bare så det er sagt, ingen av disse kattene var verken norske eller svenske. Ikke har jeg lyst å vise bilder av kattene jeg sammenligner heller,det ville ikke være riktig for dem som eier disse/og ev oppdrettere.

Jeg har mine mål i oppdrettet mitt,og skulle jeg få lage en ekstrem typet katt en gang med et look jeg liker,så hadde jeg aldri vært i tvil om å beholdt denne. Derimot skulle jeg lage en katt med ekstremt store ører men ingen look,så ville den sikkert være lettsolgt likevel.

Smaken er som baken,og og alle katter har sine feil,som kan kombineres med en katt som ikke har samme feil i så mangt. Med ødelegger en looket i rasen,så er det ikke lenger for meg en orientalsk katt.

*dagens utblåsning*

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

MalinL
0

Jag håller med dig Veena och detta är något jag ofta tänker på.

Jag gillar extrema katter och jag tycker att stora öron är läckert och detta är något jag gärna vill ha mer på våra BAL men jag vill inte ha stora öron på bekostnad av någon annan detalj.

Ögonen tycker jag är enormt viktigt för looken och ögonfärgen är också mycket viktig! Faktum är ju att enligt rasstandardens poängskala så är ögonen mycket viktigare än öronen men detta tycks t o m väldigt många domare ha glömt. Katter med blekblå eller gula ögon skulle ju egentligen inte bli NOM öht då det ju krävs 97 p för att bli NOM.

Många utav de mest extrema öronkatterna har en ledsen look då övre ögonlinjen liksom blir neddragen och det blir inte alls ned snygga snedställa "vassare" looken utan istället en look som får en att tänka på en ledsen Dumbo. Foten i munnen

En annan sak som är viktig för looken är en bra haka, har de en allt för svag haka ser de ut som hajar i profil. Tror det är svårare överlag att behålla en bra haka och en jämn profil på katter med långa skallar, hakan hänger liksom inte riktigt med och profilen sjunker ofta ihop någonstans på vägen. ObestämdFlört

origirl
0

Katten er mer enn bare ører pleier jeg og si. Og å telle antal wow på face har ingen verdi som kvalitets stempel.

MijmuPix
0

# 1: Jag instämmer! Glad En "grym" look är vad jag förknippar kat. IV-uttrycket med, och då spelar ögonen och kattens totala uttryck större roll än enbart öronstorleken.

namsooks
0

Håller fullkommligt med MalinL i sitt inlägg!!!!!

Öronen är för mig viktiga men balansen mellan alla egenskper en kat.4 katt skall ha är det viktigaste för mig. För mig behöver en siames inte ha de största öronen utan rätt placering. Looken är det som gör hela katten.

alltidsiames
0

Det finns olika ideal i olika klubbar/uppfödarkretsar. Det är kanske bra?

GunillaSverkersson
0

Håller helt och hållet med, det känns som ett extremt fokus på öron. om det är många som tycker att "önske bilden" av kat. 4  har blivit skev i jämförelse med rasstandarden så är väl detta en sak man kan ta upp med något "dommarförbund" (om de nu finns något sånt)? Det känns som att utställningar, och vad som premieras där, spelar stor roll.  /Elvira

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Lejdet
0

#5 det är bra men det känns tråkigt när man ställer ut sina katter och det HELA tiden hänger på öronens storlek och placering!

Man får höra att ens katt är fantastisk på alla andra punkter, MEN öronen kunde ha varit vidare, kunde ha varit större, kunde ha suttit lite lägre…

Så jag håller med om att vissa domare faktiskt är helt öronfixerade och ännu värre är det när man har Balineser och OLH och de jämförs med OSH och siameser som är mkt. mer typade.

ramithi
0

Jeg hørte av en dommer i helgen at han likte store ører MEN ikke dumboører sa han rett ut.

Attacks
0

#5 Jeg håper ikke at noen oppdrettere har som mål med disse fæle øynene. Det tror jeg ikke dem har. At noen foretrekker litt større og mer åpne eller litt mer dyptliggende er en annen sak,så lenge dem holder rett form.Glad

Man har jo også ulike rasestandarder i Fife`,CFA og TICA feks. Så helt klart,men ingen har sånne øyner som standard jeg så i dag.

#1 Jeg har også som del mål å få pene profiler,haker m.m ,men om det skulle mangle på enkelte katter,så syns jeg det er en mindre feil enn sånne øyner. Det er så mye enklere å rette opp igjen.

Selv foretrekker jeg nok verken Fife`standarden eller ren TICA,men et sted midt i mellom. Det er derfor jeg også er så glad for at jeg nå har muligheten til å krysse europeisk og amerikansk.Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Attacks
0

#7 Kanskje man rett og slett skulle bytte standard,eller få muligheten til enten eller?

Jeg liker kjempegodt ekstrem typede katter med store velplasserte ører. Men jeg liker også dem som virkelig er en vellykket typemessig utgave av den standarden rasen i Fife`er satt til i dag.

Derimot elsker jeg ikke å løpe beina av meg på utstillinger Skrattande

Man må ikke glemme at det også kan være stor forskjell på å være en riktig show katt og det å være en god avlskatt som kan lage pene unger. Mine avlskatter er ikke store stjerner,men dem har de kvaliteter jeg vil ha i mitt avlsprogram.

MalinL
0

#10 Ja absolut behöver inte utställningsstjärna vara = avelsstjärna. Dessutom är det ju ofta så att de är de mer extremtypade ungarna i en kull som får defekterna.

Attacks
0

"11 Noen ganger så kanksje?

Den kattunger med flest defekter hos meg hadde alt feil.

Sternum,haleknekk,øynene i kryss og ørene nesten også i kryss Skrattande Han var alt annet enn ekstrem,men han ble verdens beste kosepus for en gutt på den gang 4 år og hans familie. Han tok igjen alt på sjarmen sin han.

MalinL
0

Jo visst kan otypade ungar också få defekter. Flört Men visst är det mer vanligt att blir det en defekt i en kull så hamnar den på den snyggaste ungen, och de mer extremahonorna är svårare att få dräktiga osv även om undantag finns.

Tycker detta är en intressant tråd, fram för mer standard-diskussioner tycker jag! Skrattande