Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 9601 ggr
berthagenn
0

Ålder på Siameser/Orientaler?

Hej,

Jag undrar vad ni tycker är en generell snittålder på en siameser och orientaler?

Vad upplever ni är snittåldern på dessa två raser?

Har titta kring detta och har svårt att få en uppfattning om just ålder.

I hundvärlden blir vissa raser, speciellt de större, blir generellt sett inte så gamla. Varför kan jag undra. Beror det på den stora kroppen?

Finns det likheter i kattvärlden?

Jag är litet nyfiken av mig. Så det är inget så. Jag älskar mina bebbar av hela mitt härta och litet därtill. Kyss

Mvh Bella

Blatabby
0

Är också lite nyfiken på detta.

Räknar jag på de 7 siameser jag tidigare haft, så snittar medellivslängden på omkring 14 år. Den yngsta blev 10 år och de två äldsta 20 år.

Men när mina föräldrar övertog två omplaceringskatter (SIA+OSH) för ett par, tre år sedan, så fick de höra att katterna blev äldre förr. Att de numera inte blir äldre än i snitt 5-6 år. Minns att jag tyckte att det lät lite sorgligt. Är det så?

kalindas
1

Mer än 5-6år får jag verkligen hoppas att katterna blir! Förvånad
Annars bör man nog ta sig en funderare vad vi egentligen gör med rasen.

Yngsta som dött här var 5 månader. Min älsta blev 14,5 och dog 2004.

/Elisa

berthagenn
2

Om katterna blev äldre förr än idag. Vad är den stora skillanden tycker ni i deras livstil? Maten då och nu?

Jag upplever att siameser har många ”rykten” kring sin ras.Obestämd

Det märkte jag när jag köpte min första älskade Soya (hon dog för övrigt av malign lymfon när hon var 1,5 år gammal. En del av mitt hjärta dog den dagen).

Kompisar sa att jag skulle akta mig för denna ras. Att de hade hört att de var enmans katter (jag hade ju 3 andra katter hemma), aggressiva, svåra bla bla blaaaaa. Så fel de hade!!!! Helt jäkla fel!

Idag är alla kamrater totalt omvända och är stolta siamestjänare. Cool

Busarna
0

Nej men mer än 4-6 år måste det väl vara?!?! Jag har läst i nån kattbok att siameserna och orientalerna åldras precis som de större hundraserna och inte blir lika gammla som säg huskatten. Varför det skulle vara så vill jag också gärna veta?tycker inte att SIA och OSH tillhör de största katterna, hur länge lever då Maine Coon?

En frisk sia/osh borde väl leva i snitt 14-15 år?

Och rätta mig om jag har fel men sia/osh tillhör väl de friskaste raserna?

berthagenn
0

När jag var på djursjukhuset i malmö med min första siamestös Soya, talade jag med en supergullig sköterska som tog hand om henne när hon var inlagd.

Hon sa att Helig Birma var den katt som hade flest sjukdomar och var mesta patienter på malmös djursjukhus av alla kattraser.

Men hon sa även att siameser brukar bli ganska gamla. Hur gamla kom vi aldrig in på.

Siameser är nog kanske litet ovanliga här nere i malmö, så man vet inte så mycket.

AngelsCo
0

Tja, Zaza är sju år nu och hon verkar inte ha planer på att dö. =)
Belle är två år och verkar inte planera på att dö, hon heller.

Funderar lite på om det kan vara så att vi förändrat synen på hur man hanterar katter när de blir sjuka? Om vi upptäcker sjukdom i högre utsträckning nu än förr? Eller varför livslängden på våra katter skulle kortas ned…
Å andra sidan är det vanligare att man hör om de riktigt riktigt gamla katterna eller de som dör en obehaglig eller besynnerlig död vid ung ålder.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Felicula
0

Jag tror att det beror på att det har funnits en del linjer inom Kategori 4 som haft njurproblem och därför inte blivit mer än ca 10 år. Många uppfödare inom dessa linjer har dock varit seriösa och tagit tag i problemet (aktat sig för linjeavel inom dessa katter, kollat upp njurvärden före parningar osv) och i dag tycker jag inte som om detta problem verkar kvarstå, utan att det har blivit åtgärdat genom bra parningar och genom att ta katter som har visat förhöjda njurvärden ur avel. Nu är min äldsta egna siames dryga 5 och pigg som en mört, hans mamma och hennes syster är båda i livet och mår bara bra de också. Eftersom jag har hans systerdotter i avel har jag tagit njurvärden på henne, bara som en extra säkerhetsågärd, hon kommer inte från någon "njursläkt" och dessa är också bra.