Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 3856 ggr
batcat
2010-08-18 18:07
0

Torrfoder-tips på sorter

Jag letar efter ett bra torrfoder i både innehåll och storlek, som inte gör att min ena glupska katt slukar bitarna hela (och kräks).

Orijen funkar inget bra, då foderslukaren istället blir extremt lös i magen. Har också provat RC Siamese, James Wellbeloved vilka slank ner hela, nu äter katterna (knappt något alls men kräks i allafall inte) Taste of the wild.

Är det någon med katter med samma problem som hittat ett lämpligt foder?

ChanelBM
2010-08-18 18:23
0

Har du provat RC Maine Coon? De bitarna är så stora att de inte kan svälja dem hela, om de inte är en Maine Coon då. Jag fick tipset av min vet för att minska tandstensuppkomst. Fodret är så stort att det funkar som tandborste.

batcat
2010-08-18 18:28
0

Nej, det har jag inte provat. Skulle kunna köpa en provpåse för att testa.

Just nu är en stackare jättelös i magen efter en kattpensionatstripp (plus att jag gav dem kycklingvingar, dumma mig), så nu får de bara torrfoder… jag vet inte vad jag ska göra :-(

ChanelBM
2010-08-18 18:54
0

Min vet säger såhär

Blötfoder, småportioner typ 30-50 g/dag Öka sakta på mängden när magen lugnat ner sig. Att ge mer mat ger bara en ond cirkel. Magen måste vila

Man mår uselt när de får så lite att äta, men det tar bara nån dag innan man ser resultat….

Bara att inse att man är ett mesigt våp  ;-)

batcat
2010-08-18 19:13
0

Ja, fast blötfoder kändes som att det bara gjorde det värre efter pensionatet, så jag kände att nu får han torrfoder ett tag.

Dessutom kräks katten av det också ibland (så då kanske det är lika bra med torrfoder, om kräkresultatet blir detsamma). Det känns som att han tycker det är kul att kräkas (gärna på den vita ryamattan).

Elegantangel
2010-08-18 19:26
0

Ge alltid katten mycket små portioner om matskålen står tom. D.v.s. ca 4-5 bitar med ca 20 min mellanrum så hinner de svälla i magen och ger en bättre mättnadskänsla innan man häller upp det som är kvar av portionen.

Jag hade/har en spykatt men hennes problem ahr minskat sedan vi införde fri tilldelning på mat så att hon kan knapra i sig lite mat när hon känner för det.

Maxima06
2010-08-18 20:32
0

Jag vet att olivers har ett "large-breed" foder som ska funka att ge små kisar också, det är större bitar men det räckte med den vanliga storleken för mina. De är 1 cm i diameter.

kalindas
2010-08-18 22:08
0

Fanns förr ett foder som heter "Happy Cat" mina katter gillade det. Men vet inte om det säljs i Sverige längre. Samma företag som "Happy Dog" fodret.
Den som är för stora raser hade jättestora runda kulor. Alla katter (bortsett från Saga) tuggade denna mat noggrant.
Saga däremot svalde dem hela med ett ryck med halsen. Liknade en fågel som svalde en stor fisk! Obestämd

/Elisa

batcat
2010-08-19 14:21
0

#5 De har alltid torrfoder framme, blötfodret brukar jag ge två ggr per dag (vanligtvis - nu är jag lite försiktig med det).

Det jag är lite fundersam för är ju att t.ex. Orijen (som ska vara så bra) ger en så kraftig försämring av magen för katterna. Är det bakterier i den magen som gör reaktionen så stark? Jag introducerar ju alltid ny mat över loppet av en eller två veckor (inte vad gäller blötmat dock, men brukar generellt inte byta sort).

ChanelBM
2010-08-19 14:55
0

Om kissen har varit på pensionat så finns ju alltid risken att den har fått med sig nån bakterie i lilla maggen. Blir problemet inte bättre så skulle jag nog ta kissen till vet o kolla upp det. Det kan ju vara det o inte fodret eller din matning!

batcat
2010-08-19 15:37
0

#9 Han reagerade på förra pensionatsvistelsen också, men det gick över efter några dagar. Nu har det gått en vecka sedan vi kom hem, och jag ser ingen riktig förbättring.

Problemen med fodret är gammalt, jag tog väl helt enkelt två frågor på samma gång.

Du har rätt, jag kontaktar nog veterinären. Han har väldigt känslig mage, men detta är riktigt äckligt (stackars kisse, men han gör sitt iallafall på kattpottan. Tur att han har mycket hull att ta av.).

ChanelBM
2010-08-19 15:48
0

Min lilla hetsätare fick analsäcksinflammation (tacka hullet för det) då blev det oxå en hel del kräkande. Men hon hade ju att ta av o vet hade ju gett order om bantning så…

Skämt åsido. En infektion kan ju katten ha under lång period. Sen kan det då lugna ner sig när den kommer hem o lugnar ner sig. Men grunden kan vara elaka bakterier i maggen som får skjuts på panget av mer bakterier samt stress. Kan ju oxå finnas fysiska orsaker till kräkandet. Förträngningar i matstupen etc som inte bara människor kan ha. Har hört om katter o hundar med detta problem.

Min simmis/blandis kräks ibland i ren protest eller när hon tycker att hon får för lite uppmärksamhet. Finns ju inget som får matte att rusa fram som det har hon insett. Pensionatsvistelsen kan ju vara en del i det???

Jag fick rådet av min vet att ha gröna ampelliljor hemma som katten skall äta av. Endast den helgröna sorten o inte den vit/grön strimmiga. Min kisses kinkiga mage (tarmskador pga mask under kattungetiden, obehandlat i 6 månader, hittekatt) har faktiskt blivit mycket bättre. Framförallt verkar fisande helt ha försvunnit. Något min näsa tackar hemskt mycket för! Testa gärna. De är svåra att hitta men blomsterlandet o plantagen har dem. Finns du i GBG trakten kan du komma hem till mig o hämta några skott helt gratis.

batcat
2010-08-19 16:51
0

Åh, nu känner jag att jag har förvirrat er kära med-siamesiter. Min katt har alltså två olika problem

1. Akut lös i magen efter en pensionatsvistelse. Dum som jag var gav jag honom rå kycklingvinge (för att vara snäll) vilket ser ut att förvärra problemet. Tog bort blötfodret för att - tja, det gjorde inte honom något bättre. Började ge honom lite lite igårkväll, och lite lite på morgonen idag.
  2. Kräkningar. Något han alltid haft, inte varje dag, men olika kraftigt beroende på foder (särskilt torrfodret). Torrfoder han slukar hela gör naturligtvis att han kräks, men han kan även kräkas av blötfoder (men inte alltid). Av torrfodret Orijen blir han lika lös i magen som under punkt 1.

Så, punkt 1 känner jag att det kan kräva veterinärvård. Punkt 2, där undrade jag om störra bitar som han tvingas tugga skulle göra problemet mindre. Problemet är att det verkar inte som han tycker torrfoder är särskilt gott, och äter inte (förutom Orijen då…)

ChanelBM
2010-08-19 17:07
0

Tja RC Maine Coon ses som godis hemma… så det kanske kan lösa problem 2.

Hoppas din kisse blir bra både från punkt 1 o 2. Speciellt dina mattor o tvättmaskin hoppas nog på det  ;-)

batcat
2010-08-19 18:01
0

#13 Helt rätt. Jag ska testa.

Uppfödaren hade ett standardrecept på magsjuka katter, lammfärs och kolikdroppar. Men jag vet inte om det är så lämpligt för kattmagar som inte är vana vid barf. Känns som att man ska ändra så lite som möjligt i detta läge.

kalindas
2010-08-19 19:30
0

Du kan säkert ge honom lammfärs blandat med morotspure och kolikdroppar. I några dagar. Sedan sakta gå över till det vanliga fodret.

Om du går till veterinär och de vill rekomedera den Hills i/dköp det inte! Hills i/d fungerar bra på katter med kräkningar och diarre, men då din kille inte kräker av magsjukan så ska du inte ha id. Köper du veterinärfoder så be att få w/d, den är mer passande för din katts typ av magsjuka.

/Elisa

Rithwa
2010-08-19 20:07
0

Har du prpvat  Acana kattforde.

http://foderbilen.se/mat/acana/katt

batcat
2010-08-19 21:33
0

#16 Jag har försökt få tag på mindre påsar acana, men inte lyckats. Vill inte köpa jättesäcken arne och testa.

Idag när jag kom hem verkade magen liiiite bättre i allafall. Och han är ju pigg och så.

#15 Tror du det? Jag vill inte sabba det lilla framsteg jag ser. Och när du säger Hills, menar du sånt foder permanent, eller bara temporärt?

kalindas
2010-08-19 22:33
0

Bara temporärt. Men tycker du att han börjar bättra sig ska du inte byta foder. Det kvittar vad veterinären säger där! Fast det är i och för sig min personliga åsikt..Flört

Mår han bra och magen verkar bättre, så skulle jag nog vänta med både veterinärbesök och foderbyte. Så tarmen får komma tillbaka till det normala av sig själv.

/Elisa

batcat
2010-08-19 23:31
0

#18 Ja, jag avvaktar nog ett litet tag till, eftersom det verkar ha vänt. Undrar hur jag ska göra nästa gång vi måste ha pensionat. Han verkar ju väldigt känslig för miljöombyte, stackarn. Fast hellre en sådan katt på pensionat än hos vänner, de sistnämnda kanske säger upp bekantskapen om de träffar honom när han är så risig i magen…

Tack alla för tipsen på torrisar! Jag ska test senare, när magen stabiliserats och jag ska gå varsamt fram.

kalindas
2010-08-20 01:38
0

Ett tips är ju att du låter katterna vara hemma och får någon att titta till dem en till två ggr per dag. Det är mycket bättre för katterna. Finns säkret någon kompis ni kan muta..;-)

Hade min Holly på pensionat för många år sedan, hade utdåligt samvete hela veckan och när vi kom hem hade hon ryckt i sina klor så de var blodiga..:-(
Efter det har mina alltid fått vara i sitt hem där de känner igen sig. Det kan bli stress ändå pga att ni inte är hemma. Men den blir ändå mindre. :-)

/Elisa

batcat
2010-08-20 10:54
0

#20 Ja vi får försöka lösa det på ett sånt sätt istället. Detta är inte något jag vill göra igen.

Har i allafall pratat med Bagarmossens djursjukhus, som rekommenderade först 12h fasta, sedan ett dygn med Procolin, sedan Procolin ytterligare 3-4 dagar 3ggr/dag, och komplettera med foder (antingen blöt eller torr) för känslig mage och tarm. Ca 1 msk varannan-var tredje timme (hur gör man det med ett heltidsjobb?). Sedan sakta sakta gå över till den vanliga maten (som antingen är Pussi kyckling eller som nu, Mjau tetra, plus att jag vill gå över till ett bra torrfoder). Så nu vet jag var jag ska åka i kväll och handla…

Lider dock med min andra katt, som också kommer bli tvungen att fasta. Men vad gör man inte?

kalindas
2010-08-20 12:05
0

Tycker inte du ska börja laborera med maten om du ser han bättrat sig. Ge han gärna Procolin då det är bra för magen. Men byter du till andra foder, så kanske du får samma problem igen…

Du behöver inte låta dem fasta. Katter mår inte bra av fasta, de kan bli sjuka! Förstår inte varför veterinärer ger samma tips till katt som till hund..:-(
Ge dem hellre lammfärs i ett dygn eller två.

/Elisa

batcat
2010-08-20 12:56
0

Ja, alltså, glömde skriva det, imorse var det uppenbart att det inte hade blivit bättre. Men tror du att lammfärsen funkar bättre än milt tarm-känsligt foder för katten? Jag menar, det är ju också foderbyte? För då kan jag ju göra samma sak, fast med lammfärs.

kalindas
2010-08-20 13:50
0

Tror mer på lammfärs och ev. morotspure. Eller som jag vet andra gjort en hel mald rå kyckling och kokt potatis.

Det såkallade "snälla" fodret de vill du ska ge honom är garanterat Hills i/d och som du kanske förstått är jag skeptisk mot Hills i/d då alla mina katter (även de som inte var risallergiker) blev sämre i magen. Rynkar på näsan
Om du går på Djursjukhusets linje. Se till att köpa Hills w/d.

När mina kattungar var lösa i magen senast, så gav jag dem kokt kyckling filé med minimalt med salt i vattnet. Sen fick de dricka spadet upptill. Det funkade på de små..Glad

Fast nu har jag förvirrat dej med 20 olika råd. Välj det du själv tror och känner skulle vara det bästa och mildaste för katten.

/Elisa

Rithwa
2010-08-20 19:32
0

#17 Dom har Acana på Zoo Center både mindre och större påsar.

batcat
2010-08-20 22:19
0

Nu har jag (nästan) ruinerat mig på kattmat hos veterinären, plus procolin. Köpte w/d, sköterskan sa att hon skulle ha rekommenderat i/d men att w/d inte var helt fel heller. Har inte fastat katterna, och behandlar båda två, och ger bägge samma mat. Återkommer med magresultat.

#25, ska kolla in det. Just nu känns det som att jag gärna köper Hills och provar ett vanligt foder, hade det till mina förra katter, coh de trivdes hur bra som helst med det. Hills är dock små pellets. Sedan testar jag enligt era tips!

kalindas
2010-08-20 23:04
0

Tala om hur det går med w/d. Håller tummarna att magen fixar sig fort.

/Elisa

Rithwa
2010-08-21 10:32
0

# Du har även RC Intensinal som finns hos veterinär

batcat
2010-08-21 12:14
0

#28 Menar du som "vanligt" foder, eller som en lösning på ett sånt här problem?

#27 Återkommer. Vankar här runt kattpottan och väntar på resultat (ännu har inget kommit). Löjligt nog känner man sig nästan som ett barn på julafton Tungan ute om det funkar kommer jag bli överlycklig!

kalindas
2010-08-21 12:27
0

RC Intensinal funkar på ungefär samma sätt som i/d tror jag. Men misstänker att RC är bättre.

Visst känner man sig lite löjlig när man går och vaktar lådan. Men man blir ju så glad om bajset blir fast.
Vet hur glad jag blev när jag upptäckte vad Spidde inte tålde och jag prövade foder utan ris. Plötsligt efter 4års slit bajsade korvar! Det var en seger! Glad

/Elisa

ChanelBM
2010-08-21 12:31
0

Minns själv jublet när min kisse klämde ut en fas korv efter en period med kräkande o diarré. Kändes som man ville ringa polarn o fira… Hon är inte så förtjust i kissar o är dessutom grymt allergisk mot dem. Men hon ansåg att öl är gott ändå? Håller tummarna för att det går bra o att du snart oxå kan skaffa en kissunge till. Jag sitter just nu o njuter av mitt nyförvärv från Heartwarmers!

batcat
2010-08-21 18:21
0

#30 Är inte så hemma på i/d. Vi hade det till mina förra katter, då den ena hade extrema problem med urinsten. Fick gå över till light-fodret, som tydligen skulle ha samma (låga) saltbalans, men som gjorde att katterna kunde äta så mycket de ville utan att bli feta (den ena fick jättetjock rumpa av i/d). Men det jag undrar är ifall det skulle finnas ett värde i att köpa i/d alt RC intestinal till mina katter "i förebyggande syfte" då min ena kisse har så känslig mage.

#31 Ja, man vill nästan ropa ut det till alla, vilka problem man har och hur glad man blir när det löser sig. Tror dock inte att kompisarna uppskattar löst-kattbajsprat… ännu vet jag inte om det ordnat sig, men det finns i allafall ingen bajspöl i pottan, och det tyder på att det går åt rätt håll (förut låg det pölar flera gånger om dagen, nu har jag inget sett sedan igårkväll när jag började ge fodret/Pro-kolin)

kalindas
2010-08-21 18:35
0

Det är mer fibrer i w/d än i i/d. Sen hjälper de mot olika typer av magproblem. Det ena för tunntarm och den andra för tjocktarm. Osäker på vilken som är vilken, men w/d hjälper på de matrelaterade magproblemen. Att köpa i/d i förebyggande syfte ser jag ingen anledning till.

Tror att RC intestials är ett fullfoder, men kan inte tillräckligt om det. Dock är det lika dyrt som andra veterinärfoder och bör väl egentligen enbart ges vid behov.

Men rättar bara magen till sig så skulle jag nog välja foder som Olivers eller James Wellbeloved.
Har precis beställt Olivers Large Breed för att prova om bitarna är större och hur det fungerar på mina..Glad

Varför fick dina katter i/d mot urinsten? Borde det inte vara c/d eller s/d som de ska få då?

Finns förresten ett bra foder (och skitdyrt!) med stora bitar. Det är Hills d/d (hjort och ärtor). Det var det fodret jag gav först till Spidde och som gav han en bra mage.

/Elisa

batcat
2010-08-21 18:41
0

# Det kanske var s/d de fick? Det var ett tag sedan, och efter att jag kunde gå över till light-fodren (som fanns på vanlig djuraffär) köpte jag aldrig det igen.

James Wellbeloved har jag som sagt redan provat, och det gör att kissen kräks (han tuggar inte bitarna). Annars hade jag föredragit detta foder (finns i butik nära). Hmmm, varför kan inte kattrackaren bara tugga bitarna? Allt skulle bli mycket bättre då! Och som orijen - den ger samma effekt på magen som han har nu = extremt lös. Det undrar jag varför det kan vara så, det är ju ett bra foder.

kalindas
2010-08-21 18:45
0

Du skulle ju kunna pröva Olivers. Men mina spyr av den då de kastar i sig maten för fort. Annars blir de super i mage och päls. Men ska prova den för stora katter nu och se om det är någon skillnad.

Hills d/d som jag skrev om ovan, har jag för mig hade stora bitar och är snäll mot magen. Men den är dyr precis som all veterinärmat.
Du kan köpa den hos veterinär eller på foderbilen.

Hur får det med w/d? Har han spytt upp den ännu?

/Elisa

batcat
2010-08-21 18:56
0

#35 Nej, inget är uppspytt. Vilket gör mig lite förvånad faktiskt, då torrfodret tydligen var väldigt mumsigt (och utportioneras i små mängder vilket brukar göra att de slukar maten jättefort).

kalindas
2010-08-21 19:14
0

Trro w/d är ett fullfoder. Så om du har råd och tycker att det fungerar. Så kanske du ska fortsätta med detta när magen stabiliserat sig? Sen hellre ge kött upptill, då det inte mycket proteiner i w/d. T.ex. köpa kycklingkorv från Jippotimas.
Tror Hills har rabatt (i alla fall för uppfödare) så man får 4:e säcken gratis.

/Elisa

batcat
2010-08-21 19:27
0

#37 Jag tyckte nog att när jag matade honom med kycklingkorv (förra året, när han kom) så fes han något så förskräckligt!Skrattande Vilket han slutade med när vi gick över till burkmat, något jag tolkade som att det var bättre för magen.

Skulle kunna höra mig för vad torrfodret kostar på stor säck (10 kg) - upp till 600 spänn för 10 kg kattmat kan jag nog sträcka mig, kanske något mer. Skulle man få det för uppfödarpris (måste man registrera stamnamn då?) vore det ju toppen.

kalindas
2010-08-21 20:01
0

Jo du måste registrera stamnamn i något av förbunden. WCF, TICA, CFA eller Sverak. Lite olika pris beroende på förbund/klubb. Hallandskatten tar 600kr för ett stamnamn. Fast då måste du såklart vara medlem…Glad

Men tror att ej uppfödar medlem i http://www.hillspet.se/ så får man nog var 5:e gratis. Men det kan du ju kolla upp.

/Elisa

batcat
2010-08-22 11:57
0

Nu verkar kissen ha blivit något bättre i magen, det låg inga pölar i kattpottan, utan något med mer konsistens. Däremot hittade jag en hög med uppstött torrfoder… ajajaj. Men hellre det än lös i magen…

Idag ska jag städa badrummet där kattpottan står, med rotborste och såpa!

kalindas
2010-08-22 12:53
0

Skönt att det verkar hjälpa.
Har du testat det som några skrivit här ovan, att lägga maten på en bricka, så de inte kan kasta i sig maten?

/Elisa

batcat
2010-08-22 19:36
0

# Japp.  Eller tallrik i allafall. I vanliga fall brukar de alltid ha tillgång till torrfoder, just nu kan de inte få det, men när det blir som vanligt igen ska jag testa det en längre period. Det borde ju inte bli sämre i allafall (om man lägger på en bricka).

batcat
2010-08-23 21:40
0

HAHA - nu har vi bajskorvar i kattpottan SkrattandeTungan ute

kalindas
2010-08-23 22:11
0

Grattis! Skrattande

/Elisa

Siameshona
2010-08-24 11:17
0

#43 tänk vad glad man kan bli åt lite bajsSkrattandesom ser ut som det ska!

berthagenn
2010-08-24 12:43
0

Ha ha ha! Jag känner igen mig. Cool Jag applåderade när lillan bajsade fasta grejer! Skäms

batcat
2010-08-25 10:55
0

Ja, är man inte fånig? Litegrann Skrattande

Håll tummarna för detta foder - RC Dental Sensitive. Stora bitar som var morrande mumsiga! Båda katterna tuggade! Vet inte vad det är för skillnad mot Maine Coon. Inte så särskilt stor skulle jag tro, finns ju miljoner sorter. Nå, det fanns ingen provpåse i Maine Coon, men i Dental Sensitive, så jag testade i alla fall. Serveras på sushi-fat, man kan ju inte servera i kattmatsskål heller, bah! FlörtSkrattande

ChanelBM
2010-08-25 11:32
0

Skillnaden med Dental Care/sensitive etc o allt vad de heter samt Maine Coon är att bitarna är större i Maine Coon fodret. Min vet anser att de därför är bättre för tänder o tandsten är Oral xxx sorterna. Min vet säljer inte själv foder o har då inte heller nåt vinstintresse i att sälja foder så han rekommenderar bara det han verkligen har god erfarenhet av!

batcat
2010-08-25 11:45
0

#48 nu öppnade jag inte förpackningarna, men kände på bitarna utifrån, och dental-fodret kändes lika stora som Maine Coon. Det är möjligt att de är ännu större i Maine Coon, och då kanske jag kan köpa den när jag köper stor påse. Det jag ställer mig lite undrande inför är hur många sorter man egentligen kan tillverka, och skapa nya bra blandningar med (med särskild tanke på de rasspecifika, snarare än kattunge/vuxen/senior, där det säkert är fett och saltskillnader mellan fodren, osv.) Skillnaden mellan "vanligt" foder, maine coon och siames tex. är det enbart storlek och form?

ChanelBM
2010-08-25 11:56
0

Av ren cynism så är jag övertygad att mycket av svaret ligger i att man kan tjäna pengar på det. Givetvis spelar fabrikanterna på vår känsla för att vilja ge det bästa till våra pälsklingar. Ibland känns det som att säljargumentena skrivs av samma folk som kränger skönhetsmedel….

Mycket skeptisk blir jag när man går till en vet o får råd om mat som är absolut det enda tänkbara och helt annan mat hos nästa vet. Samma katt o samma besvär. Enda skillnaden var att de olika veterinärerna sålde olika foder…

Jag försöker välja foder utifrån vad de vill äta, verkar ha bra innehåll o så försöker jag ta miljöhänsyn. Min vet säljer inget foder o är specialiserad på katter, tar inte emot andra djur, o hans råd om mat lyssnar jag därför på när det gäller mat.

batcat
2010-08-25 13:32
0

#50 Ja iofs, nu sa du ju det (eller din vet) det jag misstänkte, att det är samma mat i olika form. Och ja, de gillade det. Bara de inte kräks av maten (men nu tuggar de maten, och det är bra!) Vi får se om det håller i sig i en eller två veckor (det tar ju ofta ett tag innan man märker ifall det funkar)