Siames iFokus

Siames

Etikettomplacering
Läst 3036 ggr
GreySavage
2010-08-21 18:57
0

Söker en vän

Hej! Vi heter Elin och Jaro. Vi är sedan 2 år tillbaka gifta och bor tillsammans i en stor och ljus tvåa söder om Stockholm.

Båda vi har sedan barndomen varit fashinerade av siameser, jag själv hade en SIA/BAL, och Elin hade två stycken korthåriga orientaler. Men det var för väldigt många år sedan.

Nu när vi själva har blivit vuxna, önskar vi att skaffa en liten vännina eller en kompis =)

Vi vill jätte gärna börja med avel av dessa underbara charmtroll, och söker därför en okastrerad katt.

Gärna en tjej, gärna erfaren (har haft nån kull).

Elin jobbar hemifrån, och jag jobbar väldigt nära hemmet, så har vi massor med tid och kärlek att erbjuda vår nye vän.

Vi har även en vovve hemma, som katten får leka med. Han heter Grey, 1 år, och är en bladning mellan Siberian Huskey och en Schäffer. Han är jätte snäll och har inga som helst tecken på agresivitet. Han har spenderat mycket av sin tid på en bondgård, och har inga som helst svårigheter vare sig med katter, får, kaniner eller höns.

Är det så att ni inte längre kan ha en katt hos er, och söker ett nytt hem för denne (eller dessa, ifall de är två) hör hemskt gärna av er.

Vi har en bil, så skulle det kunna vara aktuelt så kan vi komma till en annan stad.

Vi nås enklast via mobilen 0707-348063

eller mejl beliaevyaro@inbox.ru

Vi hörs =)

kalindas
2010-08-21 21:43
0

Kolla under omplaceringar, där kan det finnas en katt ni vill ha. Dock är det få som placerar om fertila katter…

Ni bör även tänka igenom vad de innebär att ha uppfödning. Stamnamn, medlemskap i klubb, kostnader med kullen osv.

Själv lärde jag mej den hårda vägen och skrämmer därför alla nya nu..Flört

Ett tips är att ni tar en fertil hona på foder. Då får ni träna på hur det är att ha en kull hemma. Plus hjälp från uppfödaren, som då äger katten.

Lycka till att hitta er drömkatt! Glad

/Elisa

Nilla
2010-08-21 21:54
0

Hej och välkommen!

Jag tycker det känns lite "si så där" att skaffa en fertil vuxen honkatt som förstakatt och börja avla på stört. Jag skulle föreslå en kattunge som ni följer. Ställ sedan ut katten för att komma i kontakt med andra uppfödare, samla på er kunskap och ansök om stamnamn.

När man ska börja med avel krävs - om du inte är fullärd själv - att du har god kontakt med en erfaren uppfödare som kan bistå dig vid parning, dräktighet, förlossning och under kattungetiden. Det är lätt att det går fel, att kunskapen inte räcker och att kattungarna dör. Det kan dessutom bli mycket kostsamt och du bör ha en rejäl buffert eller ett fett kreditkort.

Oftast är det väl så, att avelskatter -av båda kön- kastreras av seriösa uppfödare innan omplacering, såvida inte uppfödaren är väl känd med den nya ägaren och kanske driver ett samarbete. Detta för att katten inte ska utnyttjas och användas till oseriös avel.

En del uppfödare lämnar ut någon hona på foder och efter ett visst antal kullar är honan din. Under de kullar som kommer, har du uppfödarens stöd och kunskap att tillgå.

Medlemmarna kanske har helt andra åsikter? Jag röstar ändå på en kattunge som "förstakatt". Lycka till! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

embla2
2010-08-21 22:23
0

Hej.

Jag håller med er alla. Jag har haft stamnamn sen 2006 o det med uppfödning är ingen dans på rosor. Har oxå fått lära mig den hårda skolan..Inget man ska börja med för sakens  skull.Obestämd Har haft 3 kullar men av annan ras.

men lycka till. Glad

GreySavage
2010-08-21 23:33
0

Erfarenhet av katter finnes. I synnerlighet SIA.

Kostnader ni varnar om..

1500 stamnamn

kullen kostar ca 1000 per unge (vacc, bes, id, regg)

vad ligger medlemskap i klubb på?

vilka klubbar föreslår ni?

kalindas
2010-08-21 23:41
0

Väljer du WCF och Hallandskatten så ligger ett stamnamn på ca 600kr. Dock får ni inte ställa ut på Sveraks utställningar.

/Elisa

MalinL
2010-08-22 01:21
0

Försäkring, veterinärvård, utställningar (man bör ställa ut om man föder upp), avelshaneavgifter. Sedan givetvis foder, sand, klösträd m.m.

Man går rejält back ekonomiskt på att föda upp, det är en mycket dyr hobby.

Sedan tar det mycket tid i anspråk också och man bör vara väl medveten om rasstandard, plugga stamtavlor och kunna grundläggande genetik.

AmandaWvW
2010-08-22 01:28
0

Att anta att en kattunge kostar 1000 kr att föda upp är inte verklighetstroget. Om allt går helt enligt planen är det fyradubbla en bättre uppskattning. Om allt gå åt skogen finns inget tak på utgifter.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

GreySavage
2010-08-22 01:56
0

Amanda!

Nej nej, jag menade att två vaccinatuioner + registrering i sverak + chipmärkning + vet besiktning kostar ungefär 1000kr per kattunge (det man gör innan man säljer de)

Vad jag kan väldigt lite om är rasstandarder, utställningar, olika titel osv.

Har någon nån bra länk till någon sida på nätet där allt sådant är detaljerad beskrivet?

tuska
2010-08-22 10:41
0

Lus läs allt på SVERAKs sida.

På PawPets sida har du mycket lärorik information om genetik m.m

Besök utställningar.

Vid försäljning av katt gäller konsumentköplagen.

Millimina
2010-08-22 11:38
0

Säger som andra. Hälsa på hos uppfödare, åk på utställning, läs på om uppfödning, ras mm. Vad vill du med din uppfödning? Varför vill du börja med uppfödning? Vad är målet? Det finns massor med frågor man bör ställa till sig själv innan man börjar.

Jag är själv nybörjare och har frågat vana uppfödare, 30-40 kullar, och ett av alla deras råd är att ha koll på ekonomin innan du börjar. De har sagt åt mig att jag bör ha en buffert på minst 10 000:-/kull. Där INTE foder, strö och ordinarie vet kostnader ska ingå utan endast för allt annat som kan hända. För vad kostar inte ett akutsnitt en helgnatt… ? Flört

Jag kan rekomendera Royal Canins bok om uppfödning, den visar allt tok som kan hända vid dräktighet, förlossning osv… Samt en massa bra tips och info med!

Jag fick min fjärde kull nu och den var den första jag var ensam vid förlossningen på. Annars har jag haft vana uppfödare vid min sida. Och så klart kom kattungarna med bakbenen först… Men då fanns mina vänner som support på tele!

Lejonhjarta
2010-08-22 12:05
0

Detta att föda upp katter finns det ju ingen som gör för pengarna utan för att man älskar dessa djur! Ska man tjäna pengar så är det bättre att köpa aktier eller liknande. Kattuppfödningen äter pengar inte tjänar!!

prodigy
2010-08-22 12:22
0

Rekomenderar också er att gå på utställning för att lära er mer om rasstandard osv och att sedan skaffa en unge! Tala med olika uppfödare och välj en hona som passar er temperamentsmässigt och har sunda och friska föräldrar!

Tycker ni verkar insatta i kostnader osv…

Lycka till!

Nilla
2010-08-22 12:30
0

Det är därför jag menar, att ni ska börja med en kattunge - följa den och lära er på vägen. Det "naturliga förfarandet" är väl något i stil med följande:

Du skaffar din första Siames eller Oriental. Du börjar ställa ut och blir "biten". Där skapar du kontakt med andra kattägare och uppfödare. Du är uppmärksam och inhämtar information om rasstandard genom de utställningar du deltar i. Du skaffar kattböcker och lusläser om avel, genetik och sjukdomar.

Så börjar din hona bli könsmogen. Genom bedömning på utställning, domarutlåtande och genom andra uppfödare, vet du att du har en fin katt med sunda linjer. Du är nu såpass "insyltad" att du vet vad du vill och får hjälp av en erfaren uppfödare att hitta rätt hane till din hona.

Skräckscenario:

När din hona börjar löpa, börjar hon skrika som ett plågat barn nätterna igenom. Du kan få klagomål av grannarna om du bor i lägenhet. Katten kan också börja markera - kissa i sängar, soffa och strätta på tapeter och gardiner. Då är det dags att ge sig av till den tilltänkta hanen, som kanske bor i en helt annan del av landet. Att para kostar lika mycket som att köpa en Siameskattunge. Du betalar hela summan direkt eller 1000 kr som "startavgift" och resterande när ungarna kommit. Notera att jag skriver när ungarna kommit - inte när du sålt ungarna och har fått kontanter.

Du får 5 ungar i kullen. Det blir ett akut kejsarsnitt på jourtid, vilket gräver ett djupt hål i din plånbok. Mammakatt har ingen mjölk och du måste därför stödmata ungarna varannan timme dygnet runt. Du har inte fått i dem tillräckligt, har liksom inte riktigt fått kläm på hur mycket de ska ha och hur man får i dem mjölken. De vill ju inte. De kämpar emot och du lyckas bara få i dem ett par droppar vid varje mål. Du är dödstrött efter flera dygns vakande. Ungarna går inte upp i vikt och några dör inom loppet av några dagar…

Har du inte tillräckligt med kunskap kan det gå så här. Det kan gå så här ÄVEN om du har tillräckligt med kunskap. Att föda upp är ingen dans på rosor och ingenting man blir rik på. Det krävs mycket arbete, ett enormt intresse och engagemang, samt en fet plånbok för oförutsedda utgifter. En vecka på djursjukhus med intensivvård, kan gå lös på 30 000 kr.

Visst alla har börjat någonstans och det finns en "första gång" för alla, MEN att börja med en avelshona och börja avla när du är helt grön, är oseriöst och dumt.

Ställ dig frågan och fundera noga: -Varför vill du bli uppfödare? Vad tror du att du kan bidra med?

Skaffa en kattunge och ta det den vägen. Kanske kan Sveraks kurs till diplomerad uppfödare vara något? För det är så mycket kunskap du måste inhämta innan du skaffar din första kull. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2010-08-22 12:51
0

Bra skrivet! Stämmer allt du skriver.

Ni kan själva se delar av vad som hände med min uppfödning på bara 6år. Nu är det ett extremfall, men inte en jag vågar gissa hur mycket jag gick back de åren…Obestämd
Jag hade ändå turen att få behålla mina honor vid liv och att ungarna fick mjölk där. Slapp stödmata. För det är där man skiljer agnarna från vetet, som det så fint heter…Glad

Mitt tips är att är ni seriösa och vill börja föda upp. Läs allt som går att läsa och köp en kattunge eller se om någon uppfödare kan tänka sig att lämna ut en hona på foder.

/Elisa

Juliette-
2010-08-22 15:18
0

Oj om alla mina kullar kostat 1000kr kattungen att föda upp Obestämd
Förra kullen kosta 1000kr i bara matersättning Foten i munnen

[hakkapelitta]
2010-08-22 18:44
0

Haha ja mina två pojkar kostade då ca 12'000:- att föda upp Skrattande

ramithi
2010-08-22 18:48
0

Om ikke mere # 16. Spesiellt når en har to en ikke har solgt ennå.

Lejdet
2010-08-22 20:14
0

Mina två första kullar där 9 av 14 födda överlevde har kostat mig mellan 13-17000 i utgifter (har inte vågat räkna efter ordentligt) och jag har bara kunnat sälja två av dem till fullpris.

Jag trodde folk överdrev när de sa att det inte ens gick jämt upp men nu förstår jag det till 100%!

Jag har totala månatliga utgifter på mina katter för i genomsnitt 5000:- då bara maten kostar ca. 1500:-, sen är det varenda månad nån som behövt åka till vet., sen anmälningsavgifter till utställningar, försäkringar etc.etc. Själv har jag behövt dra ner på min andra stora hobby, mc-körning och köpt en fjärdedel så dyr mc men det är det värt!!

Jag är så stolt över de underbara ungar jag hittills har lyckats få fram, jag får mail och sms flera ggr i veckan från de nya ägarna som säger att alla är helt fantastiska och då blir man varm i hjärtat.

Att de dessutom har gått bra på sina första utställningar är ju dessutom ett extra plus i kanten!

[hakkapelitta]
2010-08-23 11:20
0

#17 Ja just mina två killar kostade 12'000:- att föda upp. Och då var det en problemfri kull.

Anki-Egerbrandt
2010-08-23 15:10
0

Jag är stolt ägare till min första oriental hona (är annars CRX-uppfödare) som jag från början har haft planer att avla på. Jag parade henne i somras med en jätte fin hane som bor ca38 mil bort…så först 76mil för att lämna sedan ta en dag ledigt från jobbet för att köra 76mil och hämta + parningsavgift…hela resan gick väl på ca 4-5000kr. Och dessutom så visade det sig att hon gick tom…vilket innebär att vi måste göra om denna resa (dock gratis omparning denna gång). Så jag kommer helt enkelt att ha lagt ut en hel del pengar bara för att få till en parning. Så det måste man också tänka på… :)

Brukar säga till folk, som tror att man kan tjäna pengar på kattaveln, att sååå mycket pengar som jag lägger ut på mina katter får jag tillbaka i en "klumpsumma" när jag säljer kattungarna….vilket innebär att jag går ca +/- 0…om jag har tur!!!Tungan ute

AmandaWvW
2010-08-24 02:08
0

Jag har skrivit upp alla utgifter som jag haft för min kull om 5 st problemfria kattungar, än så länge har det blivit 22 000. Fast då har jag köpt en del saker som går att återanvända om det skulle bli flera kullar, ex kompostnät för att hålla ungarna avgränsade i vardagsrummet, och en transportbur som rymmer hela kullen.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.