Varför vill han dia?
Hejsan!
Jag har haft Kenai nu i 11 dagar och det har gått superbra hittills! Riktogt go och snäll gosse =) Han verkar trivas och har redan blivit bästa kompis med Doriz. De lekte med varandra från första stund. Det enda jag funderar över är varför han så gärna vill dia på Doriz? Stackarn tycker inte alls om det och hon är alldeles för snäll för att säga åt honom.. Doriz är ju dessutom en hund. Vad kan det bero på?
Som det ser ut nu går Doriz iväg med Kenai hängandes i en spena.. Han släpper ju när hon börjar gå iväg, men nog hänger han efter en stund. Kommer han att sluta med det när han blir äldre?
Tacksam för svar!=)
Han är ju bara en bebis. Känner sig nog trygg med din hund och hon blir ett substitut. Jag har en 3-årig Siamesbebis som fortfarande diar! 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Mina 6-månaders"bebisar" diar fortfarande på Juno och hon accepterar det konstigt nog. Ibland på kvällen smaskar de så jag inte kan sova! Men nu flyttar lille Davidson på torsdag så för hans del är det slut på barnsligheterna ;-)
samma ovana som barn med napp tror jag
Kan du inte lägga något som smakar illa på spenarna på vovven? Som inte hon slickar bort själv…
/Elisa
#1 Ja, han är ju en bebis =) Ja, det kanske försvinner av sig själv med tiden.
#2 Jo, men det är väl deras mamma? Haha, ja, det smaskar verkligen mkt när Kenai försöker dia på Doriz med! Låter inte ens hälften så mkt när jag ammar min dotter!
#3 Kan ju vara.
#4 Vad skulle det kunna vara för ngt då?
Veterinären kanske vet nåt som är ofarligt att de får i sig? Vovven kunde ha tratt ett tag så hon inte kan slicka i sig.
Flytande Flagyl kanske? Det är en antibiotika som katter hatar..
/Elisa
#6 Ja, jag får kanske höra med veterinären.. Men Doriz har inte mjölk i spenorna vad jag vet, så vet inte riktigt varför Kenai gillar dem så mkt. Doriz ser iaf jätteledsen ut när han börjar dia :P
Ok. Stopp och väx smakar ju äckligt och det brukar ju djuren också tycka, men det är nog inget man kan sätta på hennes spenor :P Kan inte ättika fungera? Får annars höra om veterinären har ngt bra tips eller så får jag hoppas att han helt enkelt lugnar ner sig med det där snart =)
citron är ju nåt katter hatar…
Funderade också på stopp och väx. Men vet inte om katter tål det. 
/Elisa

#9 katter kanske inte reagerar på besk smak på samma sätt som vi gör? Inte alls säkert att det funkar, olika djur har olika smaklökar ju.
Ta av saften från apelsinskalet och gnugga och kläm på det över den utvalda spenen. det kan då inte vara faligt, katter avskyr apelsindoften. Det går att testa.
Nu blir jag snart förbannad, ta och kleta stopp och väx på era egna bröstvårtor och se hur det känns. Helvete, pencillin? Har ni helt missat debatten om att man inte ska missbruka penicillin eftersom att bacillerna plötsligt blir immuna. Sluta genast!

#12, Håller med! -Helt normalt att den lilla vill snutta! Han har ju just flyttat hemmifrån. Det går över….se det som härligt att de har hittat varann så bra!
Sa inte att det var bra.
Funderade bara vad som kunde smaka illa för en katt. Tuskas apelsinskal låter som en bra idé.
Kattungen vill snutta, men om hunden inte vill är det ju elakt mot den.
/Elisa
Kan du inte ta på hunden en tröja så katten inte kommer åt att dia så glömmer den kanske bort det till slut? Kleta illaluktande saker på tiken hade jag inte gjort.
Ja, tröja var ett smart och smärtfritt drag. "Stopp & Väx" har man på människonaglar, inte på stackars ömtålig spenhud. Är ni inte riktiga…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jag tror nog saften från citrusfrukter kan svida en del också. Ättika skulle jag inte ens överväga, är ju superstarkt! Sätta på hunden en tröja tror jag är ett bättre val.
Tröja låter absolut smartast..
/Elisa