Lånar Ut Min Avelshane!
Hej!
Jag har en chokladtabbymaskad siames var som jag kommer att låna ut för avel så långt det går. Han har stamtavla och har ett hjärta av guld. Han älskar barn och ett underbart lugnt lynne. Har alltid varit frisk och kry. Hör gärna av er till mig om min hane låter som något för er. Han kommer från A Famosas uppfödning.
Namn på katten?
Stamtavla?
Var bor du osv…?
Ska inte låna själv men sådan är ju bra att veta.
/Elisa
Ja precis som Kalindas skriver så är fullständgt namn, stamtavla m.m. bra att akriva. 
Har en känsla av att detta är S*A'famosa Uriah, stämmer det?
Stackarna som blir lurade i så fall och stackars katt! 
Väldigt oseriöst att försöka tjäna pengar på en sjuk katt! 
Ännu ett bevis på att man aldrig ska placera om en fertil katt! Speciellt inte en med blåljud på hjärtat!
Folk gör allt för att tjäna pengar! Blir så arg!
/Elisa

Ja, och lilla röda honan som ska säljas igen, -otäckt!
Förlåt,men jag hänger inte med,,är katten sjuk?
#7 Om det är Uriah så har han blåsljud på hjärtat samt är ett resultat av en tjuvparning mellan mor-son och har således en stamtavla med 25 % i inavelsgrad på 4 gen.
Det verkar gälla samma katter som i denna tråden.
Aj aj,fick inte den nya ägaren veta?
Nei og nei så trist.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#11 Ja verkligen, dessutom till andra raser också.
Jag har mailat på denna annons också. Skriver under att vi är en samlad grupp Siamesuppfödare som upprörs över annonsen. Jag tror jag går i bitar av vanmakt och ilska. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Det är bara tragiskt alltihopa..
Vet att killen har blåsljud, men även de går att kastrera. Hade de första ägarna gjort det så hade kanske katterna sluppit flytta runt…
/Elisa
Det står att han är frisk i denna annons,antingen vet inte den nya ägaren…eller så vet de och det är ju värre.
Detta var väldigt tråkigt

#8 för jävligt helt enkelt, men för det första hur kan man låta en inavlad katt överhuvudtaget leva? Hade det skett hos mig hade jag avlivat avkommorna direkt utan tvivel. Sen att de dessutom omplaceras vidare till mindre nogräknade människor är ännu värre.
Stackars kissar!
Nja, avliva inavlade katter är väl lite drastiskt. 
Men om man väljer att avla på en sådan katt så måste man veta vad man gör och att katten är 120% frisk!
Plus att man måste göra en total utavel! Inga dubbletter mer än det som redan finns i den inavlade katten. Men det är som sagt inget att rekomendera. 
Hade en olycka hänt här och katterna var friska, skulle de säljas kastrerade.
/Elisa
I denna annonsen står han ju också som avelskatt, som ska omplaceras och i den andra annonsen är det bara någon som lånar ut sin hankatt.

#18 det är ju såklart en fråga man kan diskutera men jag tycker att man som uppfödare har ett ansvar för att inte låta inavlade djur få komma till världen. Det går ju både att ta abortsprutor samt avliva dem direkt vid födseln. Konstigt att man får registera dem?
Om det sker sånna olyckor med parning som mor och son ska dom väl inte behöva avlivas direkt vid födseln…. nej nu tror jag väl.
En hoppsan kull kan det bli för den bästa uppfödaren om man inte passar sej.
Satt kaffe i halsen.
Hua Lejdet de va tufft.
Om man är ettrig nu skulle det kunna bli en livlig diskution, men jag lägger ner.

Jag har ju själv fått en "hoppsankull" med två olika fäder och skulle det hända igen så blir jag olycklig för då vet jag inte om jag skulle behålla oäktingarna faktiskt. Så jag slår mig verkligen inte för bröstet och det var ett dyrt misstag med efterföljande DNA-tester etc.
Vi avlar ju alla med ett visst syfte och eftersom vi ingriper i naturens gång genom att välja mödrar och fäder så måste vi ju också ta vårt ansvar och se till att göra nåt åt det om det "blir fel"
Djuren kan ju inte hjälpa att den enda som fanns att betäcka var morsan, hade de sprungit fritt hade de säkert valt en annan hona.
Jag är inte heller ettrig Tuska utan jag vill bara väcka en debatt om ämnet men det kanske är fel tråd för det dessutom?
#20 Jag kände uppfödaren till denna katt och träffade även kattungarna hemma hos henne, stora fina ungar med mycket vacker typ. Hon hade även en tråd om dem härinne. Att avliva friska vackra kattungar bara för att de har en högre inavelsgrad skulle inte jag göra. Och jag tror då inte att någon tyckte att hon skulle göra det heller.
Tjuvparningar kan som bekant hände den bäste
(även om det aldrig hänt mig *Peppar peppar* .
Jag hade inte tagit upp det om inavelsgraden härinne om inte Louise själv skrivit en tråd om det, men många här inne är kanske nya och minns inte det. Hans blåsljud märktes inte vid vaccinationerna utan uppkom senare.
Hur som helst, så är det tråkigt att Uriah inte blev kastrerad utan tycks ha fått flytta runt som fertil. Och ännu mer tråkigt att någon utan hänsyn till hans blåsljud har bestämt sig för att försöka tjäna pengar på honom som avelshane. Mycket oetiskt och dessutom förmodligen olagligt eftersom man ej får avla på djur som löper stor risk att nedärva defekter till avkomman som påverkar dess livskvalitet.
Bra att du inte slog dej för bröstet.
#22 Det är mycket tråkigt om denna tråd skall handla om ifall uppfödaren till katten gjort fel. Hon fick mycket vackra ungar, informerade köparna och sålde dem till sällskap.
Tyvärr finns hon ju inte längre med oss och kan inte försvara sig mot dina antydningar Lejdet. Hade jag vetat att någon skulle reagera så hade jag inte tagit upp detta alls. Att jag ens gjorde det är för att jag vill förhindra det sitter någon ny BAL/OLH uppfödare här som vill para med denna katt i god tro utan att veta om inavelsgraden och blåsljudet.
Självklart har "Hoppsankullar" rätt till ett gott liv de också. Men de ska inte gå vidare i avel och ska säljas kastrerade.
Intressant diskussion…men sonen kallar till filmkväll och jag måste avsluta. 

Att avliva kattungar efter mor/son parning är uteslutet, såna parningar finns i vissa srtamtavlor. Det gäller att para obesläktat i nästa led. Syskonparning är värre,
Blåsljud på hjärtat bör däremot inte föras vidare. Synd att katten inte blev kastrerad innan flytt.
#27 Kallas för "linjeavel". Ska vi starta en nya tråd eller kapa denna? 

#22 Jag skrev inte det som någon massiv kritik mot henne och att hon behöll kullen men jag förstår bara inte hur det går till att registrera sådan kullar? Får man ens göra det? Jag som fick en unge med svansknick belade ju honom med avelsförbud i stamtavlan, det borde man väl göra med ungar med så hög inavelsgrad också? Men jag kanske är dum?? Men å andra sidan kan ju nye ägaren strunta i förbudet förvisso?
Jag är inte ute efter att hänga nån utan vill bara lära mig av andras misstag och berättar att JAG nog skulle välja att ta bort en sån kull men det är ju upp till var och en självklart.
#29 Nej man får bara belägga med avelsförbud om katten har någon påvisbar defekt som styrkes av veterinär. Så funkar det i Sverak, i andra organistioner kan man belägga en katt med avelsförbud (reservregistret) även om katten inte har defekt.
Sverak tog bort reservregistret för några år sedan vilket kanske var lite synd kan jag tycka.
#29 Även om en ny ägare skulle strunta i förbudet att avla på din katt så kan hon ju fortfarande inte registrera avkommorna hos sverak, så på så sätt går han i alla fall inte vidare i balinesernas/långhårens avelsbas.
Enda sättet att se till att vissa ungar inte går vidare i avel i någon mån är att man kastrerar dem innan leveransen.
Tänkte på en sak…
Hur fungerar det nu med katten ovan om han parar sig med en registrerad hona och de begär stamtavla på ungarna?
Kan man på något sätt meddela Sverak att den katten har blåsljud och ungarna därför inte ska registreras?
För annars kan ju ungar efter honom gå vidare i avel, men ärftlighet för hjärtfel…
/Elisa
#32 Nej det tror jag inte att man kan. Möjligen om uppfödaren till ungarna själv meddelar det och kräver avelsförbud på avkommorna. Alla kullar ska ju reggas men det är ju bra om det går att sätta avelsförbud på dem.
Det hade ju varit bra om de fick avelsförbud.
/Elisa

Du får inte sätta avelsförbud på avkomma efter katt med hjärtfel inom SVERAK, vet de med HCM-katter som har försökt.
Vad sorgligt att denne kille inte har hittat sitt hem där han kan få stanna och leva ett gott liv som lagom bortskämd kastrat! Hoppas av hela mitt hjärta att någon kan erbjuda honom ett sådant hem.
Min dotter har hjärtfel av samma typ och det har diskuterats en risk på 2% för ärftlighet hos människor. Det kan uppstå spontant hos vem som helst. Tror man att det är annorlunda hos katter?
Finns det inte olika orsaker när det gäller blåsljud på hjärtat? Dvs. både ärftliga och inte ärftliga varianter?
Nu vet jag ju inte om denna katts blåsljud är ärftligt. Bara en fundering…
/Elisa
#36 Det finns med största sannolikhet både ärftliga och icke ärftliga varianter, men för att vara säker så avlar man inte på hjärtfel hso katter, det är inte värt risken att man riskerar att få dras med såna problem i avelsbasen.
Oavsett om man vet att blåsljudet beror på ett ärftligt eller ej så är det helt onödigt att ta den risken.