Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1926 ggr
Alba333
0

Hur länge ska de slåss???

Jag har fem katter hemma. En 2-årig fertil sia-hona, en 1,5 årig kastrerad siahane, en 0,5-årig okastrerad men ej könsmogen siahona samt två orientalungar (ca 25 v), en hane och en hona. Ingen av orientalerna är såklart kastrerade.

Naturligtvis är det min äldsta siahona som tagit komandot i flocken. Hon är den som spankulerar omkring med makt i stegen samt ger de andra en dask eller två ibland. Ingen av de andra verkar protestera nämnvärt mot hennes dominans, de fogar sig, går undan när hon vill äta av deras mat eller sova på deras plats.

Allt detta känns normalt och helt okej. Men sen har denna äldsta hona sett ut den yngre siahonan till hackkyckling. Jämt och ständigt är hon på henne med morr och fräs. Jagar henne över golven och daskar henne hårt. Ingen blodutgjutelse eller bitmärken dock.

Den yngre honan verkar dock ganska obekymrad över detta. Hon springer runt och leker som vanligt med de andra. Tar slagen hon får av den äldre honan och fortsätter sedan som vanligt.

Hur länge ska detta pågå? Jag är rädd att det ska leda till utstötning, att den yngre honan till slut kommer bli utmobbad även av de andra när de blir äldre. Finns det något jag bör/kan göra för att införa balans?

kalindas
0

Svårt att säga…Obestämd
Har du otur blir de ovänner för livet. Men det kan även vara att din älsta hona ser en konkurrent i den unga och vill sätta henne på plast direkt.
Här hemma har jag fortfarande lite mindre bråk med Smilla och Skatan. Då båda försöker vara dominanta. Smilla har aldrig gillat Skatan.
Här blir det dock mest "Skatan jagar Smilla, Smilla vrålar. Sen jagar Smilla efter Skatan." Inget blodvite ännu…

/Elisa

Juliette-
0

Bråk är inget roligt och det är nog svårt att säga hur just du skall göra.. alla flockar är olika. Min kastrathane på 5½år hatar min oriental. Han är ful fertil och korthårig. Nu skall min oriental kastreras men eftersom min skogis sätt ut honom som det äckligaste som finns skall skogisen få flytta till min mamma. Jag tror aldrig vi kommer få frid annars plus att jag skall få hem en kattunge vilket gör jag inte vill ha bråk i onödan. Jag hoppas min flock skall bli mer harmonisk sedan. Du får helt enkelt avgöra i din flock. Kanske början siameshonan bli lite fertil och hon ser detta som väldig konkurans. Hur blir det sen när orientalhonan också blir detta? Skall du ha många flera kullar på den äldre? Kanske ger hon sig som kastrat? Mobbing är inge roligt och det brukar bli mindre om man bor på större yta vilket inte alltid är så lätt. Jag hoppas du finner en bra lösning som känns bra för alla

Alba333
0

#1 känner igen det där med jagandet. Ibland får jag för mig att den äldre Stina egentligen är på lekhumör men att den yngre Malvina inte är med på noterna och då blir Stina arg. Så jagar Stina Malvina över hela huset och malvina vrålar…

Vi bor dock ganska stort så de har ju gott om utrymme att röra sig på. Bara så trist om det ska bli obalans, man älskar ju dem alla…Gråter

kalindas
0

Det låter lite som hur Spidde var mot Smilla. Början var det mest lek. Sen när inte Smilla fattade det eller inte ville vara med, så blev han arg och ville sätta henne på plats. Det var i alla fall vad jag fick hans uppförande till. Men där slutade det i regelrätt mobbig och att Spidde slog och bet Smilla som försökte komma undan.
Hoppas det i inte behöver gå så långt.

Kastrering av den äldre honan och ev. Feliway i uttagen och kanske den milt lugnande medicinen (som jag glömt namnet på) kan ev. hjälpa.

/Elisa

Alba333
0

#3 Åh, nej, jag vill verkligen inte att det ska sluta så!! Förvånad

Men bra tips med feliway, det ska jag nog prova till att börja med, det har jag här hemma.

Är det zylkene du menar, medicinen. Men är det den äldre Stina som ska ha den då, eller Malvina.

Skulle så gärna vilja mota olle i grind här, innan det susar iväg åt helt fel håll…

kalindas
0

Zylkene heter den ja..Glad
Kom bara på att den började på Z. Jo du ska ge det till mobbaren.

/Elisa

marysiam
0

Hej! Jag har en sys hane som är fertil och han mobbar min bondkatt som är kastrat.. finns det något man kan göra för att det ska upphöra??

Har funderat på att kastrera honom när han blivit pappa nu… Men det är sååå synd, då han är en så vacker hane;)) Han går jättebra ihop med siamesflickan som inte är kastrat, så det verkar som om han funkar bra med andra katter, bara inte med min bondkatt;((

Kom gärna med tips;)

SmirreIce
0

Hej,

Jag har haft precis samma problem hemma.. det var mellan min kastrerade bondkatt och min fertila syshane.

Det började smått med fräs, morr och ragg (julgran till svans), men blev bara värre och värre. Så jag fick flytta bondkatten (och hans syster, till sällskap)

Men nu har jag stött på än en sak. Min syshane är extremt deppig.. Han är inte alls sig lik sen dem flyttade Gråter Vad ska jag göra? Jag funderar på att prova ta hem bondkatterna igen och se om det är bättre nu när de varit ifrån varann 5 dagar..?

SmirreIce
0

(Jag har förresten provat med feliway och försökt distrahera genom lek..)

kalindas
0

Han är säkert deppig pga att han är ensam. Skaffa en kompis av samma ras så blir det förhoppningsvis bra. De är ju små rasister det här katterna.

/Elisa

SmirreIce
0

Jo.. precis.. jag har ju två småttingar.. en sys och en oriental som är 16 veckor. Så han är ju deppig över att inte bondisarna är kvar hemma.

marysiam
0

Är det så i allmänhet att siameser i allmänhet stöter bort andra raser???Obestämd

kalindas
0

Då borde ju killen inte vara deppig. Flört

Jo det är väldigt vanligt, tyvärr.
Man bör också vara försiktig med att skaffa för många och för fort. Något jag tyvärr fick lära mig den hårda vägen. Rynkar på näsan

/Elisa

marysiam
0

aj aj då… tack för tipset!;) ska tänka på detta;))

Juliette-
0

#13 Ja tyvärr är ungkatter inte det gulligaste som finns alltid.. Har haft lite mobbing hemma med och fått omplacera en huskatt pga att dom gick fruktansvärt på henne av alla. Nu skall min kastrathane flytta med mamma till nya lägenheten och då hoppas jag det är frid här hemma men jag har ju köpt en ny kattunge iofs men 4 katter ska väl gå hoppas jag