Kärlek på g!
Har ett kärlekspar ute i katthuset/rastgården just nu :-) Min S*Edo´s Cinzano och S*Peptalks Morning Glory(Morris)
Cinzano sköldpaddstabbymaskad siames och Morris bruntabbymaskad Balines.
Min plan är varianter där jag sen kan behålla en hona för avel med min Aston.
Kan någon hjälpa mig med möjliga fäger om det lyckas?

http://www.birma.se/avel/colorresult.aspx
du kan kanske få hjälp av denna

#3 tack men hur ser jag i deras stamtavlor om de bär på dilution eller homozygot?? Fattar nada av det där…

Du ser om dom har blått,creme eller lila på dom första två generationerna. Homozygot vet man väl inte 100% utan at man testar. Eller till eksempel om man har två långhårig så får man bara långår.
Correct me if I'm wrong 
Chansen finns att få dillusion om det finns (blå, creme, lila, fawn) i stamtavlan bakom både mamma och pappan.
Sen när det gäller maskade katter. Kan det inte bli så mycket annat än maskade.
Det skulle väl i så fall vara om någon av föräldrarna är homozygot tabby. Då blir alla ungar tabby.
Tror att två tabby kan få solidfärgade ungar annars…
/Elisa
Kalindas om två tabby får en solid kan inte det tyda på at den ena er en fenotyp tabby??
Genetik är inte min bästa sida. Men jag tror att om det blir en solid efter två tabby, så är ingen av föräldrarna homozogota.
Men en av tabbyungarna efter dem kan vara det…
Hoppas någon med bättre koll kan svara.
/Elisa

Cinzanos föräldrar är d21 och n21, nästa led är n21, j, n, n21
Morris föräldrar är a och f24, nästa led är c, f, n24, d21
så det är en rätt brokig blandning som ni ser!
Cinzano är själv f21 och Morris n21
#8 "fenotyp" syftar på hur katten ser ut på utsidan, dvs det man kan se. Fenotypen visar om en katt är tabby eller solid, vilken färg den har osv. Sen finns det även genotyp, som beskriver vilka gener katten har, sånt man inte alltid kan se på utsidan.
Agoutivarianter är rätt lätt, bara man lär sig tänket. Tabby är dominant, och solid recessivt. Man skiljer dessutom på homozygot = två lika uppsättningar av gener, anitingen två dominant gener eller två recessiva. Är pappa katt homozygot brun och mamma katt homozygot blå, blir alla ungar bruna men med dilutionsanlag, dvs heterozygot (två olika uppsättningar av gener). Det är alltid två uppsättningar, ena kommer från mamman och ena kommer från pappan. Agouti/non-agouti betecknas med A/a när man pratar genetik, stor bokstav dominant och liten recessiv.
Morris är definitivt heterozygot tabby (dvs han kan få solida unga, om modern också bär på anlag för solid), eftersom hans pappa är solid. Morris är alltså med säkerhet Aa. Han bär även på dilutionsanlag då pappan är blå. Mamman kan man däremot inte veta om hon är homozygot eller heterozygot tabby, eftersom båda föräldrarna är tabby. Hon kan även bära på dilution, men man vet inte säkert eftersom det finns längre bak i stamtavlan (j) och det är recessivt så det syns inte om en katt med dominanta anlag bär på det eller ej.
En liten tabell där man kan se olika utfall mellan homozygot/heterozygot tabby och solida:
Homo tabby (AA) + solid (aa) = 100% hetero tabby (Aa)
Hetero tabby (Aa) + solid (aa) = 50% hetero tabby (Aa), 50% solid (aa)
Hetero tabby (Aa) + hetero tabby (Aa) = 25% homo tabby (AA), 50% hetero tabby (Aa), 25% solid (aa)
Hetero tabby (Aa) + homo tabby (AA) = 50% homo tabby (AA), 50% hetero tabby (Aa)
Homo tabby (AA) + homo tabby (AA) = 100% homo tabby (AA)
Solid (aa) + solid (aa) = 100% solid (aa)

ojoj… känns som om jag behöver gå en genetikkurs..
Inte behöver du det…
Jag lärde mig de enkla grunderna själv, var inte speciellt svårt. Fast vill du vara lika kunnig som #11. Då får du gå en genetikkurs. 
Annars funkar Birma-länken ovan hur bra som helst.
Det troliga är att du får, något av detta nedan.
Sen kan du bara skriva, ev. även blå, creme och choklad, lila.
_12,5% bruna (n) hanar
12,5% bruna (n) honor
12,5% bruntabby (n21) hanar
12,5% bruntabby (n21) honor
12,5% röda (d) hanar
12,5% rödtabby (d21) hanar
12,5% brunsköldpadds (f) honor
12,5% brunsköldpaddstabby (f21) honor_
/Elisa

Tack för hjälpen! Ja tyvärr går det trögt där ute, inga tecken på parning än men de funkar att ha ihop och Cinzano brukar vara väldigt löpstark så hon borde komma igång?

Morris är verkligen fin 
Hoppas jag inte krånglade till det för mycket. Solid och tabby ärvs på samma vis som maskat och helfärgat, dvs två siameser kan aldrig få orientaler i kullen, däremot kan orientaler få siameser om de bär på maskat. Precis som solida aldrig kan få tabbyungar, men tabby kan få solida ungar.. :)

Nu har kärleksparet bott i mitt katthus i snart 3v ihop och jag vet fortfarande inte säkert om det har blivit någon parning!?
Ingen av dem verkar riktigt fatta hur det ska gå till, men har jag tur så har de fattat det men på ett väldigt diskret sätt?
Morris har tid för Kastrering på måndag så det var liksom sista och enda chansen..
Håll era tummar!

Färggenitiken är väldigt lätt.. bara man vill lära sig. Jag är hemmalärd och måste säga jag kan hela genitiken. Är man bara nyfiken så sitter den snart.. Lycka till :)
Håller alla tummar och tår för att det ska bli fina ungar då det här var den enda och sista chansen för Morris att bli pappa tyvärr. Hade gärna lånat ut honom till fler om han hade skött sig och inte kissat inne. Så nu hoppas vi på att det blir ungar efter dom.