Nattproblem
Hur har ni det på nätterna med era katter?
Ni som inte låter katterna vara i sovrummet, hur funkar det hos er? Jamar de utanför?
Mina katter är ett riktigt trubbel på nätterna just nu. Tillsaken hör att jag har två rätt små barn och därför "redan" har lite trassliga nätter. Katter som väcker oss är liksom det sista vi behöver.
För min del skulle de gärna få sova i sängen hos mig. Krister ligger så gosigt under täcket. Men då kommer Sivan och hoppar sånadär höga katthopp rakt upp ni vet, och fångar Krister, tår, armar, annat som ser spännande ut. Och så blir det slagsmål. Alltså kan man inte ha dem i sovrummet, för då får man inte sova många sekunder.
Nu har de även börjat jama väldigt högljutt utanför dörren. (så att man inte kan sova och barnen vaknar = så kan det inte fortsätta) Några nätter nu har vi stängt in dem i köket (inte jättestrårt, men tillräckligt med utrymme, låda, mat, sovkorg etc finns). Men de lyckas bryta sig ut! Vi barrikaderar med matbordet och en tung resväska för att de inte ska ta sig ut genom ´skjutdörren. Innan vi kom på detta med matbordet fick jag gå upp kanske 12 gånger på en natt.
Inatt vaknade jag av riktigt hårda, tunga dunsar. Undrar vad de gör med sina små kroppar för att det ska låta så?? De lyckades ta sig ut genom dörren som går INÅT som var barrikaderad med en stol och en ganska tung tvättunna. HUR??? Jag fattar iget. Och så kommer de springande och ropar högljutt som för att säga "matte vet du, vi blev instängda, men nu har vi tagit oss ut, visst är vi duktiga!!"
Åh, jobbigt. Och så har jag rätt dåligt samvete för detta, det känns så taskigt, trots att jag vet att det inte precis kan vara skadligt för dem. Och de får mycket stimulans på dagarna.
Verkar som du och Åsa (siameshona) kan starta klubb. 
Misstänker ljuset och att de tycker att de kommit på en ny "lek".
/Elisa

Ha.Ha.Ha.Ha va kul att höra att ngr andra har kattvak!! Fast här började det i våras i sambande med utgång i koppel. Det jamsas & tramsas mest hela nätterna, Värst är Otto. Vi har en vattenpistol(införskaffad om det kommer andra katter när vi är ute) Jag rusar upp. "skjuter"han.
-Gud så kul morsan att du oxå är uppe 03.00.Ska vi leka nu??
Ibland stänger jag ut han/dem.Ibland stänger jag in dem i sovrummet. För bäst sover jag ju eg.när jag har dem i sängen. Ngn här skrev på ett inlägg jag gjorde: det går över i höst när mörkret kommer. 1.a ggn jag längtat till hösten:)
Jeg har bare kattene periodisk med på soverommet,og noen ganger sover jeg på sofaen i stua. (i starten når kull er født,dersom kattemor vil jeg skal være i nærheten og hun ikke vil være på soverommet)
Men det går helt fint. Tror dem er vandt med variasjonen :-)
Når de 2 røde flytter,så skal Hagia,Major og Pearl få lov å sove i sengen min……tror jeg. Alt avhenger av Hagia,om hun har tenkt å sove på soverommet eller bare bølle i høyden.Hun lander alltid på bena,men man er jo sånn en hønemor :-)
Men når det er mørkt så er det sovetid
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Vi har alltid dörren stängd till vårt sovrum på natten och katterna är vana vid det och har sina egna sovplatser och brukar också sova nattetid. Vi låser dörren innifrån ifall de skulle få för sig att hoppas på dörren, men de lär sig snabbt att det inte är någon ide.
När vi har kull bor förstås honan med oss i sovrummet, men då har hon fullt upp med sina små så det brukar inte vara något problem.
Jag tycker att det bästa man kan göra är att ge dem flera olika gudomliga liggplatser så att de känner att de vill ligga där och mysa istället för att trängas med mig, men ofta vaknar jag med två eller tre i sängen ändå. Fårskinnsfäll är ju fantastiskt.
Haha unnskyld at jeg ler men jeg ser det hele for meg. Stakkars dere både #0 og #2.
Vi har en i sengen om natten men han er jo veldig grei.Unntatt når han driver og åpner skapdøren (som er låst) men gir fra seg et bang-bang-bang hver gang han får lukket opp døren den halve cm den går opp.
Ja også når han står på hodeputa mi og kommer med sitt rautende ku mjau. Da våkner man også. Vil han ut av soverommet så henger han seg på dørhåndtaket og vi alle vet jo hvor høyt det bråker når det slipper igjen og igjen. Men alt i i alt.Vi sover egentlig ganske greit. 
Resten av gjengen er på kjøkkenet oppe om natten
Noe annet nytter ikke for vi har soverom under stuen og gale katter/elefanter på nattrace ..ja de hører man veldig godt.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Ingen av våre katter får være på soverommet, det er vårt og Ellies (hunden) rom. Vi har en planløsning som er ganske åpen så kattene har tilgang til hele huset både natt og dag (minus soverommene og det ene badet). Våre katter elsker å løpe om kapp gjennom hele huset og det høres godt, men vi er blitt vant til det. Noen ganger sitter de i bokhylla ved siden av soveromsdøra vår og roper på oss når de synes at vi har sovet for lenge. Og noen ganger er det en eller flere kattekropper som dunker i soveromsdøra vår fordi de ikke har klart å stoppe på parketten under jakten. Men vi liker at det er liv i dem og tar det som et tegn på at de trives når de herjer rundt og dunker i dører og vegger. Den største aktiviteten er ca kl 01 og 05, og det lever vi godt med 
Jag har ingen sovrums dörr. Nu har jag en nätdörr när Mercedes bor där inne med sina små. Bönan bor i vardagsrummet med sina som blivit tre veckor nu.
Vanlig tid, inga kattungar, sover vi i sängen allihop… Jag har en dubbelsäng, men alla fyra katterna ska ligga i samma säng som mig fast de har en hel halva för sig själv. De busar på nätterna kan jag se på morgonen men de är ALDRIG på mig när jag sover.
Jisses! Mina katter är änglar om nätterna.
Vi har öppen sovrumsdörr och alla fyra ligger i sängen hela natten och sover. Min man börjar jobba tidigt och stiger upp kl.4.30, men inte ens då börjar de bråka med mig. När han har gått så kommer de och lägger sig hos mig igen. Ofta ligger de kvar en stund efter att jag stigit upp. Kan vakna nån gång av att Boyan kommer och lägger sig rakt över ansiktet på mig bara. 
Jag känner mig lyckligt lottad för det är ett h-vete att få sina nätter söndertrasade.

Ja, gud jag vet hur det är med katter som väcker barnen, inte kul!
För det mesta ligger våra och sover hos utvald favorit för natten, men det händer att de får ett nattryck och rusar runt runt, med dunder och brak… funderar på om du skulle låsa in dem i sovrummet hos dig, och ha riktigt mörkt och tyst, kanske lugnar de sig då…?
#10 - "utvald favorit för natten"

Dina katter är lyckliga som kan välja och vraka bland sovkompisar.

Våra fyra katter har huset fullt med sovplatser och katteräd och vår sovrumsdörr är öppen så de kan ligga var de vill. Men vissa nätter (speciellt nu när det är ljust och fint väder tidigt på mornarna) så vill den äldste siamesen ut så tidigt som möjligt och då är det lätt att de andra hakar på och så blir det en massa bus. Då gäller det att orka vara konsekvent och hålla "släppa ut-tiden".
Har man varit borta en dag mer än vanligt eller om det har varit dåligt väder så sover våra katter ganska mycket. Vi har märkt att för att chansen ska öka för oss att få en god natts sömn hjälper det att aktivera katterna på kvällen eller locka dem att aktivera sig själva (som siameser ju är så bra på). Ta fram en pappmatkasse eller en rolig kartong, bädda om i sovrummet, ta fram en favoritleksak som annars ligger gömd på ett bra ställe, leka apport, vara med dem ute i trädgården en stund så de får spring av sig (det är roligare också om matte och husse är med ute) eller något annat som man vet att de gillar att göra.
Hoppas ni hittar en rutin som fungerar för er.
Jag har också öppen sovrumsdörr och alla katterna i sängen. Under madrassen ligger öronpropparna, som jag pluggar i om de vill leka lite innan läggdags. Jag ligger alltid med ena armen över ansiktet…ifall någon bestämmer sig för att ryka på någon annan.
Platserna är s a s reserverade i sängen. De vet precis var de ska ligga och gud nåde den som lägger sig fel. När man stänger av elementen för sommaren, flyttar katterna sin sovplats till människans varma kropp…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Her får dem heller ikke sove på soverommet kan ikke ha hele den flokken vi har der inne. Men når vi har kattunger da får kattemor med unger lov å være der inne. Ellers så har vi et stort bad som alle ligger om natta der har dem senger, tørrfor, kvelsgodisen og dokasser + vann. Så om kvelden er det bare å lokke på dem så kommer dem alle sammen. Men på dagen har dem tilgang til hele huset. Vi har et 2 etasjes hus.

Vi har numera en öppen sovrumsdörr till oss (inte barnen) så att katterna kan sova hos oss om dem vill sova i en människos'ng (vilket de flesta vill). Engla sover Alltid under min arm på nätterna (gött för både mig och henne, eftersom vi har vanan inne), Lilleman ligger vid våran fotända och Chimi sover numera jämt i köket eftersom hon och Engla inte kommer överens ALLS.
De nätter jag försökt stänga igen dörren så sjunger Engla sååå högt att hon väcker ALLA i huset. Det allternativet har jag liksom gett upp på. Hon vill sova under min arm Punkt Slut.. Katter och kattägare är bra tokiga som vänjer sig vid alla dessa sjuka idéer.. Man ANPASSAR sig nog lite väl mkt efter ens katter ibland ;)

Jag har märkt att mina katter är lättare att få att sova på annan plats än på mig i sängen om de får en värmedyna i sin bädd
Man kan ju tro att det inte behövs nu i denna värme men det verkar som att Siames/oriental aldrig kan ha det för varmt under rumpan
Jag däremot tycker tvärtemot dem att det blir alldeles för varmt med 2st kaminer på min kropp när jag sover
Här är det fullt race hela nätterna. Vi har oxå små barn o att få dom väckta på nätterna fungerar inte. Ungefär vid tio på kvällen börjar dom vakna till och racer i stort sett hela nätterna i olika omgångar. Har försökt att ha öppna dörrar men det funkar inte ngn större stund. Jag har nog tur för det är inte ofta dom skriker utanför dörren:)
Skulle gärna vilja ha dom i sängen på natten men det är lika med hopp och skutt och racetävling upp o ned i sängen och alla tre är likadana:)
jag har världens tur hör jag, för jag delar min 90 säng med min hund och två katter och vi sover så gott.
Jag jobbar på väldigt konstiga tider, men katterna har lärt sig att sova när jag ska sova, vilken tid på dygnt det än är. Jag brukar sova mig igenom det mesta, men ibland blir leken med hunden för vild och då brukar jag stänga sovrumsdörren och de lärde sig fort att det inte var lönt att skrika för jag vaknar inte av något annat än väckarklockan när jag sover…. 
Jag tror att man måste vara väldigt konsekvent när man uppfostrar kat IV katter då de är väldigt smarta. De kan ju bli några nätter de skriker, men jag är helt övertygad att de ger upp till slut även om det kan kännas som för många nätter när man inte får sova….. Jag förstår verkligen er som har barn att detta inte är ett bra alternativ…
Dexter har börjat yla lite på nätterna nu, nån timme efter att vi lagt oss. Men jag antar att det är för att han blivit könsmogen (det kom direkt efter att hans gammelmatte och husse varit här och doftat av fertila katter, men det är kanske bara en slump) och att det försvinner när han blir kastrerad.
Min ena hona har skrikit och väckt mig enstaka gånger. Då har hon fått ligga i transportburen under täcket med mig. Då sover hon som en stock. Sen talar hon om när hon behöver gå på toa sådär halvsex på morgonen och då går jag också på toa. När jag kommer tillbaka ligger hon i buren… Verkar fungera för henne!
Detta är alltså vid löpning.
Här hemma är det bara Elsa som busar på nätterna. Ella ja, försöker busa.. blir inte så kul att leka själv, i och med att hon älskar jaktlekar. Äzzy sover när jag sover, det brukar till och med vara hon som påminner mig när det är läggdags.. då blir hon väääldans tjatig. 
De är vana sen de är små att de inte får leka i sovrummet på natten, då säger jag till och tar ut dom. Jag har dock tur, om de inte skulle lyssna (vilket de vanligtvis gör, men ingen regel utan undantag) och jag verkligen behöver sova, så kan jag stänga ute dom utan att de står utanför och jamar.