Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 3823 ggr
[Melanie75]
2010-08-10 02:35
0

klåda

Min ena siames kliar sig, noppar och slickar sig. Pälsen ser på vissa ställen ut nästan som lite stubb, speciellt på ryggen. Har varit hos veterinären och då får hon kortison som hjälper ett tag sedan kommer det tillbaka. Veterinären säger att det troligen är en allergisk reaktion men man undrar ju från vad. Har bytt till olika sorters foder men det har inte hjälpt.

Undrar om ngn av er har ngn erfarenhet  av detta??

origirl
2010-08-10 02:50
0

Ta blodprov och allergi testa henne.

Siameshona
2010-08-10 10:34
0

Min gamla siames fick denna symptom/problem när han fick problem med sköldkörteln. Till att börja med sa vetten att de ej visste vad det var utan att det krävdes många kostsamma provtagningar.

Nu kom man fram till sköldkörteln, men din kisse kanske inte 'är så gammal.

Nilla
2010-08-10 11:48
0

Kan också ha psykiskt orsak. Har något förändrats i kattens tillvaro? Fundera! Min Bassie nopprar sig på bröstet när hon känner stress. Det blir rosa hud i en femkronas storlek och sedan stubb, som växer ut när läget är lugnt.

Är det foderallergi, så kan BARF-kost hjälpa. En ren proteinkälla som katten inte fått tidigare. Men akta dig för ben och flisor. Köp hellre benmjöl på apoteket, än att ge ben. (egna erfarenheter)

Lycka till och hoppas det ordnar sig med kliandet. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[Melanie75]
2010-08-10 15:19
0

Ja vi har precis flyttat och hon har precis löpt. Sedan har vi varit på semester i en vecka ( haft kattvakt hemma) så det kanske kan vara det.

Engkullen
2010-08-10 16:50
0

Har också haft en siames som i sommar tvättat och dragit mycket i pälsen på ryggen.

Gick till vet. som gjorde en grundlig undersökning men hittade inga som helst fel på honom. Vi började prata om ifall det skett några förändringar hemma den senaste tiden. - Nej, svarar jag. Katterna har det ju snarare extra lyxigt nu när vi båda har semester och katterna har vår fulla uppmärksamhet. Vi målar och snickrar och katterna är med oss hela dagarna. - Ja, det kanske är just det som är problemet, sa vet. Försök gå tillbaka lite till en rutin som liknar den ni har när ni jobbar.

Så det gjorde vi. Utsläpp/insläpp, utfodring och möjlighet till långa sovpauser på ungefär de tider som blir när vi båda jobbar. Medan katterna sov middag inne kunde vi göra saker utomhus. Och när de vaknade hade vi mysstunder. Det tog skruv direkt. De tunna fläckarna är borta och pälskvalitén på förut tunna partierna är också påväg tillbaka.

Ibland kan lösningarna vara så enkla :)

kalindas
2010-08-10 20:34
0

Olika alternativ

• stress
  • mjällkvalster
  • allergier
  • hormonförändringar

Tänk på när det gäller foderbyten (om det är foderallergi) att du låter katten äta samma i minst tre månader. Tar ganska lång tid innan kroppen vänjer sig att det är nytt foder.
Testa James Wellbeloved kalkon/ris. Det är den snällaste fodret, innan du går över på dyrare veterinärfoder. Ge det och inget annat i minst 3 månader.

/Elisa

[Melanie75]
2010-08-10 20:56
0
# 6

Vi har varit hos veterinären så mjällkvalser var det inte. Funderar lite på att kanske testa james wellbeloved men finns det som kattungefoder? Vi har en kattunge ( fd i mars) och hon äter kattungefoder ( det gör mina andra 2 siameser oxå)

kalindas
2010-08-10 21:13
0

Det är sådan liten skillnad på kattungefodret och vuxenfodret. Tro ca 1% mer på fett och protein. Så det gör ingen skillnad. JW är ett väldigt bra foder. Väldigt lite bajs efter dem och de blir blanka och fina i pälsen.

/Elisa

[lisme]
2010-08-10 21:42
0

Vi har hatt samme problemet med vår siameserjente Kikki. Hun ble roligere etter at hun fikk kattunger, og den tiden hun hadde kattungene var det ingenting å se. Så kom det tilbake igjen etter at kattungene flyttet, men etter å ha byttet ut tørrfóret med rått kjøtt har hun sluttet å klø og slite vekk pelsen

Moth-79
2010-08-10 22:56
0

Jag vill också rekomendera James Wellbeloved kalkon/ris, min katt (en cornish dock) blev helt prickig, försökte med all möjliga foder, men prickarn blev bara flerGråter. Jag läste sedan på en sida att  fodret  James Wellbeloved kalkon/ris skulle vara bra mot foderallergi. Prövade detta.  Jag märkte skillnad redan efter 1 vecka, det kliade mindre och efter ett par veckor till så vad det helt braSkrattande. Jag hade problem att få tag i fodret hos djuraffär/vetrenär men det går att få tag på hos foderbilen

Moth-79
2010-08-10 22:58
0

vill bara tillägga att vissa katter tål inte fiskprotein, har du prövat att utesluta foder som innehåller fisk?

kalindas
2010-08-10 23:55
0

Det är ju därför JW är så bra. Finns ingen fisk den och väldigt lite ingridienser.

/Elisa

Moth-79
2010-08-11 00:35
0

#12 jag vet Glad, när min katt blev prickig prövade jag andra foder som då inte skulle innehålla fisk, det fungerade inte Rynkar på näsan.  Men det fungerade med James Wellbeloved Skrattande

Stj3rnfallet
2010-08-11 00:52
0

Är JW bra fast de inte är allergiska? Ger det till min hund och tycker det är superbra, även för icke allergiska!=) Tänkte om det är samma för katter? Iaf är hundfodret bland det bästa som jag gett min hund.

[Melanie75]
2010-08-11 01:24
0

Hittade inte ngn återförsäljare i Vimmerby tyvärr men beställde ifrån foderbilen o den fanns även i kattungefoder , hoppas att det fungerar, har hört så mkt bra om JW.

Funderar på hur är det med räkor som jag ger mina missar ibland när dom ska få ngt mumsigt , hur fungerar det om nu katten är överkänslig emot ex fisk?

kalindas
2010-08-11 01:43
0

JW är ett alldeles utmärkt fullfoder (om man räknar torrfoder).
Är själv inne på att byta till det framöver, nu när jag inte har en risallergisk katt längre.

/Elisa

Stj3rnfallet
2010-08-11 02:15
0

#16 Okej, för jag har faktiskt funderat på att vänja Kenai vid det fodret, men jag får se. Han får äta det han är van vid tills han kommit till ro här till 100% innan jag börjar byta foder =)

[Melanie75]
2010-08-18 23:31
0

Min misse har nu ätit james wellbelowed i 4 dgr och än är det ingen skillnad. Hoppas verkligen att det kommer att hjälpa. Jag har oxå varit hos veten och kastrerat henne, upplevde henne väldigt stressad när hon löpte.

Funderar lite kring kattsand , kan det vara allergi emot det?

kalindas
2010-08-18 23:57
0

På fyra dagar går det garanterat inte över om det är allegi som har med päls att göra. Ge det en månad, sålänge hon inte blir sämre.

Vad har du för sand?

/Elisa

[Melanie75]
2010-08-19 00:01
0

den heter lamina ultimate ultra compact( klumpbindande), påsen är lila.

kalindas
2010-08-19 00:09
0

parfymerad? dammar den?
Vet dock inte hur vanligt det är att de rycker päls pga kattsand. Men du kan ju testa någon trä eller majspellets.

Min Ecco ryckte päls när han blev äldre. Tror det var stress där. Hörde även av någon att katter kan rycka päls om de har problem med levern. Har du tagit lever och njurstatus på henne?
I slutändan kan det bli en ful ovana också. Så det behöver ju inte vara en reaktion längre.
Du skulle kunna köpa Zylkene och ge henne det. Samtidigt ha tratt på henne i några dagar. Är det stress och ful ovana. Så kanske det bryter mönstret?

Men byt inte foder på minst en månad nu om hon inte blir sämre. Sen laborera inte för mycket med lugnande och tratt ännu (om hon inte redan har det pga kastreringen). Utan vänta till hon läkt sin kropp helt.

/Elisa

[Melanie75]
2010-08-19 00:16
0

# 21 yepp parfymerad är den , dammar vet jag inte men den är väldigt  finkornig.

Zylkene vad är det?

Tratt försöker jag med här pga kastreringen men hon bara hela tiden tar av sig den…hoppöst :(

kalindas
2010-08-19 00:20
0

Zylkene är ett milt lugnande medel som jag tror man kan köpa i zoobutik.

Byt till oparfymerad kattsand.

/Elisa