Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2341 ggr
tuska
2010-08-15 17:08
0

Tråkigt

Pida fick ingen bebis Gråter  Har röntgat i dag och de va tomt, efter att en fosterblåsa och en grå moderkaka kom ut i går, ungen har tillbaka bildats och fanns inte ett spår av.

Ska ultraljuda på fredag och se så allt är OK med hennes livmoder.

Pida letar så efter sin unge, synd om lillPida.

Efter en sån här "grej"  när kan man göra en omparning.

Har ju inte varit med om detta tidigar att någon går tom.

Attacks
2010-08-15 17:31
0

Så utrolig trist :(

Om livmoren blir sjekket og alt er i orden,så hadde jeg parret på neste løpetid. Kan man finne ut via morkaken om det er noe bakterielt? Sånn at hun muligens må stå på antibiotika deler av drektigheten kanskje?

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

tuska
2010-08-15 18:01
0

Jag diskuterade med veterinären ang antibiotika om det skulle behövas, men de är så rädda att skriva ut det. 

jag vet inte om de skulle ha kommit på tanken att skicka prov på en moderkaka då skulle man nog själv komma på det. veterinären sa bara att sånt här händer tyvärr. 

Jag har en annan veterinär jag kan vända mej till att få antibiotika om så skulle behövas, men ska det vara nödvändigt att medicinera en sån här gång ? vad tycker ni.

Ninja
2010-08-15 19:26
0

Så trist. :(

Jag vet ju att med andra arter som resorberar fostren brukar det inte vara några problem att para om. Det är ju svårt att veta exakt vad det är som orsakar men det behöver ju inte vara något bakteriellt, det bästa är ju om man kan göra en odling och bekräfta/utesluta bakterier. Det kan ju ha varit något fel på fostret också, att det helt enkelt inte var livsdugligt utan dog och resorberades. Är ju sånt som kan hända alla arter, trots att tidigare och efterkommande kullar är friska och felfria.

Nilla
2010-08-15 19:46
0

Ja, så tråkigt Tuska…stackars lilla Pida. Men glädj dig i eländet åt att hon mår bra.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Ninja
2010-08-15 19:46
0

Enligt The complete book of cat breeding (den finns online på google) sker spontana resorptioner, abortioner osv, då och då. Ibland tillsynes utan anledning, ibland pga missbildning. Förutom Felv och fip (antar att föräldrarna är kollade, så det bör det ju inte vara) kan även herpes, salmonella och toxoplasmos ligga bakom en förlorad kull.

tuska
2010-08-15 20:45
0

# 5 Föräldradjuren är testade

Jag har nu fått ett gott råd att man kan misstänka G-strept.

( ej smittsamt till hanen) och det finns det hjälp för åt honkatter.

Pida kommer att paras så fort hon på nytt går i löp om hanen har tid med henne vill säja. ordentligt kollad blir hon på fredag.

#4  Pida mår bra nu, hon är så go, det är en katt som duttar med tassen på kinden, hon tittar mej i ögonen sen får jag alltid tre försiktiga klappar, hon gör lika när hon vill att det ska vara morgon.

Idag fick jag den där gossiga klappen, hon tacka mej nog för hjälpen för de där 3 dygnen hon höll mej vaken, jag satt vid hennes sida natt som dag, väntade och väntade med is i magen.

Ni känner väl igen er förstår jag, det är ju så man gör när det vankas bebis.

Helenaf76
2010-08-15 20:54
0

Så tråkigt att höra att det inte blev några bebisar *kram* Håller tummarna att det blir många sötnosar vid omparningen

Helenaf76
2010-08-15 20:54
0

Så tråkigt att höra att det inte blev några bebisar *kram* Håller tummarna att det blir många sötnosar vid omparningen

kalindas
2010-08-15 21:50
0

Tråkigt att höra att det inte blev någon bebis. Rynkar på näsan 
Jobbigt att gå och vänta.

Om hon inte har någon infektion kanske du (för att vara på den säkra sidan) kan be dem om hormonspruta så ev. skräp som ligger kvar töms ut.

Sen borde det ju inte vara några problem att para vid första löpet.

Tips på antibiotica (om det skulle blir flytningar eller liknande) är Clindabuc. Fick detta utstkrivet till Skatan, då hon hade sina flytningar under dräktigheten. Synolox hjälpte inte och hon började äta dessa i 6-7 veckan. All infektion försvann!
Nu vet jag ju inte om Skatan hade G-strep, men med tanke på allt annat mina katter råkat ut för så vet man ju inte. Obestämd
Men antibiotikan hjälpte i alla fall väldigt bra.Glad

/Elisa

tuska
2010-08-15 22:08
0

#9  "skräpet" som ev är kvar skulle de tydligen se på ultraljudet. Jag kollar temp så det inte blir en infektionsbild av den svullna magen.

jag är som en svamp suger åt mej allt jag kan och antecknar i min bok. Clindabuc va det… ska kolla vet. fass.

Kruxet som är så vill  varken läkare eller veterinärer att man själv ska komma med förslag och funderingar om orsaker och diagnoser.

Jag får väl ta det här på ett bra sätt med de där veterinärena på fredag.

Jag vill så gjärna ha en kull efter "Pidis" men går det inte så då är det så, jag ger inte upp än.

Sozzia
2010-08-15 22:36
0

# 10. Nej, ge inte upp Inger. Pidan som är så fin och gullig med de små. Hon skulle passa bra som mamma.

Håller tummarna för henne!  Flört

kalindas
2010-08-16 00:05
0

I Fass står det att de inte kan garantera att det inte blir biverkningar i samband med kull. Men enligt min veterinär så är det oftast för att de helt enkelt inte testat. Skatan fick som sagt det de sista ca 4 veckorna och alla kattungarna föddes friska. Att det dog en i FIP och att resten är heltokiga vilddjur, tror jag inte är biverkning av tabletten…*s*
Men för att vara på den säkra sidan så bör man nog inte ge den de första veckorna.
Skatans varflytingar verkade enbart sitta i själva slidkanalen, så trots två dräktigheter med detta problem, så ansåg inte Agria att jag kastrerade henne pga något avelsfel. Hade livmodern varit geggig så hade jag fått ut ersättning…

/Elisa

SacredSouls
2010-08-16 00:06
0

Rynkar på näsan Uff så synd tuska.

Nei ikke skal du gi opp. Det er jo desverre slikt som kan skje innimellom. Uten at det er noen spesiell grunn også.

Man skal jo ikke male fanden på veggen og tenke det verste med en gang men det er jo alltid lurt å ha slike ting som g strep i bakhodet.

Håper det går bedre for Pida neste gang,at hun tar seg og at det kommer en fin gjeng med små bebiser Glad Jeg ville prøvd igjen på neste løpetid.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
2010-08-16 00:23
0

Vad tråkigt! Rynkar på näsan Jag gick ju igenom samma sak med Boyan nyligen, men hon kasterades ju efter så jag har inga råd att ge dig. Boyan gick också och letade efter bebisar i flera dagar och det var så sorgligt att se. Så himla tråkigt när man går och väntar på små ljuvliga bebisar och så blir det inget. Jag hoppas verkligen att allt går bra för Pida nästa gång.

Lejonhjarta
2010-08-16 01:26
0

Stackars er!!Gråter Vet hur jobbigt det kan va å sen blir d inget av d. Håller tummen för att d blir bättre nästa gång!

Hanna-B
2010-08-16 08:22
0

Usch vilken trist nyhet Inger! Då stämde magkänslan. Hoppas på bättre lycka i framtiden.

ElisaCosmos
2010-08-17 08:53
0

Hmm!!Jag tror på parning på nästa löp..Skulle hon ha möjlighet att slippa åka tror du så att du får igång henne..?Infektion av ngt slag e mycket troligt..Hoppas att allt blir bra!!

prodigy
2010-08-17 10:24
0

Usch så tråkigt! Hoppas hon mår bra i allafall!

tuska
2010-08-17 10:40
0

Pida får komma in för ultraljud i morgon istället på fredag. Det finns inte veterinär idag som kan utföra den undersökningenFörvånad

Hon har börjat att blöda och med stor sannolikhet ligger ytteligare någon moderkaka där inne. 

Inte kul när det ska strula.

kalindas
2010-08-17 13:09
0

Det är typiskt! Rynkar på näsan
Kräv nu att få en hormonspruta och behandling av antibiotika.
Har hon haft kull innan som strulat eller är det första gången?

Är det andra gången med liknade strul. Se om du kan få dem att sktiva ut Clindabuc, annars Baytril.

Jag ångrar fortfarande att jag inte behandlade Smilla mellan kull 2 & 3. Där hon fick en del döda ungar. Men då det var meningen att hanen skulle kastreras fort, så parade jag snabbt. Kanske hade jag fåt en frisk Caramel om jag väntat…

/Elisa

tuska
2010-08-17 13:42
0

# 20   Hon är parad tidigare en gång men det tog sej inte.

Jag gör ett till försök på henne, lyckas det inte då är det bara att se det som att hon inte är den rätta avelshonan.

Millimina
2010-08-17 15:12
0

Lider med dig…

Tyvärr har min toppen veterinär semester och han är VÄLDIGT öppen för egna spekulationer. Vi diskuterar ofta behandlingar fram och tillbaka. Men som sagt han har semester, men hans kollega finns kvar hon är oxå bra att prata med. Var till henne idag och vacc B-kullen. PM:a mig Inger så får du namn och tele om du vill.

Kram