Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1649 ggr
SunnaLiv
0

Tips på kattsand?....

vad finns det för utbud på sand som passar till när man har kattungar?Körde i början på en klumpfri sand misskitty tror ja den hette….dock funka den inte alls då ungarna åt hela tiden o tillslut fick problem med magen, blev såklart orolig detta ska fortsätta.Har till mamman annars vanlig sådan klumpande sand,men det e väl ännu större risk om de äter den då den klumpar sig….Har precis lagt in sådan pellets gjort av papper nu…men min hona ser väääldans skeptisk ut till det och blir det som ja förfarar så vill hon inte gå på den….o tror inte ungarna heller kommer gå då eftersom de verkar ta efter vart mor sin går.

Detta är ju min första kull så alla tips tas tacksamt emot :)

kalindas
0

Papperspellets eller träpellets tycker jag funkade bäst.
Du kan väl ha en egen låda till mamma katt, som inte ungarna kan komma åt.

/Elisa

SunnaLiv
0

jo ja satt o tänkte på det,det va så ja hade det först men de gick ju aldrig på den som ja hade gjort iordning till dom utan gick på hennes allafall,men jaa får nog flytta på mammans låda då och se hur det går :)

kalindas
0

Mina bebisar gick bra på träpelletsen. Fördelen är att de vänjer sig att använda lite otympligare sand.Glad
Odin fick gå på finkornig när han var liten. Det var ett helsike med att få honom att acceptera annat än det när han blev äldre.

/Elisa

SunnaLiv
0

hmm det e säkert så de gjordes med min hona för hon hatar det o sätter sig utanför….undra om ungarna tatt efter så snabbt,bytte några timmar sedan och ingen verkar gilla det,minstingen som annars brukar gå fint(dock ätiti av den oklumpande sanden) satte sig o kissa utanför!!! sikken protest…

kalindas
0

När du ser dem kissa. Sätt de i lådan och hjälp dem gräva. Är det pappers pellets du har, sug upp kisset utanför med det och lägg i det i lådan.
Flytta även lådan om det är möjligt. Så de inte känner doften från golvet.

/Elisa

Liljekatten
0

Jag börjar alltid med träpellets nuförtiden och det funkar jättebra. De vet inget annat om utan sätter sig där gladeligen. Det är ju bra som Kalindas skriver att du tar lite kiss eller begagnad sand och lägger tillsammans med pelletsen så att det luktar toa.

Nu har ju dina små redan blivit lite "bortskämda" med finkornig sand så det kanske inte är helt lätt med pelletsen nu. Har du sett om de äter av den finkorniga sanden? Annars tror jag du kan låta dem gå på den. Sen provar du med pellets till nästa kull i stället.

kalindas
0

Det finns även finkorning sand som inte är klumpbildande.
"Extreme Classic Kitten", dock stinker den parfym/puder.
Det är http://lupus.se/ som är grossist för sanden.

Lite halvt OT. Men Lotta du vet att jag talade om träpellets i mindre bitar. Det heter "Feline Pine", Lupus har den också.

/Elisa

alltidsiames
0

Om inte mamman vill gå på ungarnas låda i inhägnaden kan man ju flytta lite av mammans kiss till deras låda.

SunnaLiv
0

#6 har och håller koll på om dom äter utav den,men vad ja kan se såå nää,dom krafsar runt o gör sitt där inne.Så behåller nog den ett tag till :) och till nästa kull så ska ja minsann från början ställa fram träpellets till dom så de vänjer sig från början o så får Micha gå på sin vanliga :)

Toppen bra o veta annars #7 att det finns…lite trist de ska proppa de fulla me parfymdofter bara :/