Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 3789 ggr
origirl
0

Balines el maskad OLH??

Jag undrar över en sak kan man kalla en maskad långhårig för Balines, när den har oriental på linjarna? Då efter vad jag förstår kun ska vara rena siames linjer som er tillåtet av FIFE att para inn på Balinesen.

Och om det finns Oriental bakom, så er det egentligen en maskad Orientalsk långhår och inte en Balines?Obestämd

kalindas
0

Ett maskat långhår är alltid en Balines. Tycker det låter väldigt konstigt om man bara fick använda SIA/BAL utan oriental/javanes i Fife. Skulle tro att det är Fife i Norges egna regler i så fall.

Finns inget som heter "Maskad Oriental".

/Elisa

SacredSouls
0

Ja i Norge så er det slik.

Det er like fullt en balineser men en balineser med OHL/OSH i linjene får målrase :OLH/OSH i stamtavlen og kan ikke brukes tilbake på balineser.

Etter 5 generasjoner med kun siam/balineser så fjernes målrase.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
0

Har atter en gang gått gjennom reglene for Oppdrett og registrering i NRR, og der står det riktig nok at om man parrer en BAL med OLH blir det målrase OLH, og at avkom brukes i avl innen målrasen (§ 4.1, tillegg for NRR).

Men i § 4.1 a) står det ang stambokføring etter rasekryssing mellom søskenraser at masket avkom etter BAL x OLH skal registreres som BAL. Fullfarget avkom etter samme skal registreres som OLH.

Vår første balineser var avkom etter en slik parring, og jeg kontaktet avlsrådet for å få en konkretisering av dette. Jeg fikk beskjed om at man kan parre søskenraser i KAT.IV fritt (bortsett fra å parre korthår med varianter) og at det kun var nødvendig å søke om tillatelse til parring om jeg ønsket å parre med en hannkatt som hadde sølv.  Ved 8 generasjoner med masket i stamtavlen, fjernes målrasen i stamtavlen bortsett fra når det gjelder katter med hvitt og med sølv, da blir målrasen stående der for alltid.

Vår Mufasa er masket avkom av BAL og FW, og vi fikk først beskjed om at han måtte avlsgodkjennes. Da vi fikk stamtavlen tilbake, hadde han fått en vanlig LO stamtavle og trenger dermed ikke å avlsgodkjennes likevel. For sikkerhets skyld sjekket jeg dette med Avlsrådet og fikk beskjed om at det var korrekt at han skulle ha en vanlig LO stamtavle.

[nollottan]
0

Men hallå är inte skillnaden på Balines och OLH i grund och botten ögonfärgen????????

MalinL
0

#4 Nej inte bara ögonfärgen utan också kroppsfärgen. Glad En maskad kat 4 katt är en SIA respektive BAL. En maskad katt är alltid blåögd, blåögdheten hänger ihop med maskanlaget.

En Oriental är fullfärgad (ickemaskad) och har gröna ögon (många har dock gula men det är egentligen inte godkänt). Teoretiskt sett kan en OLH eller OSH har blå ögon om den är vit och blåögd, men vita OSH och OLH är ej godkända, så OLH och OSH har alltid gröna (gula) ögon.

[nollottan]
0

uttrykte mig dåligt och kort…. det var så jag menade Malin :-) jag var rädd att jag hade fått helt fel för mig

MalinL
0

#6 GladOk, ja du har rätt, det fungerar så i Sverak och i de flesta förbund.

Dock så finns det vissa förbund med andra regler där katterna t.ex. måste ha enbart maskade katter i stamtavlan för att räknas som en äkta siames eller balines. Men såsom sverak ser det är det alltså om katten är maskad eller ej som avgör vilken ras den tillhör.

Stj3rnfallet
0

#7 Men här i Sverige får man alltså para en Siames/Balines med en OSH/OLH? Kan inte så mkt om avel, men alltid kul att lära sig nya saker!=) Men du skrev att Oriental kan ha blå ögon om den är helt vit. Finns det helt vita Orientaler? Det måste vara väldigt ovanligt? Jag vet ju att det finns helt vita Siameser och de är ju otroligt vackra!=)

kalindas
0

#8 Jo man får para katterna över färgerna. Däremot är det inte att rekomendera att para varianter (korthår med långhårsanlag) med korthår. Detta för att undvika få in långhår på korthåren.
Vissa förbund godkänner att man gör det. Men det är som sagt inte att rekomendera.

Ang. vit blåögd oriental är de inte godkända. Delvis pga ögonfärgen och risken för dövhet.
De vita blåögda (och oddeye) kan dyka upp om man parar FW (vitmaskade siamesen) med en oriental. Då kan det bli vita katter med blå ögon som inte är maskade under det blå. Dessa blir såkallade vita blåögda orientaler. Men de är väldigt ovanliga.

/Elisa

Lejdet
0

För något år sedan höll jag nästan på att ta en omplaceringskatt som var en helvit Balines, dvs. en långhårig FW? Den hade blå ögon.

Lät väldigt ovanligt ,eller hur?

Lejdet
0

#8 Jag parar min OLH-hanne med min siamesvariant hona för att få fram mer typade OLH vilket är helt ok enligt SVERAK i alla fall.

Ungarna blev långhåriga båda två med ännu smäckrare kropp och längre ben och större öron än sin far. Två mycket vackra ungar varav tyvärr den ena skelar så han går inte att ställa ut.

kalindas
0

Tror de långhåriga FW är fler än de korthåriga. Finns en del uppfödare på dem.

/Elisa

Stj3rnfallet
0

#9 En variant kommer väl från en förälder som är korthår och en som är långhår? Eller har jag missuppfattat det? Haha, tusen frågor på en gång! Sorry!=) Men eftersom att det finns FW siames - hur vet man då om det är en Siames eller en Oriental?

origirl
0

# man kan senda inn blodprov och färg testa

LottaX
1

#13 Har den blå ögon är det en vit siames (FW) och har den gröna ögon är det en oriental. Tror knappast man behöver DNA-testa för maskning för att se om de är maskade eller solida under det vita. Men visst kan man inte se skillnad på ögonfärg så kan man DNA-testa för C-serien.

kalindas
0

Vit blåögd Oriental har ingen maskning under det vita. Men däremot är risken inte så stor att det dyker upp. Då vi sällan parar FW och OSH.

/Elisa

MalinL
0

De ickegodkända vita blåögda orientalerna har väl en helt anna blåfärg på ögonen är en FW. Fw och maskade katter över huvut taget har ju i regel en väldigt djup blå ögonfärg medan en vit blåögd katt (ickemaskad) ofta har en mer blaskig "vitblå" ögonfärg.

kalindas
0

Stämmer (tror jag). Men för en som inte vet, så kan de bli lurade att tro det är en FW. Låt säga att man köper en vit kattunge utomlands. Mamma är FW och pappa OSH. Man kan se att den blir blåögd. Men utan dna test så vet man ju inte vad det är man tar med sig hem.

/Elisa

MalinL
0

#18 Ja visst. Att bara titta på ögonfärgen är ju ingen säker metod ifall det finns risk för att katten är en blåögd vit OSH.

MissMaven
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 det tror jag stämmer (fast, det är ju som sagt inte en säker metod för att bedöma vilken som är FW och vilken som är vit OSH).

Albert, våran FW pojke, har den djupaste blå ögonfärgen jag sett på en siames. Innan han föddes trodde jag att vår Leroy hade det mörkaste blålila ögonen som fanns. Men, nej, ingen kan matcha en FW när det gäller den djupa blåa ögonfärgen. Bifogar en foto på Albert, 6 veckor gammal.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Den färgen kommer att ändras och ljusna lite. Men vackra blå ögon kommer han att få! Kyss
Har ni hittat nåt hem till honom?

/Elisa

Stj3rnfallet
0

#20 Så vacker han är!=)

MissMaven
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske blir de ljusare (fast det har inte hänt med våra andra äldre siameser). De är fortfarande mörka och han är 11 veckor gammal nu. Nu ska jag plåga er med en bild till, här är han ungefär 8 veckor gammal. Glad

Vi kommer att behålla honom. Han blev nästan såld en gång, det blev inte så, för att en av den tjejens blivande avelshonor är en padda, och sedan bestämde vi att behålla honom.

Innan Sverak ändrar sina regler för maskade avkommor av FW känner jag mig ansvarig för att behålla honom i avel. Jag förstod att jag måste behålla honom när folk ringde och ville ha honom och ville dessutom avla på honom, men jag kände att jag inte kunde sälja honom ändå. Hjärtat fattade ett beslut innan hjärnan ens förstod vad var på gång. Glad

Och vi är så kära i alla av dem, det känns bra att vi behåller en av våra sju små underverk. De andra sex ska flytta till mycket bra nya hem.

Förresten, jag skickade ett förslag på en motion (som gäller maskade avkommor av FW) till Sverak för en månad sedan, kanske längre, till min klubb, Siameslinjen, men alla är på semester, och jag fick inget svar än (förutom att de är på semester, och att de ska läsa igenom det när de är tillbaka). Det är faktiskt mycket enkelt, men som jag förstått ska man skicka en motion till Sverak genom sin klubb, och jag gjorde så. När och om den kommer fram vet jag inte. Rynkar på näsan

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Skicka in den en par gånger till och be att få ett svarskvitto.

Skulle den inte gå igenom så finns ju alltid WCF. Det är bara Svenska Siamessällskapet i WCF norden som har andra (privata) regler, även hårdare än Sverak.

/Elisa