Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1752 ggr
Lejdet
0

Hjälp vad gör jag?

Min avelshanne Casper har varit ganska ok att ha i möblerade rum hittills och han har bara skvätt lite någon gång då och då här inne. Han är snart 2 år.

Nu sen jag byggde nya rastgården och han inte alls får gå ut fritt längre har han blivit hemsk!

Han skriker hela tiden, igår natt vaknade jag av att nåt kändes varmt och blött mot min arm… då står han och kissar rakt på mig i sängen!

För övrigt har inget förändrats här hemma och han är lika snäll och kelig för övrigt men extremt rastlös och parningssugen tydligen..

kalindas
0

Ett tips är att du kastrerar honom. Skulle tro att det är kombination protest och hanighet.
Du kan ju prova chipkastrering om du vill hålla honom ett tag till. Men en del veterinärer avråder det på avelshanar, då de inte kan garantera att de kan få ungar efteråt.

/Elisa

MalinL
0

Jag tycker att chipkstrering är ett bra alternativ om man ändå tänkt kastrera (för då "förlorar" man ju inget förutom lite pengar).

Kastrerar man vet man 100% att hanen inte kan få kattungar, chipkastrerar man är ju chansen rätt mkt större att man kan få ungar efter honom i framtiden.

De flesta fertila hanar strilar, det är svårt att undvika förr eller senare. Kan du inte behålla den fina dottern efter honom att avla vidare på och kastrera honom?

Spotless
0

Mitt råd är att du låter honom bli kastrat! Har han börjat kissa och om han dessutom ropar så kommer han att fortsätta med det och det mår varken han eller du bra av. En fertil katt kan du ju inte ha gående lös ute (jag för min del tycker inte att någon katt ska vara ute själv).

Som #2 skriver så kan du ju gå vidare på hans dotter, har för mig att jag läst att du satt henne hos fodervärd.

Lejdet
0

#2 Har aldrig hört talas om chipkastrering, vad innebär det??

#3 ja men jag har ju även kvar Aston, hans son som jag har tänkt som ny avelshanne framöver och då kan jag ju inte behålla Astons halvsyster också här hemma utan isåfall blir det att fortsätta med fodervärd. Hon är hos en tillfällig fodervärd nu för att inte hennes far skulle fortsätta terrorisera henne.

Lejdet
0

#3 han har inte fått gå ute jämnt utan då och då och han har hållt sig runt huset och kommit när man ropat. Den stora rymmaren däremot är ju min Juno som är utbrytarkung utan dess like!

Men nu har hon peppar, peppar gått att hålla inom hemmets fyra väggar!

MalinL
0

Ok, men då har du ju problemet att Aston riskerar att para sin mamma om hon fortf. är fertil, det problemet blir ju inte om du har en honkattunge kvar. Glad

Du kan läsa om suprelorin här: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=6&t=168881 Det är en lång tråd med diskussioner och erfarenheter av folk som använt suprelorin till sina katter. Personligen tycker jag det låter som ett bra alternativ om man har en katt som är värdefull för avel och man inte vill kastrera utan ta kull om nåt år eller så. Dock så är ju erfarenheterna att denna begränsad eftersom det är såpass nytt på katt.