Siames iFokus

Siames

Etikett: avel
Läst 2365 ggr
Lejdet
0

Ultraljud för att kolla dräktighet?

Hur många veckor ska det ha gått innan man ser eventuella ungar och antal?

Min veterinär tar 900 kr för ett ultraljud, är inte det rätt dyrt?

Är ju så nyfiken på hur det har gått för Cinzano.

Liljekatten
0

Jag skulle inte ultraljuda om jag inte misstänker att nåt är galet. Tänk på att honan utsätts för stress och smittorisk hos veterinären. Lycka till med kullen! Glad

[lisme]
0

28 dager inn i drektigheten er det mulig å se om katten virkelig er drektig. Synes at 900 kr er veldig mye for en ultralyd, prisen her er fra 400 - 600 kr. Vi har to katter som har vært skinndrektige derfor kommer vi til å undersøke disse to med ultralyd

MalinL
0

Jag håller med #1, skulle inte ultraljuda i onödan, de kommer när det är dags och då kan du se hur många det är. Desutom är Ultraljud en mkt osäker metod för att se andtal kattungar, oftast visar det fel.

[nollottan]
0

Om honan inte blivit dräktig börjar hon löpa ganska snart igen och har man koll på sin katts vikt så kan man ofta se hur mycket den går upp beroende på hur många ungar den har i magen, men det är en ganska osäker metod precis som ultraljudet, med betydligt billigare :-)

Lejdet
0

#3 ja ni har nog rätt, jag är bara så osäker på om NÄR isåfall under de senaste tre veckorna hon har blivit dräktig för det har varit omöjligt att förstå sig på om de har parat sig eller ej och isåfall när.

Men det kanske ändå inte går att som på människor bestämma dräktighetens längd?

MalinL
0

#5 Har du koll på när hon började löpa och när i löpet träffades de?

Lejdet
0

#6 nej saken är den att Morris lämnades här i förväg för han strilade så mkt. hemma så det var ohållbart, så han har bott här en månad eller tom 5v nu ca. Men sen hämtade jag hit Cinzano för min son skulle resa bort och jag skulle ändå passa henne. Hon kom hit en måndag och på söndagen för ca 4 v sedan fick hon sitt sista p-piller och hon och Morris fann varandra direkt och blev vänner, men jag har inte sett henne löpa sådär markant som mina andra honor har gjort under de här veckorna. Visst har hon ålat sig och varit extremt kelig mot Morris men jag har inte hört några parningsskrik och inga direkta löpskrik men det kan ju bero på att hon hela tiden har haft en fertil hane precis bredvid sig så att hon inte har behövt gå och jama?

De har ju bott ute i mitt katthus så jag har ju inte haft samma koll som jag har på katterna här inne i huset men visst har jag varit ute och tittat till dem och kelat med dem flera ggr/dag. Men det verkar osannolikt att hon INTE skulle ha löpt nu för tidigare när hon spottat ut p-pillret hos min son så har hon börjat löpa direkt.

Millimina
0

Du får väl hålla koll på när hon får rosa tuttar och ha det som lite tids uppfattning om när hon blivit parad samt om hon blivit dräktig.

Fielie
0

Jag fick betala 1100, så det var nog inte så illaFlörtmen det ultraljudet gjordes efter förlossning för det blev komplikationer,jag skulle nog inte heller göra det i onödan

Broddans
0

Jag gjorde ultraljud för att se om någon av ungarna var döda (p.g.a. flytningar), som inte var fallet. Vetrinären såg 5 ungar, men det kom ut 8 så ultraljud för att se antal ungar verkar ganska osäkert.

Lejdet
0

Jag har beslutat att strunta i ultraljud på er inrådan, verkar ju bara onödigt faktiskt.