Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 2677 ggr
jillan
0

Schampo, sämskinn

Mina katter (15 v.) har ibland bajs på sina tassar när dom varit i kattlådan. Har bara torkat av med vatten, men det luktar ju lite efter ändå. Vill ha något scampo. Kan man köpa vilket katt schampo som helst eller är det något som är bättre/sämre till just siameser/orientaler?

Hört att sämskinn är bra till pälsen, så det har jag köpt nu på biltema. Men nu när dom är nya så luktar dom ganska starkt. Hur gör ni när era är nya? Skall man blöta ner dom först innan man använder dom?

När man stryker sämskinnet över pälsen, ska det vara torrt eller fuktigt? På utställning ska det vara torrt, va? Fuktig katt vill väl inte domaren ha?Skrattande

Siameshona
0

Här brukar vi ha "bajskontroll" som vi kallar det. Ibland ser man lite i rumpan. Då tvättar jag med vanlig tvål.

Sozzia
0

Provade mitt äkta sämskinn fuktigt en gång. Det blir aldrig mer!! Mitt sämskinn blev hårt och är än idag inte sig likt därefter. Vad katterna beträffar märkte jag ingen skillnad på våt resp. torr anv. Därför föredrar jag torr användning och kan enbart rekommendera det till andra. Det ger fint resultat och pälsen blir silkeslen!

alltidsiames
0

Snälla, snälla aldrig tvål i rumpan!!!!!!!! Bara vatten!

SacredSouls
0

Til utstilling så er silkedråper veldig bra. Petsilk heter den jeg bruker. En grønn/hvit flaske med rosa skrift. Finnes sikkert mange andre produkter også men den har vært fin på mine

En liiten dråpe i hånden som man smører ut godt i hele hånden og siden bare klapper på katten. Det er ikke mye som skal til. Så bruker man tørt sämskinn etterpå. Jo mer du "pusser" jo mer skinner pelsen.

For å vaske små poter så kan man jo sikkert bruke baby våtservietter.De er jo milde og lukter jo samtidig godt Glad

Når det gjelder shampo så pass bare på at du ikke kjøper en som er beregnet på farget pels eller noe slikt. Bare en helt vanlig shampo uten noe lysnende effekt eller andre spesielle egenskaper:)

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus