Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 3583 ggr
jillan
0

Äter dåligt! Kräsen?

Jag hämtade 1 OSH, 1 SIA honor 15/7. Mooni (SIA) äter som hon ska, men Flyan äter jättedåligt & gått ner i vikt. Är smal nu. Börjar bli lite orolig nu faktiskt. Hon är jättepigg & dricker iallafall. Fast Mooni är ju piggare (inte så konstigt. Hon äter ju) Dom får Royal canin kitten som dom ätit hos uppfödaren. Har testat ganska många sorters blötmat också (Mjau, Bozita, Whiskas) men det vill hon inte ha. Hon tar några småbitar o sen är hon nöjd. Så nu får hon nöja sig med torrfodret (känns meningslöst att prova sig fram med olika sorter) Tänkte ha Hills så småningom, så det har jag också, men det vill hon inte ha. Ätit några få men inte mer. Äter mest Royal Canin kitten 36. Har ni några tips på hur jag kan få henne att äta? Något som är gott till kräsna katter?  Sen vill jag inte vänja henne vid tex dyr blötmat, så hon sedan bara vill ha det sen. Hon äter, men VÄLDIGT lite. Har ju haft dom i 2 veckor nu. Måste hon ha mer tid? Hon är 15 veckor nästa torsdag

Juliette-
0

Oj låter inte alls bra åt hon bra hos uppfödaren?
Hade dom bra vikter båda 2 när dom kom till dig??

AD burkmat som man köper hos veterinären brukar vem som helst älska dock är ju den dyr. Mina älskar även Golden Mousse men det är ju med dyrt (köps i mataffären)

Mina kattungar kan även tycka det är väldigt gott med uppblött torrfoder har du provat de?

Har du pratat med uppfödaren om hon fick nått hon älskade där?

Inge bra att en bebis går ner i vikt, för du uppfattar inte henne otrygg annars hemma? Så hon inte "vågar" äta?

SacredSouls
0

Hør med oppdretter hva slags våtfor hun er vant med fra før av og prøv å gi henne når hun er alene. Kanskje hun er en slik som er litt forsiktig ved matfatet og lar andre spise først.

Ikke prøv å gi mange forskjellige typer våtfor/tørrfor for det kan så lett skape magetrøbbel.

Hold deg til det hun er vant med fra oppdretter.

Ad er jo veldig fin for å få de opp i vekt.Hør med oppdretter først du, for det viktigste er jo absolutt å få henne opp i vekt igjen.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
0

Da jeg hentet Secret hjem i sin tid fra England ble det en stor prøvelse med å få i han mat. Oppdretter fortalte han likte all mat.

Men hos meg likte han ingenting av det jeg hadde hjemme. Flere typer  RC,ulik bløtmat. Det eneste jeg fikk i han var rå kjøttdeig da spiste han som en hest også,men det kunne han da ikke leve opp på.

Etter å ha vært igjennom allt spiselig av kattemat fra butikken og senere hos dyrlegen,og omsider dyrebutikken,så byttet jeg formerke. Hills elsket han,og da spiste han av hjertens lyst. RC ville han aldri noengang mer ha hos meg. Etterhvert ble han altspisende utenom på all kattemat og all menneskemat.

Jeg håper Flyan får igjen matlysten sin kjempefort.Glad

Er hun ellers frisk? Tenkte på tannfelling og slikt. Noen syns jo faktisk det da er vondt å spise og vegrer for det. Når tannfellingen er ferdig,så kommer matlysten tilbake.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

jillan
0

#1 Uppbött torrfoder är inte populärt

Nej, hon verkar inte vara "rädd" av att äta

Får nog köpa något hos vetrenären, men är rädd att hon skall vänja sig vid det & inte vill ha något annat sen. Man vill ju inte ta hela lönen till kattmatRynkar på näsan

prodigy
0

Kan det, som #3 säger, vara tänderna som gör ont? När de små tappar mjölktänderna kan de bli svullna och ömma i tandköttet, och som människobarn tom få feber…

jillan
0

#5 tittat i munnen, men se inget annorlunda. Ser inte rött, svullet ut

alltidsiames
0

Jag gör buffé ibland på små burklock, RC babycat torrt i en skål, uppblött i en skål och men välling i en tredje. Sen äter de av de vuxnas blötmat också. Det är roligt att se dem smaka.

jillan
0

#7 välling har jag inte provat. Är det speciell kattvälling eller kan man köpa vanlig "människo" välling

tuska
0

kattvällingen ska du nog köra med det innehåller det katten behöver .  Hills a/d ska du nog kosta på katten, uppvispad äggula kan du testa. Det låter inte bra om katten minskar i vikt och bott hos dej 2 veckor.  

Du tror inte han svalt nå olämpligt ?

Viktigt att du har katten försäkrad.

Veterinären brukar känna om det finns nå olämpligt i tarmarna.

jillan
0

Köper man kattvälling i djuraffär?

tuska
0

Du har även apoteket som har kattunge ersättning, Hur mycket har katten gått ner i vikt ?

Hills a/d köper du hos veterinären, det kan man blanda ut med vatten så det blir som en soppa.

jillan
0

#11 som mest har hon vägt 1460 g (23/7), nu väger hon 1347 g (2/8)

Däremellan har hon gått ner men även upp lite

Får testa a/d

Har testat nötfärs, äggula men det vill hon inte ha.

prodigy
0

Har du ringt och rådgjort med vet? Kanske skulle åka in för en koll?

kalindas
0

Hur ser hon ut i pälsen? Är hon lika blank och tätliggande i den som systern?
Är den lite rufsig eller skivig, bör du nog åka till veterinär med henne.
Köp KMR mjölkersättning till katt. Se om hon dricker det, gör hon det spå blanda i lite RC babycat och se om hon äter. Lite lammfärs i maten kan vara mums också. Hills a/d eller RC recovery kan vara värt att prova.
Men som någon ovan skrev, blanda inte för mycket. Då är risken stor för lös mage.
Men KMR ska inte vara någon fara att blanda till dem.

Håller tummarna! Glad

/Elisa

jillan
0

Köpte a/d nu & det åt hon! La i några Royal Canin Exigent (för kräsna katter)
Hon åt inte mycket, men hon åt bättre iallafall än innan. Hennes syster vill gärna ha också, så nu blir det lite jobbigt framöver, men huvudsaken är att Flyan äterGlad Hoppas hon äter detta nu, annars får jag gå till vetrinärenRynkar på näsan Får testa detta nu några dagar, så får jag se. Håll tummarna!

Hur mycket a/d skall man ge per portion?

#14 pälsen är fin tycker jag

alltidsiames
0

Jag använder först upp RC-paketet med mjölkersättning och när det är slut majsvälling för bebisar. A-fil får de också en skvätt ibland.

Jag upplever att kattungar ibland glömmer att äta. De har så mycket annat att göra. Ibland sätter jag mig med hela flocken och så lyfter jag fram den kattungen som inte äter till maten. Sen sitter jag bara där och håller sällskap tills den börjat äta. Sen går jag direkt. Jag kan ju inte vänja dem vid att alltid ha sällskap av matte.

Ibland smygäter de när man inte ser det, men om de går ner i vikt får man väl försöka lura i dem kalorier. Jag hade stödmatat med små bitar av kokt skinka, stekt kyckling och kokt kalkonkött. Det är i stort sett vad mina katter får att äta. RC torrfoder, Sheba våtfoder och så allt annat som jag skrivit.

Ett par räkor nån gång, en kladd köttfärs, nästan aldrig fisk.

alltidsiames
0

Jag ger aldrig mat i rostfria skålar längre. Jag läste att det kan upplevas som stressande av katter, vet inte varför. Jag har märkt att de tycker det är intressant när de får olika små skålar och tallrikar och inte överflödigt med mat.