Dåligt hem
Detta gäller ej våran ras utan 2 huskatter på min gård. Katten Keso kom på gården förra våren, då med en annan katt. Vi träffade på dem ute & vart väldigt förvånade: vad gör 2 så små kattungar utomhus??? Den andra kissen försvann(inte konstigt) Har under vintern sett Keso utomhus i sträng kyla ofta. Hört flera grannar ge henne mat. Keso har fått kattungar, tyvärr vart det en över ingen ville ha, så nu har denna människa två katter. Den lilla är ca 3mån & utekatt. De springer ute vind för våg- även nattetid då jag tror att människorna ej är hemma(mörkt i lgh) De verkar tycka det är bättre ha dem ute än inne. Köksfönstret står öppet vi värme. Grannar har sett den lilla hoppa ut- fr 2:a våningen!! Jag har snackat med ett par grannar(katt & hundägare) vi kom övernes om att "kidnappa" den lilla & åka till ett katthem. Var just ut & gav mamma katt mat& känner nu att ngt måste göras. Hon är mager & pälsen sler 2sliten" ut. Vad tror ni? Vad är det bästa att säga nä'r man kommer till katthemmet? En nödlögn? att de springer runt på gården? att vi inget vet? eller sanningen? Så att de verkligen tar hand om dem! Vill agera snart eftersom jag tror det är bättre när den lilla är liten. Risken är väl stor att Keso blir med barn igen & ännu värre: att killen växer upp….Varför skaffar man katt? Inte nog med det: hunden ca 1år avlivade de nyss- han var aggressiv. Varför? Ja, kanske för att han ingen uppfostran fick. Barn på ca: 15-11 & 4år uppfostrar medan morsan jobbar eller gör vad??
Så: vilken lögn eller sanning är bäst att dra till med så att hemmet tar dem?
Som jag sagt till dej innan. Lämna katterna till ett hem. Valet står mellan det eller anmäla dem för djurplågeri. Då du matat dem är du ju enligt lag ansvarig för dem. Så då är det ju "dina" katter du placerar om.
/Elisa
Jag skulle nog ta ett samtal med djurägaren, ta en granne med så ni är två. katthemmen den här årstiden är tyvärr knökafulla med hemlösingar med kattbebisar som oftast är födda ute
katten bör ju kastreras i all hast annars kryllar det snart men unga katter i området, en kattkoloni blir resultatet av familjens sätt att ha katter.

Nog måste man väl prata med ägaren innan man lämnar katten till ett katthem? Jag håller med om att det inte låter bra, men de måste väl få en chans att bättra sig?
Vad jag fattade det som så har inte ägarna varit hemma på länge. Annars ska man självklart ta ett snack med dem först. Men är de inte hemma är ju katterna övergivna. 
/Elisa

Är det inte så at enligt lagen så är en katt övergiven om den lämnats utan tillsyn i ett dygn? Iaf så går djurskyddshandläggarna efter det.

#5 Undrar om de inte tom skärpt det till tillsyn 2/dag nyligen!

# Jo, tillsyn 2 ggr/dag är det som gäller. Men det brukar ta ett dygn tror jag.

# 6 & 7- tillsyn 2ggr/dag ja om man måste åka bort en dag, men nu är ju dessa kissar alltid utan tillsyn.