Siameshosta?
En del av mina siamser och orientaler har börjat "hosta" eller i alla fall kraxa som om de har något som retar i halsen. I övrigt är de hur pigga och glada som helst. Det verkar också fortplanta sig, om en börjar så börjar också de andra
Veterinären sa att det var "siameshosta" eller hårboll och att det skulle gå över av sig själv. Men SIA och OSH får väl väldigt sällan hårboll med tanke på deras korta päls? Har sökt lite på nätet men inte hittat så mycket info om detta fenomen där. Några tips??
Hostar de efter varandra samtidigt? Eller om en hostat ett tag så börjar en annan?
En gissning är en lättare halsinfektion eller att det är något med maten de äter som får dem att hosta.
Vad menade veterinären att denna "siameshosta" skulle vara för något?
/Elisa
Min SIA hade också hosta, lät riktigt läskigt. Det lät som hon tog i för kung och fosterland då hon hostade. Hon fick även mkt smuts i öronen.
Vet. hittade inget fel och ingen mask eller skabb eller liknande hade hon. Bytte foder och hon slutade hosta, även öronen blev fina :) Måste ha varit något i fodret i hennes fall iaf
En av mina hostar av vissa sorters kattsand.
Min ena oriental hostar ofta. Han har gjort det sedan han kom till oss för ett år sedan, men verkar inte sjuk ö.h.t. Det händer särskilt när han myser och spinner, och jag kan tänka mig att han får in damm i nosen då, för han spärrar upp sina näsborrar när han trivs.
Ibland "smittar" hostan till min andra oriental.
Vi brukar kalla det högfärdshosta, för det är precis som att han/de hostar för att få uppmärksamhet/kel.
Jajust det, vi har pellets, inte kattsand (jag bytte då jag trodde det var sanden - det var det inte).
Just det, jag brukar nog tycka att det är nysningar snarare än hosta, men ibland blir de kraftigare och läter mer hostigt. Svårt att avgöra på en katt tycker jag.

två av mina hostar ibland när de spinner jättehögt, efter nån minut får de hosta
Kan vara hår som klistrar sej i halsen, orientalen får ju inte hårball men dom har ju små korta hår som kan irritera lite. Min hona hostar också innimellan och det hörs ut som hon ska kräka när som helst.

Har också hört att vissa siames/orientallinjer ska ha lätt för att få hosta.
Vissa katter låter ju "värre" än vad det är också, ena tjejen här hemma hostar ibland, så det låter HÖGT, men när vi rådfrågade vet, så tyckte hon att detta varken var ovanligt eller farligt. Men låter otäckt det gör det…

Jag har haft 4 stycken siameser som haft astma. Det verkar vara vanligt. Jag tycker att du ska kontrollera dem ordentligt hos någon kunnig veterinär så de inte fått astma. Det behöver i så fall behandlas. Det blir inte bättre av att det dröjer.

Ja, tack för alla tips och tankar. Katterna har blivit bättre och bättre med hostan. Bara en kvar som hostar lite ibland, dock inte alls så högt och starkt som innan. Plus att nu dras inte de andra med i hostandet som tidigare. Det lät inte klokt, en började hosta och så fortsatte de andra, plötsligt var det fyra-fem hostande katter…
Har haft telefonkontakt med vet som gett rådet att avvakta lite till.