Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1858 ggr
SmirreIce
0

Bråka mellan hanarna

Hej,

Nu har det blivit så att mina två hanar är i stor osämja.. vad ska jag göra??

Det är en kastrerad bondkatt Diego och en fertil seychellois Kazmir.

Det hela började med att jag såg att Diego låg på golvet och morrade/fräste och Kazmir låg/stod och hade rest ragg (spik på rygg och julgran till svans). Sen jagade Kazmir Diego tills Diego hoppade upp på en hylla i klädkammaren, då ställde sig Kamir upp och gal

(jag vet inte hur man ska beskriva hans läte, men det är högt och låter jätte konstigt/roligt, sen blir det att han smaskar och andas ansträngande)

Så håller de på så här

De kan i princip inte vara i samma rum.. så fort Diego ser Kazmir och Kazmir kommer i närheten (typ 2-3 meter) så morrar/fräser Diego. Förrutom när Kazmir sover, då tycker Diego det är ganska lugnt att gå omkring och slappnar nästan av.. (men han kollar då och då ifall Kazmir skulle vakna)

Kanske dettta spelar roll:

- Har nyligen fått hem en liten orientaltjej på snart 14 veckor.

- Kazmir är könsmogen (9 månader)

- Diego är högst i rang i huset

- Sid och Luna springar undan när de börjar jaga varann

De har nu hållt på i cirka 6 dagar.. hjälp mig, vad ska jag göra??

Mvh Ninni

Lejdet
0

Tyvärr inget ovanligt alls när det kommer in en ny katt i gruppen, saker och ting blir annorlunda och nu doftar det hona trots att hon är unge.

Det KAN lugna ner sig men tyvärr kan det också fortsätta..

Är planen att behålla honom fertil?

Har du provat Feliway?

SmirreIce
0

Planen är att hålla honom fertil, ja..

Fick det tipset av en vän också.. kanske är värt att prova då..

annzoo
0

Är du säker på att Diego är högst i rang? blir katter inte automatiskt lägre rang då de kastreras?

SmirreIce
0

Jag vet egentligen inte.. men det verkar som det.. han är ganska maffig och skulle Diego verkligen hålla på så mot Kazmir om Diego var i underläge..
Skulle inte Diego lägga sig ner och knipa igen om han var i underläge…?

kalindas
0

Mitt tips är att du kastrerar Kazmir.

/Elisa

SmirreIce
0

#5 Tro mig, de tankarna har jag haft.. men inte det första man vill prova..

Lejdet
0

Hur många katter har du sammanlagt och på hur stor yta?

prodigy
0

Låter som Kazmir håller på att ta över som ranghög hane!

Skulle prova feliway, (om du tänker låta Kazmir vara fertil) men kanske måste de "reda ut" vem som ska ha vilken roll nu när en liten hona kommit, inte helt lätt!

SmirreIce
0

#7 Nu har jag 4 st på 64 kvm.

#8 Jo, jag tycker att det känns lite som att han kommer göra det. Precis, men de håller ju bara på o fjäskar.. de hoppar inte på varann än, så har ju inte blivit slagmål än..

SmirreIce
0

#7 varav två bondkatter

Lejdet
0

Min kastrat Rossi och min fertila hanne Casper bråkar på liv och död nån gång i månaden, då får de plötsligt för sig att de måste göra upp och då är det ALLVAR, päls ryker, sår överallt.

Det brukar sluta med att Rossi vinner med sina modiga 6,5 kg ;-)

Ofta händer det när det har gått förbi en annan fertil katt utanför huset eller om någon av de andra katterna har varit borta, tex. hos veterinären eller på utställning och kommer hem med nya lukter.

För övrigt är de världens sötaste vänner och sover jämt ihop, slickar varann och har vapenvila. Casper har varit fertil i 1,5 år nu.

SmirreIce
0

#11 Ja, för det är ju först nu som de har börjat.. innan så var de kompisar o kunde sova, äta, leka ihop.. men nu är de helt omvända båda två..