Mjuk eller hårdmat?
Hamnade i en liten disskution idag med en person som enbart ger sin katt mjukmat (Mjau eller ICAs).
Enligt henne så var det många personer på olika kattforum som hellre utfodrade sina katter enbart med blötmat än hårdisar.
Så jag undrar, ifall ni fick välja att enbart fodra era katter med antingen blötmat eller hårdisar resten av kattens liv, vad skulle det bli då?
Fick mina katter välja själv så sa dom hårdisar.
Nu är det ju frågan om jag ska gå efter vad jag vill eller vad katterna vill. Jag tror att det bästa för katterna är en kombination. Mjukmat är bättre på det viset att den oftast bara innehåller kött och köttbiprodukter (om man väljer rätt sort) medans torrisar oftast innehåller alldeles för mycket spannmål. Torrfoder är mer hygieniskt att ha framme plus att det är bra att de tuggar för tändernas skull. Sen tror jag att det är nyttigt med all vätska som finns i mjukmaten. Många katter som äter torrfoder dricker för lite.
Nu äter ju inte alla mina katter mjukmat så gärna. Boyan kan slicka i sig lite sås eller gelé ibland, Obi äter några få sorter och de andra tre äter oftast det de blir serverade. Mina katter har alltid tillgång till torrfoder och så får de mjukmat två gånger per dag (ICAs eller Mjau).
Måste jag välja ett av alternativen så blir det nog torrfoder av hygieniska och bekväma skäl plus att det är det katterna helst vill ha. Man kan ju alltid blöta upp det…
#2 #35 Det är en myt att torrfoder är bra för tänderna. Många katter katter sväljer dessutom torrfodret helt. Torrfoder innehåller mkt stärkelse (socker) som lägger sig som en gröt på tänderna, precis som när vi äter knäckebröd.
enligt vad jag hört och egen erfarenhet så är inte torrfoder bra för tänderna.
fick katterna välja skulle det nog bli mer torrfoder än vad jag vill. Väljer jag så blir det blötmat.
Blötmat och helst Shebas.
Får katterna välja så skulle det mest bli torrisar(Eukanuba). Det är ju också väldigt lätt att ge; vi har just varit på sommarsemester och kattpassarna har mest gett torrfodret.
Men jag försöker ge skapligt mycket blötfoder (Mjau) också. Och BARF (malda hela kycklingar och svinhjärta, äggulor samt litet jästpulver och grönsaker). Problemet bara att då det vankas mjukmat är det bara två av fyra katter som äter ordentligt de målen.
Nå, om jag måste välja bara ett så får det bli BLÖTMAT.
#5: Shebas var väl det märket som hade inget alls eller i alla fall väldigt litet taurin i sig? (Som krävs för kattens syn). Men det var några år sedan, kanske har de förbättrat receptet.
Tur att jag ger Royal Canine torrfoder också då!
#0: Gick just in och tittade på dina kattungar. Grymt härlig look på dem! Gud så kattungesugen jag blir nu igen…
Kruxet är väl egentligen att inget av valen är bra.
Katter behöver ju använda tänderna genom att slita och tugga sega saker + mindre ben.
Burkmaten är ofta finmalen och kräver inga tuggmotstånd alls, den har ofta en alldeles för hög mängd magnesium, som dock inte märks pga all vätska den innehåller…
Torrfodret är ofta gjord i för små bitar som katten sväljer hela. De stora biltarna är bättre, men även där sväljer en del katter dem hela. Plus att de ofta är väldigt lätttuggade, för de som tuggar.
Så att ge katterna rått kött (om man vet hur man ska göra) är ju självklart det bästa.
Men latmasken här väljer torrfoder och hoppas att jag ska lyckas komma på ett smakligt mittemelaln foder, men bra näringsbas och bra tuggmotstånd…
/Elisa

#8 Det var troligtvis våran sista kull på läääänge… Känns rätt skönt faktiskt! Ialla fall för min del, mamma vill nog ha fler bebisar.
Själv hade jag valt hårdismat.
Mina pissar tycker att det e kul att få mjukismat ibland men äter oftast inte ens upp hela potionen. Så de stackarna hade väl svällt ihjäl om de enbart hade fått mjukismat, fast hade väll tatt en stund för ocisarna om man tittar på omfånget av deras magar! 

Jag väljer absolut torrmat, det är både frächare och känns bättre än blötmaten som känns lite som snabbmat… Dock får vi välja sorter som har rätt storlek, annars kräks somliga fröknar upp allt igen…
Till det ger jag då och då barf som är väldigt populärt men som ju kräver lite mer arbete.
Om katterna fick välja skulle de nog ha valt barf och blötmat, gärna sorter som luktar mycket som wiskas och liknande, usch!

Här serveras det rått, kokt, burk & hårt. Hårda är bra att ta till just under sommaren & rötmånaden, då man ej kan lämna annan mat framme. Vissa dar är det ena godast & andra dar ngt annat