Äntligen har vi landat...
Som en del säkert har noterat, har jag varit upptagen med flytt de senaste veckorna. Nu är flyttstädningen undanstökad och möblerna inburna. ALDRIG MER!!!
Idag har jag fotat huset och lagt ut bilderna på min blogg. Välkomna att titta in. Vi långtidshyr nu detta underbara hus. Hyresgästerna innan oss har hyrt i 13 år, så jag planerar att bo här läääääänge. Vi har inte tillgång till uthus och ladugårdsbyggnader och tur är väl det. Annars hade det snart gått en massa getter här…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Vilken idyll, kära nån så vacker plats du fått tag på.
#1 Jaa, jag trivs så otroligt bra i huset. Jag som är van att ha egen gård, har vantrivts något fruktansvärt i lägenheten i vinter. Kanske kanske…kan man köpa loss gården någon gång om den blir till salu? 
Hyran är bara hälften av lägenhetens pg a att huset inte är renoverat, men det tillkommer en saftig elräkning under höst och vinter + sophämtning och snöröjning av väg. Men vi har två kaminer som vi får elda i, så det blir till att bygga upp vedförrådet!

Ser helt underbart ut! …Vi bodde ett par år i Skillinge och när man ser sånt här längtar man ju tillbaka!!!
Gud så fint ni har det *avundsjuk*! Gillar inte heller att bo i lägenhet, är uppväxt i villa men har bott några år i lägenhet, men bor i hus sedan 2006. Men ert nya hus är verkligen helt underbart fint!
Vilken fint hem ni har fått i er skånelänga, även om jag kan hålla med om att utsidan just nu är vackrare än delar av insidan.
Skönt att få så gott om plats och en charmig liten ny sambo har ni fått också. Vilken tur för Maja att det var kattvänner som flyttade in 
Så fint dere bor nå. Det såg rett og slett flott ut. Å så fin huspus som får bo hos dere.
Ser underbart ut! 
/Elisa
Jag hade glömt bort din blogg! Väldigt fin gård! Det kommer att bli perfekt!
Ps…ikväll kom ytterligare en hemlösing för utfodring. Han är väldigt skygg, men hungrig.
-Mata inte, säger folk. Men jag är djurvän och kan inte se djur svälta och lida. De är troligtvis ca 4 vuxna katter där borta på gården. Sönerna kommer en gång/vecka och utfodrar med massor av strömming, räkor och flera liter mjölk.
Katterna får diarré av det, men jag kunde inget säga. Det tyckte de gav sin fars katter den allra finaste mat.
Samtliga katter var skygga, sa de. Men lilla Maja är tam och henne kommer jag att sätta halsband på snart, för att inte riskera att hon kanske "skjuts av".
Vad ska jag göra? Såg baken på ännu en randig stor hankatt som försvann in i åkern, när jag klev ut på gården nyss. Nu sitter Maja och den crémefärgade hanen ute på min trappa. 
De sa att de aldrig haft katt som husdjur. Katterna klarar sig själva. Man matar dem och naturen har sin gång. Jag svarade, att vi stadsbor kastrerar våra katter för att de inte ska bli en hel kolloni tillslut. Det förstod de inte. Men den lilla honkatten kunde jag ta, sa de.
Jag är nyinflyttad och vill inte bli känd som en "kattakärring". Jag hyr huset och kan inte ha fler katter. Det är konstigt nog, att jag har katter INOMHUS.
Detta ödelägger också mina planer om rastgård till mina egna katter. Snart sitter alla hemlösingarna på min trappa. Då säger grannarna: -Dem har hon matat dit…"
Katterna är ju egentligen inte hemlösa. De bor på granngården, trots att gubben har dött och sönerna matar. De beräknar att maten ska räcka i ca 3 dgr och är medvetna om att katterna är utan mat de andra dagarna. Då kommer de till mig. Mitt kattmatskonto lär stegra sig. Hm… 
Maja vilar på maten…
Kanske låter lite kallsinningt.
Men kan du inte be sönerna att avliva övriga katter?
Så behåller du bara Maja och kastrerar henne.
Kanske låter krasst, men matar du alla så har du plötsligt 20 vildkatter runt huset. För de kommer självklart när det vankas mat.
Sen sitter du där med dilemmat hur du ska göra för att undvika att de blir fler. Visst kan man mosa p-piller i maten. Men alla får kanske inte i sig det.
Plus kattpesten och kattsnuvan som du får som bonus
Såklart du ska bygga utegård till dina innekatter. Men du bör vara extra noga med vaccinationerna. Kanske även göra dubbla nät, så katterna inte kan röra varandra.
Det är bra att vara djurvän. Men när katterna är vilda, svälter eller inte är riktigt friska. (creme hanen ser inte riktigt kry ut) Så är det kanske det bästa för dem.
Alternativt så kolla med Kattkomando syd eller liknade och se om de kan erjuda Kastrering av katterna..
Du får fundera hur du ska göra. Men jag avundas dej inte. För det är inget lätt val…
/Elisa
For et paradis Nilla. Rett og slett fantastisk sted.Er såå misunnelig på deg nå 
Når det gjelder kattene..hmm .Går det ikke an å levere de inn til et hjem som driver med omplassering? For det er jo som Kalindas sier. Eller så sitter du plutselig der med en haug av katter du må mate.
Er jo fyktelig trist om de bare må bo på den gården der og få mat av sønnene en gang i uka
Du kunne jo kanskje ha hørt med dem om det var ok at de ble levert inn til omplassering.
Ikke lett det der.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag håller med kalindas. Annars blir det du som sitter där med 20 katter till slut. Kastrera en eller fler och avliva de andra. Eller så kan du ju alltid kontakta ett katthem eller något. Annars kommer ju det bara bli fler och fler katter.
Katter måste ju ha mat och tillsyn minst två gågner per dygn enligt lag dessutom.
Dessutom tror jag det kan innebära en risk för dina katter om du har en koloni med vildkatter runt knuten i form av pest, snuva ringorm m.m. särskilt då du vill erbjuda dina katter utevistelse i rastgård.
Ja, jag vill verkligen inte ha någon koloni med vildkatter. De kommer inte att skjuta av katterna förän de ÄR en koloni och som de är nu är det sönerna som äger dem. Så här fungerar det på landet.
Hankatten är lika utmärglad som lilla Maja och har svältmage. Maja börjar se bättre ut, efter en veckas matning. Det kommer säkerligen även han att göra, men han är rädd. Ja, nu "matar jag hit dem"…jeeesus!
Jag kan ju inte gå dit och be dem skjuta av katterna, för att de sitter på min trappa? De anser att jag får skylla mig själv som matar.
Det här blir ett dilemma. Ja, KKS finns ju här nere. Får väl ta mig ett snack med dem.
Det är ett helsike med okunskap när det gäller djur. Man skulle kunna tro att folk hade lärt sig mer om katter. Men i vissa landsdelar så lever katterna som de gjorde för 100år sedan.
Dock matar bönderna oftare sina katter nu. Men Kastrering har de aldrig hört talas om.
Fick bita mig i tunga många gånger på sista gården jag var på. Där hade katterna ändå det riktigt bra. Men ungar fick de och kastrerade var de inte. Inavlade var de inte så farligt, då de skaffade in nta katter då och då.
Men inställningen var:
"Vägen tar ändå så många, så den håller ner antalet".
Kontakta du KKS. Kanske ni kan göra något i skymundan. Fånga i fällor o kastrera. Sen släppa ut…
Skulle de bli anmälda eller liknade, så åker du på det hur du än gör.
Som sagt, ingen kul situation.
/Elisa
Nilla tala med länstyrelsen de har hand om sånna ärenden nu. De kan ta ett samtal med gubbarna och förklara att de blir fler och fler katter de kanske inte kan räkna ut det.
Katterna är hemlösa, eftersom de bara matas 1 gång i veckan och inge tak över huvudet, de har ingen ägare.
Ja jag håller med #15.

Underbart hus! När kommer jag och hälsar på? ;-) Har en brorsa som bor i Skåne
Vad fint ni fått det! Jag tycker att huset även invändigt hade en storcharm och personlighet även om den rutiga tapeten var lite väl, bra med vit färg där. Jobbigt dilemma med katterna, det är ljuvligt söta, cremehanen är en goding, men finns det så många hemlösingar så blir det lätt övermäktigt.

Skönt att du flyttat från lägenheten. Sån frihet att bo som du nu gör, borttaget från den stackars kattkolonien.

Sånt härligt ställe!
Vad fint ni har fått det! Österlen är så fantastiskt vackert! (…säger jag, partisk som bara den!)
Nu är vi "nästan" grannar, jag bor bara några få mil norr om dig! Jag är hemma i Skåne över sommaren och om tre dagar får vi tillträde till mitt alldeles egna (sommar-)hus, hurra! Jag har trädgårdsplanerat och klurat på en jätterastgård till katterna ända sen i våras
Du måste berätta när du ska visa upp dina tavlor Nilla, då kommer vi och kollar!
#22 Bor du så nära? Vad kul! Jag känner ju inte en själ här nere, mer än familjen jag jobbar hos. Vart bor du?
Jag har hittat ungarna!!! De låg under en tegelhög på gödselplattan här. Farligt nära en djup urinbrunn.
Nu har det flyttat in i min tvättstuga ute i garaget. Jag hoppas på hjälp, att någon kan ta sig an Maja och ungarna tills de är färdiga att flytta. I min tvättstuga kan de inte bo.
En flicka och en liten pojke. Pojken är röd och vit med en stor brun fläck på ena sidan. Lite konstig teckning, minst sagt. De är sååå söta och jag vill ta in dem…men det går ju inte.

Helt underbart du verkar ha det!!! Jag blir så avis!
Ja, vad gör man som sann kattälskare!? Tar hand om de små liven. Självklart. Ja, så gott det går givetvis. Åh herregud, små kissebarna oxå. Hoppas du hittar ngn som vill ha dem!!

Har du provat att skriva på hittekatts sidan på iFokus? Har väl massor av katter där just nu men d kan ju vara värt ett försök. Dom var ljuvligt söta.
Supersöta! 
Kolla med KKS eller hittekatt i fokus
/Elisa
Ja, jag har en tråd på Hittekatter iFokus. Den gäller dock endast mamma + kattungar. Jag får ta ett steg i taget och nu är det mammakatt med ungar som har första prioritet. Jag tror det här projektet får bli på lite sikt. Antar att crémehanen är pappa till "mina kissar".
Jag tror jag ska göra en egen kattungetråd här inne. Man kanske kan fresta med en liten ullig husis? 

Så underbart ni har det i nya huset!! Och vilka söta små husisar. Visst blir man sugen
Hoppas det ordnar sig för dem.

vi har lagar för det idag. max tio katter och högst tre kullar per år
för en ägare.. denna regel kom inte först och främst till för de som föder upp rasrena djur utan just för situationer som denna då utekatter har en benägenhet att bli fler och fler. risken är att man drar in jukdomar till sig själv.
syrran hade samma dilemma och efter samtal med grannen hjälptes vi åt, då alla katthem hade fullt så avlivades alla katterna.. kallt för vissa kanske men snällare i längden..
Det stämmer, tänkte inte på det.
Nilla, om du pratar mer med sönerna, så kan du ju nämna detta ovan. Tala om för dem att de måste betala omkring 1500kr år för att ha kvar katterna. Då kanske de förstår att de måste bort.
Pengar skrämmer ofta folk till handling.
/Elisa
#29 Det stämmer inte riktig väl? Har man mer än 9 katter eller får mer än två kullar per år måste man ha tillstånd från Länsstyrelsen. Alltså om en person har 10 katter eller tar tre kullar per år så är detta olagligt om man ej har tillstånd.
Sedan så är det ju absolut olagligt att mata katter bara en gång i veckan. De ska ha tillsyn minst 2 ggr per dygn.
Jag har också läst att om man matar katter så räknas man som ägare till dem och har då också ansvar för dem. Min bekant fick erfara detta då hon började mata grannkatten som inte togs så väl hand om av sina ägare. Problemet var att denna katt var gammal och inte riktigt frisk och då var det oklart vem som skulle betala för kattens veterinärvåd. Sedan när katten blev så dålig att hon ville ta bort den så ville inte grannarna detta. Allt blev väldigt problematiskt eftersom ägarförhållandena var så oklara iom att katten i princip hade två hem, varav ingen riktigt ville ta ansvar för de jobbiga bitarna. Därför skulle jag akta mig för att börja mata andras katter.
I detta fallet rör det sig inte om någon koloni, snarare ytterligare 3 vuxna katter. Inga andra katter har varit här igen och jag hoppas de håller sig borta. Jag har inte mat ståendes ute och Maja får mat inne i tvättstugan.
Jag är som sagt ny i bygden. Jag tänker ligga lågt och ta detta på sikt, som jag sa. Nu är det Maja med ungar som gäller. Kastrering och hem åt ungarna, sedan får vi se.
Känner mig väldigt nöjd med att kunna göra detta för den lilla kissen. Jag har ett stort varmgarage med tvättstuga och där ska hon få bo sedan. 
Så fint ni har det!
Fast jobbigt med de små hemlösingarna. DET avundas jag dig inte.