Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 2666 ggr
Liljekatten
0

Hanig kastrat!

Jag har fått problem med Obi här hemma. Han är kastrerad sedan snart ett år, men ibland undrar jag om han fattat det. Vi har ju hans son Sigge fertil och Obi ska dominera honom genom att "para" honom och då bitar han honom i nacken så att Sigge blir alldeles sårig. Skulle ju haft med Sigge på utställning förra helgen, men det gick inte att ta med honom för att han hade sår i nacken. Sigge hade ändå i flera veckor innan haft en t-shirt på sig (ämnad för små hundar), men Obi har lyckats bita honom ändå. Siggestackaren ser ut som en maläten gammal matta.

Nu har Obi även börjat ge sig på Kakan (6 mån gammal) och idag hade han bitit henne så att hon fått flera kala fläckar i nacken. Jag blir så trött…

Sätter jag på Obi sele så håller han sig lugn och verkar rent deprimerad, men han kan inte ha den jämt. Vill ju inte att han ska ha den på sig när vi inte är hemma om han skulle fastna i nåt och har han den på sig för ofta så vänjer han sig ju vid den och den förlorar sin verkan. Samtidigt tycker jag så synd om honom eftersom han vantrivs så i den.

Jag har märkt att när Sigge har dambesök och är intstängd i tvättstugan med henne så blir Obi mer intensiv på Kakan. Boyan låter han oftast vara.

Jag vill ju inte experimentera med hormoner, men nu börjar jag undra om jag inte måste.

Har någon av er haft samma problem och vad gjorde ni åt det? Har nån provat några hormonpreparat och vilka i så fall?

Ska tillägga att Sigge och Obi är mycket goda vänner. Ingen osämja överhuvudtaget.

Siameshona
0

Pacino betedde sig så mot Otto säkert 8mån efter sin kastration. Visserligen bet han ej hål, men höll fast han i nacken & försökte "kliva på" Stackars Otto satt stel som en pinne.

Dock inte samma sak men: min gamla siames höll på i år efter sin kastration & "satte på " en kudde. Han var hemskt att titta på & vetten sa att han aldrig hade hört dess like ( & han vart kastrat vid 5mån! )

Liljekatten
0

#1 Hahaha, vilken syn! Det var väl en ovanligt sexig kudde. Flört Skämt åsido, har Pacino slutat helt nu eller händer det fortfarande?

MalinL
0

Jag tror inte det är ovanligt tyvärr, att den gamle avelshanen inte vill ge upp sin "herre på täppan" roll. Vet inte vad man kan göra åt det. Kanske hormonspruta men det är inte säkert det funkar utifall problemet ej är hormonellt betingat utan har med dominas osv att göra.

Siameshona
0

Pacino höll på fram till mars ungefär. Nu kan det hända ngn enstaka ggn.

#3 Pacino hade haft en tjej! ändå var han på hugget

kalindas
0

Elliot har då och då börjat bita Ellie i nacken. Där tro jag mest på dominans. Han står och trampar och Ellie sitter som vanligt med sin lätt korkade, men snälla blick och tittar sig lungt omkring…Skrattande

Odin biter ibland de övriga i nacken, men inte hårt. Spidde fick en kick varje gång jag startade torktumlaren.
Då började han kuttra och ville paras..Flört

/Elisa

MalinL
0

#4 Ja det är ofta svårare med de hanar som varit fertila och parat tidigare. Brukar mer sällan vara problem med de som aldrig parat och kastrerats tidigt. Men ingen regel utan undantag förstås.

Siameshona
0

# 6 skulle stått: bara en tjej:) Förstår om de varit avelshannar en längre tid, men 1 dejt!

Liljekatten
0

Obi var fertil i ca 9 månader och hann med några tjejer. Det konstiga är att när Boyan löpte förrut gång på gång så var han inte ett dugg intresserad av att ens försöka para henne. Det fick Sigge så gärna göra. Det förvånade mig faktiskt.

Det jobbiga i allt detta är ju att Obi biter sönder Sigge och Kakan. Att han försöker dominera gör inte så mycket eftersom Sigge lätt finner sig i att vara nr 2.  Ska jag behöva sy kläder till dem för att de inte ska bli såriga eller ska jag köpa munkorg till Obi? (Åh, vad jag önskar ibland att det fanns)

kalindas
0

Finns munkorg till katt. Men den döljer även ögonen. Så inte så lyckad till Obi.

/Elisa

hecajon
0

Så jobbigt för dig Lotta, har tyvärr inga bra tips att ge.

#7 Men den dejten fick sitt sår i nacken hon också, trots att hon var mer än villigSkrattande Det var nog bara på grund av att han tog nackgreppet på samma ställe hela tiden med sina unga vassa tänder!

Liljekatten
0

#9 Nej, hua! Förvånad Visste inte att det fanns…

Zandrinos
0

Elcan var ca 5 år när han blev kastrerad. Han försöker aldrig para nån katt, förutom om hon löper, Han är nog lite speciell, strilade aldrig i sitt hankattsrum och har aldrig gjort det efter Kastrering, går så klart överallt i huset numera.

Han får så klart inte para löpande honor, då får vi bara skendräktiga.

Obi kanske skulle ha en p-spruta.

Liljekatten
0

#12 Jag vill ju inte ge hormoner, men han kan ju inte gå omkring och bita sönder de andra katterna heller så jag får nog kontakta min veterinär och se vad hon säger. Har tänkt prova med Feliway, men det är nog ingen idé nu när man har båda fönster och dörrar öppna dygnet runt. Vet inte om det skulle påverka honom ändå, men värt att prova kanske.

kalindas
0

Du kan ju testa Feliway sprayen. Den kan du ju spraya på liggplatser med mera,,

/Elisa

Liljekatten
0

#14 Det blir dyrt eftersom han aldrig ligger på samma ställe. Flört Men jag har ett halsband med en scarves på som han kan få ha på sig så spayar jag Feliway på scarvesen. Då får han det precis under näsan. Ska testa.

kalindas
0

Försökte döda insekten på skärmen…Flört

Skanog pröva scarves på mina också. Kan vara en idé.

/Elisa

Liljekatten
0

#16 Haha! Skrattande Jag blev själv lurad av insekten och tänkte jag skulle sätta dit nån mer. Då lyckades jag med dig i alla fall. Tungan ute

Så här snygg blev han.

Ni ser väl på uttrycket hur mycket han älskar att ha scarves. Flört

Siameshona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har oxå scarves här:)

Namn: nya saker 018.JPG Typ: JPEG-bild Storlek: 142,69 kB

prodigy
0

#17,18 -Vilka snyggingar, alla tre!