Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2281 ggr
Celia
0

Insider 22/2

Nästa program av 'Insider' handlar bl a om extremavel på katter.
Missa det inte - torsdagen den 22 februari kl.22.00 på TV3

Uffe
0

Jag skall försöka se det, men jag lär väl bli mest förbannad

RolfH
0

Jag brukar inte titta på Insider, men skall kanske göra ett undantag för just detta program.

Celia
0

Jag kände igen ett par katter i trailern, så de har nog varit på någon utställning - så var där välkända domare förståss.
Insiders program om extremavel av hundar var ganska bra, så det ska bli intressant att se vad detta kan ge.

Denna kommentar har tagits bort.
twistnshout
0

Jag har oxå sett trailern till programmet. Blev faktiskt lite förvånad över att se en siames i sammanhanget. Jag tycker inte att våra älsklingar är så extremavlade. Visst kan man diskutera om inte bredden på avelsbasen (hoppas det inte låter för snurrigt) ibland får stå tillbaka för typen
Men jag har svårt att tro att det är det man vill belysa på Insider.. Hursom helst så ska det bli spännande att se programmet.

Celia
0

Fast siamesen i trailern ser ju knappast ut som standarden säger - så visst är vi på god väg in i extremaveln, på gott och ont. Jag tycker också att det ska bli spännande att se deras syfte och hur de vinklar programmet. Fast i fantasin har jag det redan klart för mig. Imorgon kväll kommer det att vara hög aktivitet på alla kattsidor - många kommer inte att vara glada :(

Liljekatten
0

Tack för tipset. Detta måste jag titta på. Tyvärr brukar det överdrivas en del, hoppas inte att det blir så.

Wikrita
0

Jeg vil også se!!Skrikandes

Men har bare norsk TV3….Ledsen

Celia
0

Nämen Wikrita - om jag har en tom skiva ska jag spela in det till dig Skrattande

Wikrita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh ja, takk, Cecilia - som takk må jeg bare vise fram "barnebarna" dine, etter S*Furstens Gloria Vanderbilt og Liberho's GimmeFive

Wikrita
0

Her er lillajenta - Sweetlies….med samme foreldre

Uffe
0

Åhh cecilia kan du spela in???? Om jag skickar en CD till dig, kan man få en kopia

twistnshout
0

#6 visst är det så att standarden inte riktigt stämmer överens med det som är vinnande i utställningssammanhang. Men när jag hör ordet extremavel så tänker jag mer på att typen sätts före djurets hälsa och välbefinnande tex perserns rinnande ögon och att bulldogen får förlösas med kejsarsnitt.

Du har helt rätt i det Cecilia att det är många som inte är glada efter dagens program.

AFamosa
0

Många blir nog inte så glada! Programmet blir säkert intressant och anledningen till att dessa program görs är väl inte för att roa. Om man tycker att granskningsprogram med olika ämnen är vinklade så må det vara hänt eftersom jag tror att de flesta människor inte generaliserar och drar alla uppfödare- all avel över en kam på ett fördömande vis. Vi har t ex mycket seriösa mäklare kvar i Sverige trots att man häpnade över hur det också kan se ut på det området Förvånad. Jag tror på sund avel i alla avseenden oavsett djurart. Det finns sund kreatursavel trots att vi, de allra flesta, våndas inför anblicken av en Belgian Blue. Att få se en Schäfer som utstrålar kraft o styrka med ordentligt driv i stegen är en lisa för själen- att få se en schäfer i programstudion som knappt kan stå pga sina utarmade överdrivna vinklar bak gör mig bara mer säker på min sak- Extremaveln och dess problem skall visas! Jag själv har svårt att se att ett sådant här program kan bli för överdrivet eller för vinklat alls, snarare tvärt om. Vill några uppfödare sitta hemma med syrgastält och sondmata sina sönderavlade dreglande djur och sticka tröjor åt de raser som aldrig fick pälsen åter pga uppfödares iver i att nå det mest extremal så måste dom också kunna ta den "vinklade" kritiken även om den gnager lite i kanten på deras hobby. Programmet blir säkert alldeles för snällt- för sådana är vi tyvärr, även Herrar Achberg m fl Cool

zeldtrix
0

Ja, som sphynxuppfödare kan jag ju intyga att mina katter är sunda och inte lider ett endaste dugg pga att de är pälslösa! De behöver inte ha på sig tröjor inomhus och fryser inte ihjäl pga minsta temperaturförändring. Min sphynxhona är ute i kattgården långt in på höstkanten och har aldrig haft en infektion. Hon åker dessutom med mig till skolan i alla väder, men dock med tröja på. Då har även mina orientaler tröja på sig då de ju trots allt har en väldigt tunn päls.

De flesta sphynxuppfödare och ägare är urlyckliga för att de som allergiker (inte alla givetvis) hittat en ras de tål och som har ett trevligt temperament.

Extremavel är i sig ett oerhört viktigt ämne. Dock kanske man bör fokusera på alla raser där man valt att gå för långt (det vill säga de flesta) och på de individer som har patologiska problem pga sin typ. Kanske insiders reportrar inte är rätt personer att göra denna granskning. Kanske man istället skulle haft en hälsogrupp inom kattförbunden som granskat extremavel.

Bifogar en bild på min extremt plågade sphynx Skrynklan :).

Uffe
0

Det fina i kråksången är att människan i artikeln är Perseruppfödare som älskar dessa Trubbnosar med sina små oron och stora och glada ögon Förvånad

Celia
0

#16 - menar du artikeln i Metro? Här kommer en länk: >>>

Kastar mig in i efterskott och skriver - ja, om det lyckas så gör jag en till dig med :)

Celia
0

#13 - jag ser inte heller några problem i siamesaveln nu, men all extremavel har ju alltid en början också. Perserkatterna blev ju inte tilltryckta och trånga över en natt t ex.

#14 kan jag bara hålla med. Vi sitter bänkade här varje torsdagskväll, och tycker att Aschberg är mycket bra. Man får vara realistisk och inte, precis som du skriver, dra alla över en kam. Det är så med all journalistik. De som jobbar för kvällstidningarna är precis lika jobbiga och gåpåiga - men det ser vi aldrig. Vi bara läser resultatet. Och det blir ofta felvinklat utan ren fakta. Insider kommer att slå tittarrekord ikväll :)

Uffe
0

Japp, stackars ägaren till den så hemskt missbildade Bella är själv perseruppfödare

Celia
0

#19 - jag misstänkte det, annars hade hon aldrig köpt den katten. Sällskapsköparna vill väl oftast ha lite nos?

Anna77
0

känner uppfödaren, bor i Oskarshamn, hon är jätteseriös och katterna har det jättebra med stora utegårdar och hon verkar mycket bra!

Celia
0

#21 - Det är ingen som har påstått motsatsen.

Celia
0

Ja nu har jag sett Insider :)

Uffe
0

Det var ju riktigt dåligt

Celia
0

Haha, jag visste att du skulle vara först efter mig ;)

På vilket sätt var det dåligt? Jag hade väntat mig någon skandal eller något man inte hört eller sett tidigare (eftersom programmet blivit anmält innan det sänts). Synd att Hans inte verkade förberedd på frågorna han fick. Sånt brukar man gå igenom innan sändning.

Uffe
0

Ja Hans var ju en del av det dåliga, han verkade mest förvånad över att överhuvudtaget befinna sig i en TVstudio, hans försök till förklaring till siamesens stora öron  fattade jag aldrig. Uppfödaren till Scottarna var ju ingen hit heller. Njae jag vet inte, kändes som ett stort jasså

Celia
0

Jag och Micke satt och skrattade under senare delen av inslaget, det kändes fel men vi kunde faktiskt inte hålla oss. Nu har jag skrattat åt ditt svar så att tårarna rinner. Du är för rolig Skrattande

Uffe
0

Vad var det nu som var så roligt ???

Bengan
0

#26 Kan det vara så att siamesen har stora öron så att den kan vifta på dem och svalka sig???Förvånad Det var i alla fall bilden jag fick när Hans G Lindberg började dilla om att siamesen kom från ett varmt land ocg det var därför öronen var så stora.

Våra Norska skogkatter ska förmodligen då ha små öron, det är ju kallt i Norge.

Mvh Bengan

Uffe
0

Så kande jag också och därför blev det så dumt, och så hans dumma kommentar att katterna inte vet att det inte är varmt här

Celia
0

#28 - det var ditt svar så fick mig att skratta. Inte för att det var fel eller konstigt på något vis, utan för att jag gillar dina kommentarer. Håller med i allt du noterade. Jag satt och skämdes i soffan när jag såg intervjun och hörde svaren :(

Leffe
0

Ska jag vara ärlig tycker jag inte Siamesen med dessa extremt långa öronen var vacker. Stack jag ut hakan nu?

Denna kommentar har tagits bort.
Dizcord
0

Jag tyckte siamesen med de stora öronen var fin. Jag gillar extremtypade siameser. Om jag nånsin skulle börja avla skulle jag nog satsa på friska och extrema utseenden ;) Men det finns väl plats i världen för båda varienter.

AFamosa
0

Programmet var helt ok- om än aningen pinsamt…..Det jag såg gav mig bara ännu en anledning att önska att vissa raser fått vila i frid - istället för att som nu producera vidare med uppfödares motivering - Jag bara älskar dom….dom är helt underbaraGeneradGenerad.

Inga-Lill´s ekipage var ju strålande som vanligt- alltså såväl ägare som katt i toppform, vita snygga tänder, härlig solbränna och suveräna kontraster, perfekt utstrålning hos båda, vilken tur vi hade därCoolCool Extrema öron kan man älska eller ogilla men tydligen fanns ingen veterinär som var villig att kritisera siamesen ur medicinsk synpunkt och då fick vi istället stå ut med L´s knepiga kommentar till öronstorlek….*duh* Vi vet ju alla att djur som lever kring ekvatorn har -oftast- enorma öron och de arter som lever vid polerna har pyttesmå och pälsklädda öron men inte var väl siameskatten från början en god representant för den naturläran om inte den första kullen föddes på Himalayas sluttningar där ömsom kyla ömsom hetta krävde medium-sizeSkrattande  Programmet var helt ok! men varför alla hysteriska anmälningar innan sändning???

Dizcord
0

Som jag förstår det så var en del av de medverkande upprörda, för de hade intervjuats för "ett program om roliga och annorlunda katter". Egentligen var det Insider. Kan förstå att man inte vill vara med om man blivit lurad.

canossa
0

Man tänkte på att man själv har en katt som man ej vet hur hon är uppfödd då hon och 6 andra katter från kullen delades ut på gatan till folk som kom förbi då hon och hennes kullkamrater bara var 9 dagar gammal.

Vet ju inte ens vad min katt är för ras och så.

Men när man såg detta program på Tv3 så börjar man ju undra lite granna varför folk föder upp katter som de vet att de får problem senare i livet.

Tyckte att nakenkatterna var otäcka rent utsagt.

Mvh Patricia och Smulan,mjauuuuuuuuu

Dizcord
0

Jag tycker inte heller sphynxar är fina. Men det är ju inte direkt ett problem, ingen tvingar mig att skaffa en och de är ju så vitt jag vet inte en sjuklig ras.

Wikrita
0

Takk til Cecilia som sendte meg linken til webb-tv.

Jeg syns heller ikke siameserne ble "hengt ut", men vi katteoppdrettere er fortsatt svar skyldige på "hvorfor" ørene skal være så store??!

Alle vil vi gjerne ha det, fordi det ser lekkert ut - om resten av siamesen er i balanse med ørene, men hvis bare ørene er store, og kroppen er liten, halen kort, og pointsene dårlige, da er noe feil - ikke sant…Hvis programleder hadde spurt om avkom etter Vicky - ville kanskje debatten tatt en annen vending - for hun avles jo ikke på.

Men en må kanskje være forsiktig med hva en skriver på ulike fora, siden mediene tar fram fora som eksempel, og viser fram hva vi skriver….

MalinL
0

Programmet har blivit anmält för att Insider hade ljugit för att få folk att medverka.

Kopierat från ett annat forum:

"Snabbvariant: Strix television kontaktade mig i mellandagarna och sa att de ville göra en dokumentär om "katter som ser roliga/charmiga ut". Idag fick jag veta att det kommer att användas till ett Insider om osund kattavel."

Wikrita
0

#40 Fy søren, det er dårlig journalistikk!

Celia
0

#39 - jag har spelat in det om det är någon som inte kan se webbtv.

#40 - ja jag håller med #41, det är illa.

Ahnna
0

Jag kan hålla med om att katterna som föds här "vet" inte att det inte är Thailand-väder här, men om moder naturs avel styrdes av väderleken så skulle ju våra siameser och kusinraser födas med allt mindre öron och tjockare päls, oavsett hur föräldrarna ser ut. (Naturens egen metamorphosis och klimatanpassning.) Och det gör de bevisligen inte, så uttalandet håller inte i en längre diskussion. Men jag såg att Aschberg gjorde Lindberg riktigt förbannad, precis efter sista frågan - såg ni hur man grimaserade? *fniss*

Såg medvetet inte hela inslaget, jag hade blivit för arg. Jag tål inte extremavel som går ut över djurens välbefinnande, och när jag hör att ungar slås ihjäl för att de inte håller måttet så gör det ont i mig. Men de flesta kattraser (och raser av andra djurslag) som finns är ju inte extremavlade djur som mår dåligt, så man behöver kanske inte gå på som Insider gör ibland och överdriva i onödan…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Celia
0

#43 - jag har varit hemma hos hunduppfödare som berättat att de måste slå ihjäl valpar om kullen blir större än antalet som de får registera, likaså när det föds icke godkända färger. Detta tycker jag är hemskt!

Men jag har aldrig under alla mina år med katt, hört att någon raskattuppfödare gör detsamma. Vi har inte sådana idiotiska regler i våra förbund och rasringar!

Däremot hör jag ofta om huskattägare som slår ihjäl hela kullar av tillsynes helt friska, men oönskade, nya små liv.

Det är ledsamt om detta blandas ihop med raskattuppfödare :(

Liljekatten
0

I mitten av nittiotalet köpte jag två katter från en ganska stor uppfödare. Dessa katter var solida utan vitt. Jag parade dem med varann och fick en kull där två av kattungarna hade liten vit fläck på magen. Alltså felfärgade. När jag berättade det för uppfödaren till föräldrarna så sa hon att hon tyckte att jag skulle "ta bort" kattungarna. -Menar du att jag ska avliva dem? sa jag -Ja, svarade hon.

Det finns inte i min värld att avliva friska kattungar, men hon ville inte ha sitt stamnamn "nersmutsat". Så visst förekommer det att kattungar avlivas helt i onödan av uppfödare.

RolfH
0

Det finns ju tyvärr dåliga uppfödare av alla typer av djur. Det tråkiga med det är ju att de förstör för dem som verkligen vill föda upp friska och sunda djur.

Celia
0

Sånt gör mig förbannad! Varför ta bort en katt med medaljong för att den SKA vara solid? Det händer att man ser dessa medalongkatter på utställning, så jag förstår inte varför uppfödaren skämdes för detta. Medaljonger är ju inte ens ärftligt, dvs det fungerar inte som genen för vitfläckighet hos katt.

Jag blir besviken när jag läser sånt här, när jag vet att majoriteten av uppfödarna sitter uppe dygnet runt så fort en "fis är på tvären" i sina försök att rädda varenda unge i kullarna. Det är en liten klick som ev. går mot strömmen och dessvärre är det denna klick som fördärvar för alla seriösa uppfödare :(

Ahnna
0

#47 Det finns sådana uppfödare inom alla djurarter, tror jag. vet hästuppfödare som inte vill kännas vid "fula" avkommor (dock har jag inte hört om någon som avlivat en oönskad avkomma) och så vidare. Det finns inte i min bok heller att man gör så, jag menar, har man kombinerat en hona och en hane så får man stå för det och ta avkommorna som de blir.

Men det grövsta jag hört talas om hittills var en vildkatthona som någon fångat, hon hade sedan fått ungar. Dessa ungar stängdes in i en bur och ställdes i en lada ute i skogen, medan katthonan släpptes lös. Honan kunde inte komma åt sina ungar och ungarna kunde inte komma ut och hitta något varmare ställe, eller få mat. En som bodde nära ladan berättade det här för mig, och h*n ville ta hand om ungarna, men hade inte råd. (Hade redan två vildkattkullar hemma och flera vuxna katter, samt dålig ekonomi.)

Första natten hörde h*n mamman och ungarna gny och yla, men på morgonen var mamman borta och ungarna döda. Personen som berättade för mig sa att h*n hade gråtit hela natten och försökt komma på vem som kunde hjälpa till, men inte kommit på nån. (Tydligen ville alla grannar i närheten bli av med vildkattproblemet och sköt dem med luftgevär och hagel, så de sket väl i att det satt ett gäng kattungar och svalt/frös ihjäl i en lada…) Jag blir så arg och ledsen för sånt, då är det f*n humanare att slå ihjäl dem! Gråter

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

(Menar dock inte att personen som berättade för mig om händelsen skulle haft ihjäl katterna, för jag förstår att h*n inte kunde det. Det hade inte jag heller kunnat, men personen som satte dem i buren lär ju inte ha varit en djurvän direkt…)

www.stuteriprecious.se

Celia
0

#48 - fruktansvärt med så onödigt lidande. Fast varför öppnade h*n inte buren så att mamman kunde komma åt sina bebbar? Hon hade ju flyttat dem till ett säkert ställe direkt.