Magen hänger
Min han-siames har fått mer och mer hängmage för varje månad. Han hade redan en liten hängmage när jag fick honom för 5 månader sen (han är 8 månader nu) men nu är den väldigt stor, det är det första man ser på honom eftersom han fortfarande är rätt så liten.
Han var in på kastering för 2 veckor sen men dom kommenterade inte det och eftersom han verkar vara helt frisk så det verkar ju inte något allvarligt iaf. Han har inte fått mer häng efter kasteringen iaf. Jag bifogar en bild så får ni se hur mycket det är som hänger.
Jag har två andra katter med hängande mage, men dom är ju 5 och 7 år plus att deras hängmage inte ser lika stor ut som siamesens eftersom dom är större.
Är detta något som är normalt med siameser?
Ser ut att vara en väldigt tjock och kramgo tigermage..
Tror inte det är någon fara alls. Han är bara en kille som samlar sitt överskottsfett där.
Har haft slanka katter med jättestor tigermage och även katter som inte haft någon alls.
/Elisa
Ja det kan være veldig forskjellig. Noen har en stor "hengepose" mens andre ikke.
Ingenting farlig 
Vi hadde en med skikkelig hengepose og når hun løp så kunne man høre det klaske 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

jag tycker det ser ut som ett bråck…

Jag håller också på att det är en härlig "tiger"mage, min Molly har en stor sån trots att hon bara är dryga 2år och slank i kroppen och hade endast 2st bebisar i magen när hon var gravid. Det ser jättekul ut när hon kommer springande med sin slängpåse under magen som dinglar, och den syns väldigt tydligt också eftersom hon är blåspottad oriental och har betydligt ljusare mage än kropp
Garanterat tigermage! Och absolut inget att oroa dig över. Som andra skrivit vissa får det och vissa inte…det beror heller inte på om om katten är smal eller osmal
utan min veterinär förklarade att det sitter i generna vilka som får det. Min kille fick det innan han kastraredes vid ca5 månader och han är smal och slank för övrigt. Så ålder har det inte heller att göra med.
Och precis som Hejacon skriver får jag mig alltid ett gott skratt när han springer och magen liksom flappflappflappflappflappflapp
Men jag har faktiskt fått lite spydiga kommentarer från besökare som "Men guuuuuud vad är det han har på magen?! Ska det vara sååååå?!" Och då har jag först blivit ledsen men sedan så in tusan arg och läxat upp dem att inte överföra sina egna människoideal och skeva kroppsuppfattningar på en katt! Så det så!
Har du klätterträd så han får rasa ut och fara upp och ner? Då blir påsen bara till överskottsskinn igen.
Hängmagen är en rest från att katten var vild. Det är deras "puckel", samma som kameler eller dromedarer har, men katten har sin på magen. Katten är ju ett öken djur och det är där de "spar" sin vätska har jag fått förklarat för mig från olika håll.
Inget farligt med andra ord!

Min simsen har med en sån mage! Världens gosigaste, Love it!
Men om nån retar honom för den! blir han putt och går sin väg
Det är förbjudet! Simsen är ingen katt man skrattar åt :P
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Den har han og ärvt av farfar Spidde. Spidde hade en hängmage, som gjorde att när han satt ner så dolde magen baktassarna. 
/Elisa

#9 haha, precis så är det för simsen!
man ser bara tårna sticka fram lite!!! 
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
#7 Tror du har helt rätt. Man kan faktiskt se den här "tigermagen" på stora vilt levande kattdjur också.
Så kanske man stolt ska svara människor som undrar varför kattens mage ser ut som den gör, att det betyder att den här katten har kvar sina vilda förfäders och sina vilda släktingars, typ lejons och tigrars, förmåga att lagra vätska och energi.
#11 Det brukar jag säga till folk som inte vet vad det är. "Jaha…" säger de och nickar lite imponerat…