Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 4941 ggr
AmandaWvW
2010-06-28 19:46
0

foreign white - genetik

Varför har foreign white inte tendensen att bli döva? de har väl samma vitgen W som alla andra katter?

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

MalinL
2010-06-28 21:09
0

Nej de har de inte. Foreign white är maskade katter, bara att masken är vit, så har jag för mig, men är inte så duktig på FW.

Det är ju skilland på FW och vita blåögda orientaler (som ej är godkända).

AmandaWvW
2010-06-28 23:38
0

ja, det har ju något med ögonfärgen att göra. Men när man tittar i gamla stamtavlor verkar det kunna bli grönögda,vita orientaler närOSH och FW Korsas. Vilkettyder på att det vita är samma som iandram raser.

SacredSouls
2010-06-28 23:55
0

Foreign White

Her stod det ganske så godt forklart om FW og genetikken bak øyne og maskefargen.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Fielie
2010-06-29 00:43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vita orientaler har risk för dövhet, risk även för oddeyed olika färg på ögon.

Det vita siamesen är himalaya gen bärare(maskningen hos siames)

Det framkommer till och med på min hanes stamtavla.

Wikrita
2010-06-29 01:50
0

Eller denne linken, som er på norsk, hvor man kan forstå litt enklere øynefargeforskjellene.

http://morcheebas.oriental-cats.no/articles/Foreign%20white.htm

MissMaven
2010-06-29 04:03
0

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Silvestris
2010-06-30 21:23
0

Men dövhet är direkt kopplat till genen för vitt, därför bär även FW kunna drabbas av dövhet.

Länken från #6 ger mig fler frågor än svar faktiskt. Där påstås att dominant vitt skulle ligga bakom dåligt immunförsvar, ämnesomsättningsrubbningar, infertilitet och dålig livskraft. Det låter för mig som albinism som ju inte har någonting med dominant vitt att göra.

Dessutom påstås att dövhet är kopplat till genen för rött. Hur kommer det sig då att vita katter som är genetiskt svartpigmenterade blir döva (har fött upp en själv)?

Dessutom står att läsa längre ner att dövhet visst förekommer, om än i mycket låg frekvens. Det är rätt tydligt, när man studerar fler raser med dominant vitt, att selektiv avel på hörande vita katter leder till minskad frekvens av dövhet.

AmandaWvW
2010-07-01 00:26
0

JAG UPPFATTAR DET SOM ATT FW HAR SAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR GOD HÖRSEL SOM TEX GRÖNÖGDA ORIENTALER OCH ATT DE FÅTT SITT GODA RYKTE FÖR ATT DE HA BÄTTRE FÖRUTSÄTTNINGAR ÄN ANDRA BLÅOÖGDA KATTER. DERAS BLÅA ÖGON KOMMER JU FROÅN MASKNINGEN. DET SKULLE INNDEBÄRA ATT ANLEDNINGEN TILL ATT ORIENTALER INTE BLANDAS MED FW AÄR FÖR ATT UNDVIKA GRÖNA OCH ODD ÖGON, INTE HÖRSELN.HAR JAG FATTAT RÄTT?

kalindas
2010-07-01 00:30
0

Tycker jag låter vettigt.
Däremot bör man undvika avel med vita blåögda orientaler (ej FW) och inte heller para de vita med röda eller paddor.
Så har jag fått det förklarat för mig.

/Elisa

Silvestris
2010-07-01 00:46
0

Jovisst, vill man ha vita blåögda katter är det mycket bättre att avla på vita katter som är maskade under det vita än att avla på "vitblåögda" katter, men de har fortfarande med sig en viss benägenhet att kunna bli döva eftersom dövheten är kopplat till anlaget för dominant vitt. Sedan kan vi säkerligen påverka benägenheten, polygenetiskt osv. men jag har inte sett någon vetenskaplig studie som klargör mekanismerna. Bara en massa hypoteser, en del mer trovärdiga än andra.

Något som dock ses tydligt är att frekvensen av dövhet minskar så fort man börjar avla selektivt på de hörande katterna. Frekvensen av döva vita katter är mycket lägre hos raskatter än hos huskatter.

kalindas
2010-07-01 01:06
0

Jag fick alltid lära mig när jag var yngre, att det räckte att en vit katt hade ett par svarta strån på sig när den var nyfödd. Då blev den hörande. Senare fick jag veta att detta inte stämmer. Så nu vet jag varken ut eller in..Obestämd

Vi hade en vit huskatt som var hörande (mamma och syster var döva). När Snövit fick kattungar, fick hon en vit. Som det var förr så bestämdes det att två av fem ungar skulle leva, resten avlivades.
Anledningen till att Linus (den vite) blev kvar, var för att jag såg tre mörka strån på hans huvud.
Linus blev hörande…

Skickar även med en bebisbild på Spokie, min vite Oriental. Som ni ser hade han en ganska stor mörk fläck på huvudet som bebis.
Spokie var hörande…

/Elisa

Silvestris
2010-07-01 01:16
1

Ja, de sk "hörselfläckarna" är falska minst sagt. Jag känner till två döva vita katter (varav en är egenuppfödd) och båda två hade mycket tydliga hörselfläckar. Min hade en snygg, kolsvart tuppkam.Flört Jag föredrar att kalla fläckarna för indikationsfläckar eftersom de indikerar underliggande färg.

kalindas
2010-07-01 01:17
0

Ok, det kan vara bra att veta om jag väljer att föda upp vita OSH, som är lite av en framtidsdröm…Glad

/Elisa

Wikrita
2010-07-03 18:05
0

Hvorfor skal man gamble med genetikken, og lage hvite orientalere, når man vet at de kan utvikle døvhet, om de blåhvite-øynene (som ikke er siameserfarget) blir gjeldende??

FW ble konstruert for å kunne få fram en helhvit katt uten anlegg for døvhet, det var utgangspunktet til Pat Turner og co. Og det fant man ut av til sist, ved hjelp av ulike kombinasjoner, om hvordan man skulle undvika døvhet.

Når det gjelder FW unger, verken har eller trenger de et eneste hårstrå med farge på.

Silvestris
2010-07-03 21:50
0

Så du påstår att FW inte kan bli döva öht? Att dövheten inte är kopplad till dominant vitt?

MissMaven
2010-07-04 01:36
0

#15 Så här är det:

"Strict breeding and rigorous selection have produced a white cat with deep blue eyes and without any deafness problems.

The reason for this is that the blue eyes of this breed are produced by the Siamese gene, not by the dominant white gene."

Alltså, Foreign White är en Siames med en helvit päls. En Foreign White ska alltid paras med en maskad siames eftersom den då alltid kommer att bära på anlaget för maskning som förhindrar dövhet.

Det finns en mycket viktig skillnad mellan en vit siames och en vit oriental (som är helvit utan maskning med gröna ögon eller vitblå ögon); en vit oriental med vitblå ögon riskerar att födas med Waardenburg-syndrom eftersom det saknas tapetum lucidum i ögonen.

Det är just tapetum lucidum i ögonen som har ett samband med dövhet. Om ögonen innehåller tapetum lucidum (och siames-blå ögonen innehåller tapetum lucidum!) är risken för dövhet minimal.

Wikrita
2010-07-04 02:42
0

# 15 om anlegg for døvhet er koblet til dominant hvitt eller ikke, tror jeg faktisk aldri man har forsket på. Man vet at FW som har en ren siamstamtavle bak seg, ikke risikerer å bli døv.

Denne jentas bestefar hadde ikke tapetum på noen av øynene:

Wikrita
2010-07-04 02:46
0

(og jeg har parret FW med SIA n noen generasjoner nå)

Bestefaren var FW, mens mammaen (FW) har tapetum på et øye.

Jeg har ennå ikke fått øynespeilt henne, for jeg gjør det av ingen annen grunn enn min egen nysgjerrighet, for å skjønne litt mer om nedarving.

I norge har vi ikke tilgang til BAER-testing, men jeg hadde gjerne kjørt en BAER-test på alle FW som var tenkt å brukes i avl, om jeg hadde hatt muligheten.

AmandaWvW
2010-07-04 10:33
0

#16Jag tolkar det där citatet annorlunda än du. Siamaskning skyddar inte mot dövhet. Men det garanterar att katen får blåa ögon. Vitaorientaler med grönaögon har inte mer ärftlig dövhet än fw.

AmandaWvW
2010-07-04 10:35
0

#16Jag tolkar det där citatet annorlunda än du. Siamaskning skyddar inte mot dövhet. Men det garanterar att katen får blåa ögon. Vitaorientaler med grönaögon har inte mer ärftlig dövhet än fw.

kalindas
2010-07-04 12:01
0

De vita blåögda Orientalerna skulle jag (om jag fick sådana) direkt sätta avelsförbud på, kastreras som små. 
Får man blåögda katter i kobination med vit katt. Så måste de såklart DNA testas. Allt för att undvika dövhet.
Är det en OSH med vitblå ögon ska den självklart inte avlas på!

Oddeyen bär ju en 50/50 % chans att bära på anlaget, så jag hade nog gjort samma där.

Fast som sagt, det är många år innan det kommer via OSH till mig. Så jag väntar tills de börjar dyka upp i landet.Glad

/Elisa

MissMaven
2010-07-04 12:41
0

#19 Texten på svenska var inte en tolkning av den engelska delen, den svenska delen innehåller mera information.

Man kan hitta samma information på nätet eller i böcker (tex: Roy Robinson, Genetics for Cat Breeders).

Jag skulle själv inte para två FW, utan bara FW och maskad siames, för att riskerna för Waardenburg-syndrom är mycket större med en FW-FW parning (med en FW-SIA är risken nästan lika med 0, det har forskning påvisat).

I en studie var 0,8% av 637 FW i England och 0% av 200 FW i Holland döva. Men, inte alla av de vita katterna var en resultat av en FWxSIA parning, utan det fanns FWxFW avkommor också.

MissMaven
2010-07-04 13:23
0

FW som man använder i avel är mycket mera testade än de flesta andra siameserna. Jag har inte en FW som en avelskatt själv (än), men jag har parat min katt med en FW och fick världens piggaste kull med sju kattungar. Tyvärr blev det bara en FW, en mycket vacker pojke (bifogar en bild vi tog idag; idag fyller våra kattungar 6 veckor!).

Jag ska se till att han går vidare i avel, för att det är dags att vi får några fler i Sverige. Det finns mycket desinformation om FW ute i Sverige (vet inte om det är bättre i Norge) och det är synd, för att de är underbart vackra och - äkta siameser, inte en separat ras med dålig hälsa som vissa trodde förut.

LottaX
2010-07-04 14:04
0

Självklart vore det ypperligt roligt om det blev ett större intresse för FW i Sverige, men jag tror tyvärr inte att det blir det så länge Sverak behåller sin nationella regel om att det maskade utfallet inte får gå tillbaka i siaaveln.

I övrigt tycker jag själv att FW är det vackraste som finns.

Mvh

Lotta

kalindas
2010-07-04 14:25
0

FW är som vilken SIA som helst, bara färgen som skiljer.
Tyvärr är det väl så i Sverak (om jag inte har fel för mig) att man inte får använda Siameserna efter en FW i avel.
Detta tycker jag är en underlig regel, då jag inte förstår vad orsaken kan vara. En Siames är ju alltid en Siames, även om det ligger vitmaskade bakom. Det vita är ju dominant och de ej vita ger ju inte anlaget vidare.

Men jag misstänker att orsaken till att de är så få som använder FW, är just det konstiga förbudet.

Killen är supersöt! Kyss

/Elisa

kalindas
2010-07-04 14:27
0

#24 Svarade visst samtidigt..Glad

/Elisa

MissMaven
2010-07-04 14:37
0

#25 Ja, jag håller med. Sveraks nationalla tilläg (obs, FIFe har ingen konstig FW regel som vi i Sverige) har inga vetenskapliga grunder och är faktiskt dålig för rasen. (Vilket är ännu konstigare, reglerna borde ju finnas så att det blir bättre för katterna, inte sämre.)

kalindas
2010-07-04 15:09
0

Skicka i en motion till årsmötet, så kanske ni får bort den. Glad

/Elisa

Silvestris
2010-07-04 15:14
0

Jo, jag vet att risken för dövhet minskar om man avlar fram blåögda, vita katter som är blåögda pga. maskning och inte pga. vitanlaget. Dock elimineras inte risken. Även gulögda vita katter blir ju döva och dessa katter har tapetum lucidum. Att en katt har tapetum lucidum garanterar inte att katten inte kommer bli döv.

Siffran 0,8% dövhet hos FW i den engelska studien visar ju även på att dövhet förekommer, men att frekvensen är väldigt låg. Till låg frekvens dövhet kan man nå på många sätt. Hos devon rex här i Sverige har vi tex. knappt 4% dövhet (och vi har både blåögda och gulögda dövisar). En siffra som lär sjunka ännu mer om vi fortsätter med samma selektiva avel på enbart hörande vita katter.

Silvestris
2010-07-04 15:27
0

Man vet rätt mycket om dominant vitt hos katt och dövhet. Man vet mekanismen bakom dock ganska lite om de styrande mekanismerna. Har du inte läst Lorraine Sheltons The Pigment Parade bör du göra det.

Som sagt, är det blåögda vita katter man är ute efter är "FW-vägen" absolut vägen att gå eftersom de blåögda ögonen i det fallet oftast inte orsakas av vitanlaget. Däremot, om man inte bryr sig om ögonfärg, är vägen att inte använda blåögda katter alls utan istället gul-/orangeögda en lika bra väg att gå.

MissMaven
2010-07-04 15:55
0

#29 Jag håller med dig att det går inte att uppnå 0%, eftersom dövhet också kan vara förknippad till andra gener, eller fysiska defekter, men det går inte att jämföra dövhet i andra raser och siameser med siamesblå ögon. Det är just siamesblå ögon som förhindrar dövhet. Jag kan säga med säkerhet att en FW med siamesblå ögon löper exakt samma risk att bli döv som en maskad siames.

Lite finns att läsa här också http://www.messybeast.com/whitecat.htm:

"The tapetum lucidum is generated from the same stem cells as melanocytes (pigment cells). The blue eyes in a piebald or epistatic white cat indicates a lack of tapetum. Deafness is caused by an absence of a cell layer in the inner ear that originates from the same stem cells as well. In odd-eyed white cats, the ear on the blue-eyed side may be deaf, but the one on the orange-eyed side usually has normal hearing.

Not all blue-eyed whites will be deaf since there are several different genes causing the same physical attributes (whiteness, blue-eyedness) so it all depends on the cat's genotype (its genetic make-up) not its phenotype (its physical appearance).

If the cat is a Foreign/Oriental White, it carries the gene for 'Siamese Blue Eyes' which is not linked to deafness (the gene for Siamese Blue Eyes is linked to cross-eyes instead). Siamese blue eyes have a reflective tapetum, but this is depigmented because the Siamese colour is caused by albinism. This depigmentation gives the red-eye with flash cameras. Random matings can mean that this gene sometimes appears in non Oriental-looking cats which have colorpoint cats in their ancestry."

Det som oroar mig jättemycket är att vi i Sverige har ett så lågt antal vita siameser. Javisst kan man importera och kämpa ett tag, men för att uppnå bra siffror och ha fler vita siameser i Sverige måste regeln tas bort.

En uppfödare må ha personliga preferenser om ett visst mönster eller färg hos siameser/orientaler och syskonraser, men reglerna, som gäller för alla, måste baseras enbart på forskning och vetenskap, inte på personliga preferenser. Jag antar att vi i Sverige inte visste så mycket om FW genetik när vi kom med denna regel, men idag vet vi mycket mer och bättre än då. #28 Ja, det blir en motion. Glad

Fielie
2010-07-04 17:50
0

#24 I häftet från sverak "regler om uppfödning och stambokföring "

står det så här:

maskat utfall (siames) efter parning SIA w 67+sia w 67 eller SIA w67+siames får utan tillstånd av sverak endast paras med w 67

Med det här blir min fråga eftersom jag inte varit med så länge:

Har något ägare till en maskad avkomma någonsin gjort parningansökan med en siames??

Jag tolkar detta som en möjlighet att söka tillstånd

kalindas
2010-07-04 18:03
0

Har hört att det ska finnas en ganska känd avelshane som har FW bak i stamtavlan. Tror det var en import.Obestämd
Tyvärr har jag helt glömt var katten hette. Annars skulle jag kolla upp det lite bättre…Glad

/Elisa

LottaX
2010-07-04 19:27
0

#32 Mig veterligen är Sverak kinkiga på att medge undantag.

#33 FW längre bak i stamtavlan är inget problem hos Sverak.

Silvestris
2010-07-05 12:06
0

När du säger att en FW löper samma risk att bli döv som en siames är det ju som att säga att dövheten inte är kopplad till vitt vilket motsäger allt vi vet om dövhet och vitt.

Det som gör att siamesblåögdheten minskar risken för dövhet är i grund och botten samma faktor som minskar risken för icke-blåögda katter att bli döva. Har de tapetum lucidum är sannolikheten stor att melanocyterna har tagit sig hela vägen till neurallisten.

Vad gäller SVERAKs regler… den som föder upp FW och anser att SVERAKs regler hindrar sund avel kan ju lämna SVERAK och föda upp inom något annat förbund.

MissMaven
2010-07-05 15:25
0

#35 Ja, man vet jättemycket om vit och dövhet och om siamesblå ögon som förhindrar det. Det är inte ens kontroversiellt längre.

"There are several sources for a white cat to have blue eyes. If the underlying coat pattern is one of a pointed cat (also referred to as a Siamese pattern), the blue eyes may come from the genetics of the pointed gene. Cats with this genetic makeup have no greater chance of being deaf than the general population." (http://en.wikipedia.org/wiki/Deaf_white_cat)

Konsekvenserna av vit hos siameser med siamesblå ögon är inte samma som hos andra raser. Så, igen - en FW med siamesblå ögon löper exakt samma risk att bli döv som en maskad siames.

Ja, man kan lämna Sverak. Men, frågan är - ska man göra det eller ska man försöka ställa saker till rätta? Javisst har Sverak en viss autonomi inom FIFe, men de måste uppmuntra sund avel (det står på Sveraks hemsida här: (klicka på på 'Sverak fakta' till vänster) "verkar för en framåtsträvande avel för respektive kattras") och det som är bra för katter, och i det här fallet gör de tvärtom, anser jag.

Silvestris
2010-07-05 19:07
0

Mmm, Wikipedia och ingen vetenskaplig referens till påståendet. Jag har öht. aldrig sett en vetenskaplig studie som bekräftar att siamesblåa ögon skyddar mot dövhet och tro mig, jag har sökt igenom en shit load av vetenskapliga studier angående vitt på katter. Jag hör hela tiden påståenden från FW-uppfödare och deras artiklar men aldrig några vetenskapliga studier som bekräftar och ger mekanismen till varför siamesblått skyddar mer än någon annan ögonfärg.

Angående lämna SVERAK eller ej måste ju det beslutet ligga på om man i dagsläget anser att man kan ägna sig åt den sunda avel man vill. Om ja, då kan man väl vara kvar och försöka få till en ändring. Om nej är det bästa för rasen att man skiter i SVERAK ett tag, bygger upp den avelsbas man behöver och sedan återvänder till SVERAK och försöker få igenom en förändring. Om man nu måste vara med i SVERAK.

Wikrita
2010-07-05 20:06
0

# 34. Hvis Sverak ikke ser det som et problem med FW lengre bak i tavlen, motsier de jo seg selv, eller hur??