Köpeavtal
En fråga, är det juridiskt bindande att sätta avelsförbud på en katt, jag trodde och har hört om jag köper en katt och den är min så gäller inte avelsförbud eller att uppfödaren har förtur till återköp även om det står i kontraktet. Jag förstår att det är moraliskt riktigt och trevligt, och har själv skrivit så när jag sålde en häst, i förhoppningen om att de ska höra av sig om det blir aktuellt. Men tror inte att det håller i rätten enligt köplagen om det skulle gå så långt. Denna fråga är väldigt viktig både för köpare och säljare. Självklart är det bästa om köpare och säljare har en bra kontakt efteråt men vi är bara människor och tvister uppstår, så det är bra att veta vilka regler som gäller.
Ingen som vill prova en snygg SYS hane Hoffens Kelso han börjar ligga lite risigt till(kastrering) han har kissat på mina kläder några gånger och huskatterna börjar tröttna på brottning. tur att han pussar oss på näsan med öppen mun som en fisk ( först trodde vi att han skulle bitas) och ibland ligger han fortfarande och suger på svansen och är bara gullig när det inte finns någon tjej i samma hus.
Glad sommar Gunilla
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
Om du säljer till en privat person kan du skriva vad du vill, men juridiskt sett är det inte bindande ett dugg…
Men säljer du till en annan uppfödare kan du skriva in krav/restrektioner om du skriver in ev följder om det bryts.
Det är olika lagar som gäller när det är till privatperson eller till uppfödare, som betraktas som näringsidkare…
Rätta mig om jag minns fel… 
Vad jag förstått så gäller kontraktet mellan uppfödare. Sen fattade jag att man måste skriva med vad som händer om köpare inte håller löftet.
T.ex. att katten inte får para fler än två honor utanför egna uppfödningen. Gör katten det så måste köparen ge uppfödaren de pengar som de fick betalt för parningen…
Det finns säkert några här som har bättre kolla på detta en jag.
/Elisa
**Tillägg…
**Sen får man ju hoppas att den man säljer till är så ärlig att de faktiskt håller löfterna de gav. Oavsett om det är bindande eller ej.
Dvs. kontaktar mig innan de säljer katten vidare. Eller om de vill låna ut till avel mot min önskan. Att de ringer så man kan diskutera saken.
Vet i nuläget inte om ett par av mina kattungar lever eller bor kvar dit jag sålde dem. Har inte fått svar från ägaren på ett par år. Jag hoppas ju att h*n ska höra av sig så jag vet om det hänt nåt eller ej.
/Elisa

Tack för dessa snabba svar, jag tänkte inte på att uppfödare räknas som näringidkare, då är det nog väldigt viktigt att gå igenom kontrakten noga det som står gäller förståss i dessa fall. Det är ju viktigt att både köpare och säljare är på det klara om vilka regler som gäller innan köpet, allt för att undvika konflikter. 
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
Jag uttryckte mig väldigt luddigt i tråden som Malin länkar till så jag passar på att försöka klargöra hur jag resonerar ang. villkor om avelsförbud etc. i köpeavtal.
Precis som Millimina skriver så ska man skilja på om avtalet gäller mellan uppfödare - uppfödare eller uppfödare - privatperson.
Om köpet sker mellan två uppfödare så ska köplagen tillämpas. Köplagen går att avtala bort och ett avtalsvillkor som att katten inte ska gå i avel blir då bindande. Och precis som Kalindas skriver så är det förstås bra om man då också avtalar om vad som sker om uppfödaren som köper katten, bryter mot avtalet.
Om köpet sker mellan uppfödare - privatperson så tillämpas i stället konsumentköplagen vilket innebär att avtalsvillkor som inskränker köparens rätt att förfoga över katten blir ogiltiga (som huvudregel). Men jag menar att om köparen ändå köper en katt till sällskap så inskränks inte hans förfoganderätt genom ett avelsförbud.
Jag diskuterade frågan med en professor i handelsrätt och han menade att även om det skulle visa sig att ett avtalsvillkor strider mot konsumentköplagen så skulle domstolen mest sannolikt ändå ta hänsyn till avtalet och det faktum att köparen och säljaren varit överens. Så att ett avelsförbud inte är giltigt i ett köp mellan uppfödare - privatperson vet man inte förrän det är prövat.
Dessutom finns ju andra aspekter än det juridiska, flertalet människor håller sig till överenskommelser av moraliska skäl.
Hoppas jag inte är för otydlig och teoretisk 
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Jättebra information..
Funderar på hur det fungerar om det finns ett muntligt avtal mellan två uppfödare/kattungeköpare?
Ofta kan det ju i dessa fall finnas mejlkontakt där den ena eller andra lovar saker.
T.ex. om man via samtal och mejl bestämmer att uppfödaren har första återköpsrätt om det visar sig att köparen inte kan behålla katten.
Gäller ett sådant avtal också? Eller krävs det skriftliga (dvs underskrift) bevis?
/Elisa
Tack 
Det finns inga formkrav utan avtalet är precis lika giltigt om det är muntligt eller består av mailkorrespondens e.d men det är ju så klart lättare att bevisa om man har det på papper med underskrifter.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus