Ingen mjölk?
Min hona fick 4st kattungar vid 12 tiden idag. Hon har ingen som helst mjölk, och spenarna är små och vita. Undra varför? Ringde veterinären som sa att ibland tar det en tid innan mjölken kommer, men det har ju ändå gått nästan 7timmar sedan bebisarna föddes, så borde den inte "runnit till" redan?
Som TUR är så fick ju min andra hona en kull med 2st en vecka sedan, så hon har diat ungarna nu. Skönt att ha en surrogatmamma här hemma! Men man skulle ju vilja att bebbesarna fick i sig den viktiga råmjölken som kommer de första dagarna. Jag har lyft upp ungarna på hennes spenar så de skulle få stimulans, men de orkar inte dia henne länge alls. Och inte är det väl så konstigt när det inte kommer nåt.. Men hoppas att det gör det så småningom!
Noen ganger kan det jo ta litt tid før melken slipper. Så bra du har en annen som de kan få litt av imens. Men ta å legg de til puppen til mamman så ofte du orker. Massér og dra litt i patter og simuler melketråkkingen med fingrene dine.
Det finnes sprøyter man kan få satt som setter melkeproduksjonen i gang. Som regel må det flere til før det melken slipper.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Om ikke melken slipper i løpet av et par dager (siden du er så heldig å ha en reservemamma) så kan du spørre dyrlegen din om du kan få opplæring i å sette oxytocin sprøyter. Gi i så fall 2-3 sprøyter med et par timers mellomrom.Det er viktig at kattungene tutter samtidig for å få melken ned. Det er ikke alle katter dette virker på.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Tack för era tips! Jag har hört om att oxytocin kan hjälpa att få mjölken igång. Jag ska avvakta och se hur det blir under den här dagen, och om ingen mjölk dyker upp så kontaktar jag veterinären.
oxcytocin släpper ner mjölk som redan producerats men det hjälper inte om det intd finns något.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Tror det tog upp till 3 dagar innan mjölken kom igång på min Smilla. Men lite mjölk fick de via henne, så jag slapp stödmata. Men det är ju svårt om inte mjölken finns alls…
Tur du har en amma hemma.
/Elisa

För min hona, nu med senaste kullen, tog det ca 5 dagar innan mjölken kom. Men hon hade stora svullna juver, bara att det inte kom någon mjölk. Vi masserade och klämde och satte dit ungarna gång på gång, man kan prova sätta lite mjölkersättning på spenen och sen sätta dit ungen. Vi provade också med fuktiga varma handdukar under magen på henne, men efter ett par dagar fick hon 2 oxytocinsprutor, och som sagt, runt dag 5 kom mjölken igång. Så det var ett väldigt stödmatande under tiden, skönt att du har en amma 
Jag brukar ge rått, fryst grishjärta och det blir toppen mjölk av det! Det märks på en gång på de smås vikt uppgång.

Ibland kan det hjälpa att få mamman uppvätskad, hos veterinären, för att få igång mjölproduktionen.
Hoppas det kommer igång snart men verkligen skönt att du har en surrogatmamma att tillgå tills dess.
Tack alla igen!
Nu ser det ut som att mjölken börjar komma
! Hennes spenar är nu rosa och stora, vilken lättnad!
Skönt! 
/Elisa
Så deilig!
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Åh så bra, jag har gått och tänkt på er.

Åh vad bra! 

, lycka till med de små!
Tack tack vad snälla och omtänksamma ni är
!
Det går bra med de små, de ökar i vikt och verkar må bra.

Så härligt!!