Himmeltinden´s EMINEM....SVAR:
Eftersom tråden blev stängd. Jag är inte ett dugg rädd för dig, men efter allt du skrivit vill jag inte bli din vän heller. Du kan inte bara "hitta på" avtal som inte finns? Då skriver båda parter på det och har du ett sådant så följer jag det naturligtvis. Bara att maila över det med Ylvas signatur:) Så nu var det ordnat och klart! Men det finns inget och det vet bäde du och jag…
EMINEM kommer inte överanvändas på något sätt? Så jag förstår inte vad du syftar på? Han är först och främst köpt för eget bruk, men om jag väljer att lägga ut honom här seriöst ska inte du börja hitta på saker, eller bestämma saker över MIN katt! Det är väldigt respektlöst och man blir väll behandlad själv som man behandlar andra?
Jag är varken dum eller fattar trögt, vet precis vad du håller på med nu (mitt hjärta blöder med mer) Du vill att folk ska tycka synd om dig "stackars lilla dig". EMINEM har ett kanonliv här hos mig och Ylva är en väldigt bra person hon med. Så sluta upp nu!
Nej nu får ni allt ge er! MONICA
Du bara gräver din grop djurpare och djurpare…
Vet du hur många uppfödare som läser på detta forum? De som skriver här är väldigt få. Men nästan alla uppfödare läser här!
Utöver det är det många blivande kattungeköpare som går in här och läser. Hur många tror du får ett trevligt intryck av dej här?
Visst vet de flesta uppfödare att en köpt katt är en köpt katt. Samtidigt har många bra, ärliga mutliga avtal med andra uppfödare.
Visst, du hamnar i kläm eftersom du köpt hanen fertil. Visst, du har ingen anledning att bry dej om vad uppfödaren önskar.
Men det finns något som heter att man kan försöka vara trevlig!
Du är ny inom kattvärlden och behöver lära dej saker. Såsom genetik och att det t.ex. inte finns en ras som heter socolour.
Vem ska/vill hjälpa dej då du är otrevlig?
Som du själv skriver. Så har du inget ansvar mot uppfödaren, då du köper honom i tredje led. Men lite respekt kan man ändå visa.
/Elisa
Nej vet du vad, Aino vil inte ha sympati!! Hon vil att dom premisser hon sålde katten på blir overholdt.
Och et muntlig avtal er lika bindande som et skriftlig!!
Och hon er för f… inte en person som sitter å hittar på saker för å vara elak!!
Och grunden till at det har blivit så mycke styr, er for at du i stället för att ta en lugn ton. Å sagt som du skrev ovan at du kommer att använda på egna honor och et fåtal andra honor. Säger/ger intryck av, att du vet bättre enn uppfödare här inne som har holdt på med uppföding i 10-15-20 år!! Og frågar om folk inte har et liv.
Du kunde lika gärna slängt bensin på bålet och sagt fuck you all!!!
#1 & #2
Fullkomligt rätt.
Er det mulig… jeg kan nesten ikke tro det er sant.

Har väl inte så mkt att säga annat än att Millusgarden var inblandad i en het debatt förut…..aå #1 & # 2 är på rätt köl!
Når en tråd blir stengt slik som den andre ble så gjør man det av en grunn. Alle forsøkte å gi gode råd til deg men det ble ikke hørt. Når du legger ut private mailer på dine hjemmeside og refererer hit da synes jeg dette har gått for langt.
Person-angrep er IKKE tillatt på Siames i Fokus.
Jeg lar denne tråden stå åpen foreløpig med tanke på om oppdretter til Eminem ønsker å svare i den, men om hun ønsker at den blir stengt eller tråden utarter seg så stenger jeg den med en gang.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Den som fått personangrepp är ju JAG så ta bort allt efter inlägget på EMINEM som avelshane och hälsningen från systern till honom. Aino skriver ju att ingen bör bruka honom och får väldigt medhåll så det här känns som ren mobbing! Vill ni ha det på forumet låt det stå då men det är Aino som angriper MIG! Det finns inga avtal och jag lägger ut vad jag vill på min hemsida. Det är min fulla rätt att lägga ut en avelshane jag äger utan den här sortens kritik. Det är påhopp! Så var snäll att ta bort alla angrepp och hot om stängda dörrar med mer. Min hane är ute för avel, det var därför jag lade ut honom och det har ingen med att göra!
Typ att jag gräver en djupare grop med mer. Jag har inte gjort något fel i den här saken och jag har bett om ett avtal som inte finns. Har publicerat ett mail till på min hemsida vad som händer om jag känner att jag inte vill ha EMINEM kvar efter den här behandlingen på forumet. Så var snäll ta bort alla eleka kommentarer. Jag ska inte behöva försvara mig på ett öppet forum för jag har inte gjort något fel. Tycker du försvarar fel person här?
MVH Monica
Väldigt tråkigt att behöva bli osams.
Det jag väljer att ta lärdom av utifrån det här är att alltid ha allting skriftligt när man säljer en katt…undrar hur långt det kan bli? men det är kanske bättre ändå.
Jag kommer ihåg när jag köpte Havanna från Kuzamkuras, där fick jag skriva under ett särskild avtav hon hade gjort,som går ut på, om katten mår dåligt eller är sjuk, så ska den tas till veterinär.
Detta tar alla för givet, men jag tyckte det var en väldigt fin gest av uppfödaren ändå:)
Privata avtal kan väl innehålla vad man själv önskar, men finns det skriftligt, kan ingen sedan säga något annat sen.
Som sagt, jättetråkigt, det är synd att man inte kan komma överäns

Ja att du var en bråkstake visste jag redan när du skällde ut mig för att jag hade norska priser på parning med Vincent för 1år sen.. du ville ha medömkan då för du var ny och nyss köpt hund osv.. Det är inte ett dugg synd om dig Monica.. du verkar heller inte vilja bli vän med någon i kattvärlden.. Ja jag hoppas du tar hand om Eminem i allt elände i alla fall.

Nu har det väl gått för långt om katten ska hotas med avlivning. Han har väl inte gjort ngt fel. Om du inte vill ha honom kvar kan du väl sälja honom som kastrat.
Även om ni har olika åsikter om vad som passerat måste väl ändå du som kattens nuvarande ägare ha känslor för honom och vilja honom väl.
Jag som inte är uppfödare skulle aldrig köpa kattunge av ngn som avlivar friska djur.
Hoppas på eftertanke.

Du Juliett var och är dyrare än mig! Jag tar inte dina priser på en oställd katt och jag är ingen bråkstake. Jag säger bara vad jag tycker och tänker även om jag är ny, synd för dig att det bara blev maskat.
Det Aino håller på med är inte OK. Det finns varken muntliga eller skriftliga avtal och hon var inte speciellt seriös när hon sålde katten, om ni läst mailet på min sida. Hade hon däremot varit snäll hade vi inte blivit osams, men hon valde den hårda attityden och det går inte så bra med mig att göra det. Den där ihopgaddningen funkar inte på mig. Gör mig bara arg!
Håller hon på mer så åker han tillbaka, vad sen Ylva gör är upp till henne. Här har han det bra och jag har inga problem med att ha 2 hanar gå lösa inne. Alla mina djur är köpta med kärlek och deras välmåeende går före pengar eller vänner på den här sidan. Ingen av dom sitter instängd? ( läs på sidan om oss )
Vi har en god ekonomi då min man är befodrad vapeningenjör och jag är hemmafru så det finns mycket tid för kärlek till mina djur vi använder i liten skala. Något vi gör för att det är ett intresse inte pengar. Vi delar dagligen med oss av vårt liv till nära och kära och jag var väldigt seriös när jag sålde mina små kottar som fick det kanon! Ni dömmer lite väl fort här? Det folk inte har med att göra ska dom skita i sen vill dom veta något går det utmärkt att fråga trevligt:) MVH MONICA
Jeg er er helt tom for ord…. må innrømme at jeg aldri i livet har opplevd maken til fjott og tull i hele min lange karriære som oppdretter…
Siden vi ikke kommer noen vei verken privat eller på forum… da alt er prøvd fra min side… hvor jeg ikke får svar på mailer ect. ønsker jeg at denne tråden også stenges… jeg ser ikke at dette kan føre til noe som helst…annen enn angrep på folk som virkelig er seriøse som eks juliette med flere.
Du talar lite emot dej själv här…
Du säger att katten är köpt med kärlek. Samtidigt hotar du att lämna tillbaka honom för avlivning?
Var finns kärleken i det?
Har inte heller sett något inlägg där de anklagar dej för att missköta djuren. Det är väl mer din attityd som alla blir irriterade på.
/Elisa
Prøv å tenk på hva du har skrevet her på forumet så kan hende at du forstår hva vi tenker. Å prøv å tenk med det du har fått utlevert om du har fått noe. Jeg har også vert oppdretter i mange år og har aldri opplevd en slik ny oppdretter som du sier du er. Om du vi kattens beste så lar du Aino få kjøpe tilbake katten så er alt dette rote utav verden. Pga jo lenger dette går det verre blir det for alle parter i saken. Det er ok at du ikke er redd noen som du sier, men det kan ikke vere moro å vere oppdretter og oppføre seg slik som du gjør. Så var jeg deg (heldigvis så er jeg ikke det) så hadde jeg levert tilbake katten. Tenk over dette og alt det vi har skrevet her på forumet. Så blir det ikke noe mere snakk om dette mere. Men fortsetter du slik du gjør så gjør du det bare verre for deg selv.
Om jeg skal snakke for meg selv så har jeg kjøpt tilbake 3 av mine gamle katter.
Ikke mere fra meg.
Men människor hur uppför ni er här på forumet? Jag är förfärad!
Att ha skiljda uppfattningar, meningar och åsikter är en sak men om man börjar ifrågasätta varandra på det här viset "Å prøv å tenk med det du har fått utlevert om du har fått noe." då tycker jag man har gått alldeles för långt. Att diskutera är en sak men att medvetet gå in för att såra andra när de inte vill höra på det man själv tycker är rätt kan aldrig vara bra och inte heller leder det till något samförstånd. Det förstår ni väl? Det gör inte heller hot om bojkott av en uppfödning och pekpinnar om vad en "ny" uppfödare bör och ska göra och vilken inställning hon ska ha till vad andra redan erfarna uppfödare har att säga.
Kanske skulle ni alla behöver gå in här och läsa artikeln "Att kommunicera på nätet".
http://siames.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=610c2e95-7eac-44d9-8cfa-81ef0edc6fd7
Jag mår faktiskt litet illa när jag läser hur ni behandlar varandra.
#11 Men varför hotar du Aino med att lämna tillbaks katten till säljaren (Ylva) där han (enligt din hemsida) riskerar att bli avlivad?
Låt uppfödaren köpa tillbaks katten istället om du inte vill ha honom kvar.
#16 - Bra skrevet!
#11 - Du skriver om Aino at "Hade hon däremot varit snäll hade vi inte blivit osams….." Vil det si at siden Aino i dine øyne ikke har vært snill, så kan du si hva du vil om henne? Er ikke du da en like dårlig person som du påstår at Aino er? Hvis du mener at Aino har gjort feil, og at hun er en useriøs oppdretter, burde du ikke da ha gjort ALT du kan for å gjøre dette på den riktige måten? Om du er bedre enn oss her på Siames som har kommentert i din tråd, har du da ikke en litt feil måte å vise det på?
Og det du sier om at Aino ikke har vært snill, er det da riktig å avlive en ung, (forhåpentligvis frisk og sterk) katt? Det lukter av hevn må jeg si, og det er ingen dyreelskere som hevner seg på andre mennesker med å ta livet av et dyr! Ja jeg vet at du ikke har uttalt at du skal avlive Eminem, men du er "medskyldig" om du leverer han tilbake til Ylva så lenge du vet at hun har sagt at hun kommer til å avlive ham om du leverer han tilbake til henne.
Stopp nå opp litt, slapp av, tenk litt i ro og mak og prøv å finne ei løsning som er grei for alle! Om du har problemer med å kommunisere med Aino finnes det sikkert en oppegående og erfaren oppdretter som kan hjelpe dere. Det er jo til det beste for Eminem og hvitflekkavlen!
Både jeg om min samboer Finn-Ove krysser fingre for Eminem, som tross alt er den viktige i dette!
Tycka vad man vill om Monica och hennes sätt att hantera den här situationen, så ger det enligt mig ingen rätt att hoppa på en person på det här sättet.
Jag blir också helt chokad över hur folk behandlar varandra!
Man börjar ju nästan tänka att man inte får tycka och tänka som man vill utan att bli påhoppad. Och det tycker jag att Monica har blivit, känns helt otroligt att alla går så hårt mot EN person.
Jo, håller med dej. Trots jag skrivit i tråden. Men jag hoppas att jag inte gjort några direkta påhopp utan mer ifrågasatt det hon skriver.
Bör nog vara en idé att låsa tråden nu.
Men mitt tips till Monica är att när denna tråd låses.
Öppna inte en ny!
/Elisa

Jeg er også enig at man ikke skal hoppe på noen ! Men i denne saken har personen som kaller seg Monica. Virklig "hoppet på" de fleste. Med de komentarene hun har kommet med. Totalt respektløs oppførsel fra hennes side. Når man ikke har evenen til og respektere sine omgivelser får man heller ingen respekt tilbake. I denne saken er det helt klart Himmeltinden som har min sympati.
Beklager at jeg ikke var her tidligere i kveld.
Nå stenger jeg denne tråden for kommentarer.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus