Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 6124 ggr
kalindas
2010-06-23 12:08
0

Katter & socker

Läste i något BARF inlägg att katter inte kan känna smaken av socker. Personligen vet jag inte om jag kan hålla med om detta.
Speciellt inte sen Elliot föddes!

Elliot är fixerad vid socker!
Det började med att jag hade köpt en 1kg strösocker i affären. Den stod i påsen på golvet, då jag inte hade brytt mig att tömma den i SIAglass lådan där jag normalt har socker.
Vaknade mitt i natten av något konstigt släpande ljud. Då kommer Elliot stolt insläpande med sitt "byte" i mitt sovrum. Bytet var självklart en sönderbiten sockerpaket. Socker över hela golvet!
Räddade större delen av sockret och hällde i det i min 1,5liters siaburk. Satte på locket väl.

Natten efter…
Samma släpande…
Då kommer Elliot stolt med nästa byte, hela SIA glassburken!! Tack o lov med locket kvar på.

Efter det har det varit ganska lugnt. Han har varit vädigt intresserad av just den burken då jag använt den. Men inte kunnat stjäla.

Tills inatt.
Då jag ännu en gång hör släpande och Elliots karaktäristiska "titta vad jag hittat mamma" ljud. Samma SIA burk! Denna gång med minimalt med socker i.

Dock reagerade jag inte på vilken burk det var förrän i morse. Detta för att jag råkar äga Sveriges sämsta ordningsinne och jag vet att jag hade ett par 0,5 liters burkar liggande på golvet, som hunden stulit.
Men det var alltså inte den som Elliot hade fångat.

Vad är det som lockar med just socker? Har inte sett att han äter av det. Så det måste vara något annat ämne som drar honom till sig.

/Elisa

Liljekatten
2010-06-23 12:13
0

Han är ju så söt själv så jag förstår inte vad han ska med sockret till. Skrattande

kalindas
2010-06-23 12:15
0

Det är en ängel med dolda horn den där grabben..Flört

/Elisa

Liljekatten
2010-06-23 12:42
0

#2 Och ingen uppfödare du kan skylla på….Tungan ute

kalindas
2010-06-23 12:43
0

Nej, tyvärr. Men jag kanske kan skylla på hans föräldrar..ObestämdOskyldig

/Elisa

kalindas
2010-06-23 13:57
0

Hittade en tom burk med Bakpulver nu också! KattJäkel!
Den var full innan, bakpulver i hela köket och på golvet!

Ingen som är sugen på en svartsmoke orientalkille? Han är billig just nu..Flört

/Elisa

SacredSouls
2010-06-23 14:46
0

Haha ja jeg leste feil og tenkte på sokker. Jöback her hos oss er nemlig gal etter sokker. Aller helst svarte og de skal være av ull.

Han kommer slepende med sine sokker opp i senga hver natt og har det kjempegøy når de flyr rundt i luften.Fullstendig OT..Skrattande

Når det gjelder sukker som jo du snakker om så er Hannah helt vill etter lukten av sjokolade.Det må være et eller annet hun reagerer veldig på der.Hun lukter at jeg spiser sjokolade på en mils avstand føles det som innimellom Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Siameshona
2010-06-23 14:48
0

Vissa saker dras de till, men de bara vill dofta ej tugga. fast inte just socker hos mig.

Tänk dig han och Otto i lag!!! Då skulle min nattsömn bli ännu mer lidande! Inatt var Otto uppe & jamade ca 02.30-05.00. Jag tömde vattenpistolen 2ggr men ungjäkeln är ju inte rädd för vatten. När jag jagat han en stund, kastar han sig på mattan, rullar runt & kiknar av skratt & tycker det är skitkul att jag oxå vill vara uppe & leka mitt i natten!

berthagenn
2010-06-23 15:08
0

Denna tråd var rolig, ha ha ha. Så skojjiga katterna kan vara! Cool

prodigy
2010-06-23 17:01
0

Har en tös är galen i sylt, jordgubbar och godis! Hennes pappa är tydligen likadan…

ChanelBM
2010-06-23 17:19
0

Hade en kisse som älskade choklad o kaffe med mjölk i. Varje helgmorgon är det kaffe med mjölk o liten choklad bit som gäller. Under tiden hon levde så var det fat ovanpå koppen o chokladen i morgonrocksfickan som gällde.

Min siames-blandis (Variant skall det viss heta säger en del) hon ÄLSKAR marshmallows! Och jag menar verkligen att hon ÄLSKAR dem. Jag upptäckte det en dag när jag kom hem o såg massor med konstiga vita prickar på golvet. Efter en liten titt insåg jag att det var slemmiga marshmallows som var fastkletade i golvet. Jag hade köpt dem för att göra Rice-Crispies Treats till ett fika på jobbet. Hittade bara en mega påse o lade den öppnad i skåpet. Under dagen hade kattf-n (den dan var hon det) lyckats få upp skåpet o dra ner påsen o sen fiska upp en marshmallow, slicka på den ett tag tills den fastnat i golvet, hämtat ny osv. Säkert 50-60 var fastkletade o intorkade i golvet. Det tog flera timmars skrapande o skurande av golvet innan de var borta. Numera ligger mina marshmallows i täta burkar o skåp som det är svårt att öppna för en liten katt. Trots det har vi haft några återfall…  (jo skulle ändå slänga den soffan så det var ok)

Kanske du skall köpa hem några o testa? Går även med vissa skumgodisar oxå säger kissen. Skumjordgubbar tex är helt OK enligt Chanel…

Siameshona
2010-06-23 17:27
0

#10 Min ylande nattvandrare är oxå tokig i mashmallows. Fast han tog dem under mer kontrollerade former- fr skålen där jag satt, så det vart inte lika kletigt som hos dig:)

ChanelBM
2010-06-23 18:12
0

Lyckost. Min mor hade köpt en påse blandgodis förra sommaren ute i sommarstugan o lagt dem i en skål på bänken där. JÄTTESKOJ!

Men iofs de mattorna var i stort behov av att skuras o golvet mådde bra av en djuprengöring. Men mor fick sina fiska varma kan jag säga…

Dessutom fick jag äntligen en ursäkt för att kasta den ena mattan som jag försökt få slänga under ett par års tid. Så inget ont….

När kisse är snäll o matte snällare så händer det att hon får små små bitar av marshmallows att tugga i sig. Jisses vad hon njuter o tuggar i sig. Men då är de så små att hon kan tugga o svälja ner dem direkt.

berthagenn
2010-06-24 14:29
0

Ha ha ha! Det var så roligt att jag håller på att rulla runt på golvet här! Skrattande

ChanelBM
2010-06-24 16:37
0

Tycker du det?

Jamen kom hit då vetja. Har en påse i skåpet o golvet behöver en skurning. Jag ser gärna på…   Skrattande

berthagenn
2010-06-24 17:28
0

Jag såg hela synen framför mig och du skrev så roligt, att jag satt och asgarva framför datorn här på jobbet.OskyldigSkrattandeCool

Kram Malmö