Min älskling har kommit hem igen!
Efter tre veckors intensivt letande, ropande och pratande med grannar har jag äntligen hittat min siameshane Sigge!!
Vi bor på landet, omgivna av andra gårdar och stora fält så jag hade faktiskt börjat misströsta och ställt in mig på att han var förlorad. Men så ringde en tjej som har en hästgård tre kilometer från oss. Hon hade sett min kisse i en övergiven lada på en av sina ridturer. Jag kastade mig i bilen och åkte till ladan och ropade och ropade. Så efter en stund hörde jag det välbekanta jamandet och fram haltade en mager, smutsig katt med stora sår och raggig päls. Jag grät, både av lycka och förfäran över hur han såg ut. Han klättrade upp för mina byxor när jag kom fram till honom och nu ligger vi hemma i soffan och myser.
Han är tvättad, avmaskad, preparerad med frontline och får kattungemat. Han väger bara 1,5 kg just nu men har god aptit och är inte dålig i magen.
Dock är jag lite orolig för haltandet. Jag har klämt och känns men han säger inte ifrån som om det gör ont nånstans men han haltar tydligt på vönster bakben. Någon som har tips på vad göra, en tripp till veterinären eller?
Vad härligt att din grabb kommit hem igen! Förstår att du måste varit hemskt orolig för honom. En tripp till veterinären skulle jag absolut råda till eftersom han haltar så. Han behöver säkert röntgas för att se vad som är galet.
Ett litet mattips: Det finns en mejeriprodukt som heter smetana. Den är laktosfri och påminner mycket om gräddfil, men innehåller 42% fett. Prova och se om han gillar det. Väger han bara 1,5 kg så kan det ju inte vara mycket mer än skinn och ben på stackaren och han kan behöva extra fett.
Skönt att du fick hem honom. Att mina katter bara skulle försvinna är min stora skräck!
Säger som Lotta ovan, ta en tripp till veterinären. Det kan ju hända han blivit påkörd och därför i skräcken och smärtan kommit bort hemifrån. Hoppas att det inte är något allvarligt bara…
Mejeriprodukten lät intressant den också, absolut värt att pröva. 
/Elisa
Oj oj oj, stackarn. Vilken tur att du fick tag på honom! Ja, skynda dig till veterinären! Han kanske behöver mer vård än vad du inser och kan ge honom hemma. Vem vet vad han varit med om under de här tre veckorna. 1.5 kg låter förfärande lite…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Så orolig du måste ha varit vilken lättnad att du hittade honom.
Lite näringsdropp med extra B-vitaminer skadar aldrig, han är nog rätt uttorkad, den extra feta mejeriprodukten kanske inte är så lämpligt så här i början, man får ju tänka på fettlever vid långvarig svält.

Lilla gubben. Ja herregud vad orolig du måste ha varit. Så skönt att han kom hem!

Så skönt att du hittade honom!

Falköpings mejeri har börjat med Gourmet creme fraiche 43 % fett!
Gudomligt god o en magnet på mina kissar… Kanske vär att testa? Mindre syrlig än Smetanan o lite mindre riv i magen då?

Så skönt att du hittade honom! :-)
Har du varit hos veterinären?
Vad sa de om honom?
/Elisa

Tack alla för ert stöd
. Har varit hos veterinären och han har inga brutna ben eller andra allvarliga problem.
Han var dock extremt undernärd och vi har vätskat upp honom med näringslösning och jag har köpt specialfoder från Hill´s som han nu äter med god aptit. Nästa vecka ska jag prova med smetana då hans mage kommit igång lite bättre.
Dock har han visat upp ett extremt stressbeteende då han slickar upp stora sår på trampdynorna och nosen
. Just nu får han bo i sovrummet i lugn och ro tillsammans med matte som ligger och lyssnar på ljudböcker och kliar honom på magen. Jag hoppas att slickandet ska upphöra av sig själv när han blivit mer trygg. Vad tror ni, finns det nån salva man kan använda?
Stora sår på trampdynorna…. har han gått i något frätande tror du? det va det första som jag blev att tänka på.
Ett tips är att du sätter på honom en tratt i några (4-7) dagar. Så han inte kommer åt tassarna och nosen. Då får såren en chans att läka. Tvätta honom med lite Asollösning och se till att såren är torra.
Har du tur så går beteendet bort då såren är läkta. Nu misstänker jag att det kliar och då fortsätter han.
Om du tycker han verkar stressad. Köp lite Feliway och spruta i sovrummet. Så kanske han går ner i varv.
Skönt att det inte var några andra skador på honom.
/Elisa

#10 Ja, jag ska sätta på honom kragen (inget han gillar förstås, men, men…) tills såren läkt ordentligt.
Har också varit iväg och handlat Feliway som jag ska prova nu.
#11 Nä, jag tror inte han har gått i nåt frätande. han hade inte såren på trampdynorna när jag hittade honom utan de har kommit nu, samma sak med nosen. Jag har också sett hur han går igång och slickar och slickar och slickar…
Han hade antydan till det här stressbeteendet redan innan han rymde. Men då kunde jag ju hejda honom och bryta cirkeln på en gång, plus att han var tryggare då.
Men tiden är ju på vår sida, bara ta det lugnt och andas ut…han lever och han är hemma! 

Kollegan tog hand om en omplaceringskatt, en britt, den mådde inte väl i sitt hem. När den kom först så var han så stressad att han slickade o rev av pälsen på ett par ställen. Efter en månad med intensiv kärlek o lite Feliway så har han päls o avstår från att slicka päls. Så det är säkert bara stress. Tacka f-n för det. Undrar vad raringen råkat ut för på de 3 veckorna!!!
Så skönt att du hittade honom, jag blev så rörd när jag läste det!
Du kan prova ge honom Zylkene några dagar, han kan bli mindre stressad av det. Jag testade på mina katter (de stora blev lite förvirrade och något nervösa när kattungarna föddes) och Zylkene hjälpte.
Jag hade sprutat Feliway i lägenheten när kattungarna föddes, och hade en Feliway dosa i eluttaget också, men jag tycker att Zylkene hjälpte mer. Mina katter slappnade av efter att de fick det och det kändes så skönt för alla.
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Åh vilken lättnad att han är hemma igen.. hoppas han repar sig snabbt igen efter den pärsen, stackars lilla vännen. 

Men vad rädd du måste ha varit. Så glad att du fick tillbaka honom