Inga sparkar....
Nu är Boyan på dag 63 och jag har ännu inte känt några sparkar alls i magen. Hon är ganska tjock och har gått upp 1100g så det tyder ju på att det borde vara fyra-fem stycken i magen. Hon har haft flytningar i en vecka och går på synulox, men hon är pigg och äter precis som vanligt. Tycker att flytningarna har avtagit sista dagarna. Givetvis är jag orolig att kattungarna dött i magen, men då borde väl Boyan vara påverkad och må dåligt?
Är det någon här som haft nån hona där ni aldrig känt några sparkar? Jag har aldrig varit med om det innan. Man brukar ju alltid känna något någon gång.

Min hona som fick ungar här om veckan kände jag rörelser på 2ggr… sen kände jag inget mera.. Jag trodde det var 2-3st för jag kände bara en på var sida.. men nej nej det kom 6st ändå. Jag håller tummarna Boyan gömmer dom.
Ja, snälla Boyan. Säg att du bara gömmer dem!
Åh, jag hoppas att du har rätt. Att hon gömmer dem. Hon har ju en väldigt lång kropp och hon bär dem helt annorlunda än vad mina andra honor har gjort.

Jeg har også opplevd at det ikke har vært spark og bevegelse på hun ene jenta mi. Var redd det hadde hendt noe, men det var bare stapp fult inni henne. Hun er også en veeeldig lang jente, så hun var bare spreng full, de små hadde vel ikke plass til å bevege seg hehehe :))
Lykke til, det kommer nok en hel gjeng skal du se 

Håller tummen så d knakar! Kanske e som du säger att hon bär dom annorlunda. Ligger väl mer stilla nu d sista eller?! Väntar föl när som helst å där är d inte mkt fart heller då d e så trångt.

Ja min hona är med extremt lång i ryggen vilket gör ju ungarna mycket mera utspridda på längre yta.. håller tummarna
Ja jeg krysser fingrene alt jeg har for at det går bra Lotta.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#4 Jag har ju haft en stor kull där det blev 8st och då var det inte mycket rörelse i magen, men man kände ändå lite bland. Nu är det ingenting.
Boyan vill inte vara still så länge om jag lägger henne på rygg i knät, men en liten stund brukar gå bra. Annars ligger hon mycket i mitt knä och då lägger jag händerna runt magen på henne för att försöka känna, men känner ingenting. Det är väl bara att vänta. Hon mår jättebra och det är ju ett gott tecken.
Undrar bara om jag ska göra ultraljud på henne för att kolla? Eller ha is i magen och vänta. Man kan ju ändå inte göra nåt innan värkarna kommer igång.
Ultraljudet beror ju på hur nyfiken/orolig du är.
Lugnast för katten är nog att ha is i magen och vänta och se. Fast skulle det vara flera döda, så är det ju osäkert om hon orkar föda ut dem…
Själv hade jag ultraljudat. Men så är jag ju lite hypokondrisk när det gäller katterna..
/Elisa
Jag hoppas vid Gud att de bara är inlindade i sina stora rabarberbladsöron och därför känner du inte sparkarna.

Händer det inget dom närmaste dagarna, så kontakta veterinär, så dom kan ta ultraljud. Skulle det vara så att kattungarna är döda, då blir det väldigt jobbigt att föda fram dom.
Våran Klara gick ca 70 dygn. Ultraljudet visade bara två levande, så vi snittade henne. Där fanns sex levande och friska kattungar
Håller alla tummar och tassar att det bara är trångt i magen och att dom ploppar ut när det är dags.
Kolla med försäkringen så dom betalar ev. snittet, oftast ska dom gå 70 dagar för ett snitt ska ersättas av dem.
Kolla försäkrings villkoren.

Håller tummar och tassar för Boyan och bebisarna!
Tack för alla hållna tummar och kryssade fingrar!
#10 Haha, det var ju också en teori. 
#11 Tänk så fel veterinärerna kan ha ibland och tur var ju det den gången. Jag avvaktar nog några dagar med ultraljud. Lugnast för Boyan att slippa fara iväg och så länge hon mår bra så kan jag nog lugna mig. Hon är ju bara på dag 64 idag.
#12 Tack för tipset! Det ska jag kolla upp.
En undring till. OM ungarna av nån anledning skulle vara döda så borde väl ändå förlossningen sätta igång. Visst är det mycket jobbigare för honan att få ut dem, men värkar borde hon ju få iaf. Usch, jag är så orolig.
Men risk för att ha fel så "tror" jag att ungarna mycket väl kan ligga kvar döda tills det är dags, dvs omkring dag 66-67. Speciellt då hon får antibiotica och inte får någon infektion av dem.
Har för mig att det har fötts kalvar som varit döda ett tag och föds på rätt dag.
Men sök på nätet. Borde ju finnas info om det någonstans. 
Nu hoppas jag som #10 att de bara ligger inrullade i sina söta Dumboöron och därför inte rör sig…
/Elisa
#15 Jag får söka runt lite. Jag ringer dig i morgon.
Håller tummarna att allt går bra!
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Håper alt går bra for vakre Boyan.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Tack!
Idag har hon gått 66 dagar och mår jättebra. Äter, spinner och mår gott. Men inga sparkar…
Jag bara går och väntar. Min man ska precis iväg och fira sin dotter som tar studenten idag, men jag kan ju inte följa med utan får hålla mig hemma hos Boyan. Jag hoppas att hon kommer igång idag/ikväll.

Min mamma skurade taket så att brorsan skulle komma ut. Boyan får skura kattlådan
skämt åsido. Hoppas allt går fin.fint
Måste vara verkligen nervpirrande att vänta så….

Gud vad synd jag tycker om dig jag hoppas en liten finns där inne och väntar på att komma ut
Åh, vilken pärs, hoppas allt går fint. Jag tror det är så proppfullt av bebbar att de är därför de inte kan röra en fena.

#23 Liljekatten brukar ju inte ha några små kattkullar så vi håller tummen för att du har rätt.

Hur går det för Boyan?
Dag 67 idag och ännu har inget hänt. Hon var lite orolig, pipig och darrig i bakbenen igår mitt på dagen och då trodde jag att nåt var på gång, men hon lugnade sig sedan. Antagligen förvärkar. Hon är precis som vanligt idag, pigg och äter och spinner. Verkar inte må dåligt på något sätt.
Dom kommer i natt ska du se.
Håller med, kommer nog i natt…
Ja helt sikkert i natt.
Det er jo så slitsomt å sitte sånn å vente.Tiden går så sakte og man er jo utslitt før det i det heletatt har begynt.
Krysser fingre for at alt går helt fint.
Det behöver ju inte vara dag 67 idag, då du har pappan hemma. Det "kan" ju ha tagit sig lite senare.
Håller tummarna att allt går bra…
/Elisa
#30 Jo, det är sant, men jag tror inte det. Boyan började löpa på onsdagen, men vi hörde ingen parning förrän på lördagen (Sigge var ju nybörjare och visste inte riktigt vart han skulle
) och det var den enda parningen vi vet om. Därför räknar jag från lördagen. Men visst, man ska aldrig säga aldrig, katter har lurats förr.

#31 Ja Flower och Obi t ex. Det hördes ju ingen parning alls.
Håller tummarna att bebbarna kommer ut friska och krya och det snart. :-)
#32 Haha, där hade jag kunnat slå vad om att det inte blivit några parningar, men det kom ju ett helt gäng med bebisar.
Dom körde med ljuddämpare på.
Jag håller tummarna för att det snart ploppar ut ett helt gäng med pigga och glada bebisar!

Lite pryda bara ;-)

Har det kommit några bebbar?
Nej, inga ännu. Dag 68 idag. Boyans syster, mor och mormor gick 67-69 dagar så det är nog normalt för denna linje.
Skickar med ett par bilder jag tog på "dumderklumpen" igår.

Vackra vackra tjejen!! 

Ser ju ut att vara en hel drös med ungar i den magen! Så fin hon är!
Nydelige Boyan.
Ja i dag kommer de Lotta.

Hon ser onekligen lite trötter ut på första kortet. Puss på Boyan!
Hoppas det går bra för er, jag väntar med spänning på uppdateringarna.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Jag väntar även med spänning på uppdateringarna. 
Så söt mamman är! Hon ser onekligen jättegravid ut! 
Kram Malmö
Jag har tyvärr inga nyheter att komma med. Vi väntar fortfarande. 
Hon vet hur man ska hålla spänningen vid liv på ett forum ;-)
Lycka till!
Håller tummarna som bara den! Hon är en väldigt vacker blivande mor. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Har det hänt något i natt?
Det var en tung dag igår då jag lämnade bort min Tuss och inte blev det bättre idag. Jag är helt förtvivlad just nu.
Boyan födde en död kattunge i morse och den hade varit död länge. Strax efter kom en ny fosterblåsa som strax gick sönder och Boyan hade värkar, men inget kom. Då åkte jag in med henne till Djursjukhuset i Kalmar. Där röntgades hon och man hittade ingen mer unge. Livmodern var kraftigt förstorad. Tyvärr hittade de något värre. Röntgen visade att hon har grav höftledsdysplasi! Jag bad dem göra en riktig höftledsröntgen för att vara säker och den visade samma sak. Då bad jag dem kastrera Boyan. Det finns ingen anledning att försöka behandla henne med antibiotika och hormonsprutor när jag ändå inte tänker avla på en katt med höftfel.
Vi ska strax ge oss iväg nu och hämta Boyan. Operationen har gått bra och det är det viktigaste just nu. Jag är helt förtvivlad över detta. Jag har mist en avelshona som jag hade hoppats så mycket på, men framför allt är jag så ledsen över att Boyan antagligen i framtiden kommer att få ont av detta. Hon kommer att få äta glukosamin hela livet och jag hoppas att det ska hjälpa så mycket att hon inte har för ont. Hon är en nätt katt och det är ju en fördel för henne.
Nu vill jag bara ha hem henne så jag kan få pyssla om henne.

Pussa på Boyan när du får hem henne.
/Elisa
#50 Det lovar jag.
Dette var så fryktelig trist Lotta. Jeg synes så synd på dere og på stakkars Boyan.Så urettferdig dette var.

Så förfärligt! Förstår verkligen att det måste vara tungt…Så skönt ändå att operationen gått bra, hon ser ut att vara en sån fin tjej!
Å kära hjärtandes vilken förtvivlan du måste känna.
Hoppas Boyan snart frisknar till och att hennes höfter håller många många år utan smärta.

Åhh nej! va ledsamt
…beklagar detta som skett Lotta…gör ont i mig att läsa.
Nu hoppas ja Boyan ska healas snabbt O med all den kärlek o ompyssling du ger henne är ja säker på hon kommer leva massvis med år till utan smärta.
~Kramar om~

Nämen Lotta!! Nu sitter ja å tårana rinner… Så otroligt ledsamt för er allihopa. Bamse å tröstekramar till er!!!!
Så ledsamt och alldeles hjärtslitande. Lilla söta Boyan. Hoppas hon inte har alltför ont. Stor kram från oss!
Tack allihopa! Vi har hämtat hem henne nu och en stund gick hon omkring och pep och letade (efter kattungar?), men nu har hon lugnat sig. Vi hoppas att allt går bra nu. Hon har enormt mycket mjölk så jag måste hålla koll så att hon inte får mjölkstockning.

Gud så ledsamt att höra.. Älskade Boyan.. Hoppas hon piggar på sig fort och får ett långt mysigt smärtfritt liv

Jättetråkigt! Fina Boyan. Och Tuss oxå. Förstår att ditt hjärta värker. Hoppas bara Boyan slipper få ha ont. Pussa henne.
Så tråkigt att höra, är jätteledsen för er skull. 

Gud så trist!! Hoppas bara att hon ändå får leva ett bra liv framöver och inte behöver lida. Ni har aldrig märkt några symtom på henne?
Går hon utan problem?
Så tråkigt att höra, Lotta. Vilken besvikelse och chock när du väntat så och stackars lilla Boyan. Hoppas att hon kan leva ett gott liv ändå. Skickar en styrkekram.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Verkligen tråkigt. Skickar många tröstekramar.
Hoppas att bara bra saker händer dig och dina katter från och med nu, det var jättetråkigt med stackars Boyan och Tuss.
Pussa och krama din kära katt, hoppas att hon kan leva ett bra liv framöver med din hjälp och kärlek. Kram till er alla.
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Usch vad trist, hoppas på mer lycka framöver!
Så trist det ble sånn et utfall 
Håper Boyan får det bra tross alt,og at hennes problemer går an å leve med lenge.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

beklagar verkligen. Hoppas allt går bra framöver.

Men Lotta, så oerhört tråkigt!
Tänker på er och håller tummarna att Boyan får en långt och så smärtfritt liv som det går.
Så otroligt ledsamt och sorgligt att höra!
Stackars er! Jag hoppas så att Boyan får leva många långa år till tillsammans med er! *Stor kram!*
Tack för alla vänliga kommentarer! De värmer!
#62 Jo, hon har symptom. Hon är en ganska klumpig katt som har lite svårt att hoppa. Hon går helt okey, men ska hon hoppa så sitter hon och tar sats lite innan. Hon håller gärna till högst upp på klösmöblerna så detta hindrar henne inte alls och jag har aldrig märkt att hon haft ont på nåt sätt. Saken är den att när hon var kattunge hade hon skelettinflammation och behandlades för det och jag har hela tiden trott att hennes lite stela rörelser har varit komplikationer efter den inflammationen. Att hon blivit stel i lederna av detta. Min veterinär har trott detsamma. Inte i min vildaste fantasi hade jag trott att det skulle vara så här allvarligt. Hade jag för ett ögonblick trott att det var något ärftligt så hade jag ju aldrig parat henne.
Jag är ju ändå glad att jag fick veta detta nu och inte efter tre-fyra kullar där kanske några katter gått vidare i avel. Jag har verkligen ingen aning om hur ärftligt detta är, men vem vågar chansa?
Nu mår hon bra, men har fortfarande väldigt mycket mjölk så jag håller stenkoll på henne så att hon inte ska få mjölkstockning. Hon går omkring och piper mycket och letar och har fått för sig att hon ska adoptera Kakan (snart 6mån gammal). Kan tala om att Kakan uppskattar INTE att bli bortsläpad i nackskinnet! Jag tycker så synd om Boyan. Hon har så starka moderskänslor trots att hon aldrig födde någon levande unge. Tänk vilken bra mor hon skulle blivit! Ingen som har nån liten bebis hon kan adoptera lite snabbt? 

Feng kan väl låna ut någon när dom kommer denna veckan.
Blir ju halvsyskon med dom Boyan skulle fått.
#72 Bra idé! Jag åker till Malmö framåt onsdag och kattnappar en bebis eller två till Boyan. 
Nämen här planeras det galna attentat när man vilar ögonen en stund… Nu blir det dubbla lås på dörren!
Det var sorgligt om Boyan….Lilla liten då. Hårt att vara uppfödare alltså. 

Tråkig historia det här men Boyan lever i alla fall. Jag håller tummarna att Boyan får leva så länge och smärtfritt som möjligt. Båda mina hundar har artros. De får medicin för det och är pigga och mestadels glada. Iofs kanske inte jämförbart för din katt är ung och mina hundar gamla. Jag vill bara muntra upp dig med att det går att hjälpa ett djur som drabbas av skelettproblem i ganska hög utsträckning.
Sedan är det tråkigt att du mist en avelshona. Du är en bra och seriös uppfödare. Jag är glad över att jag kom över mina fördomar om IDP.