Tuska frågar
Har en katthona som stått på PC i maj. Nu har hon fått lite pytte pytte lite vitaktig flytning, ultraljudad ingen livmoder inflammation, med stor sannolikhet en svampinfektion efter PC- behandlingen. veterinären trodde även hon skulle snart komma i löp. ordination nu spolning 1 ml dagl. i 5 dagar sedan varannan dag så länge hon nu äter veterimoxin fick det i förebyggande syfte
(spolning vttn blandat med äppelsidervinäger (1L vttn. blandas med 1 msk äppelsidervinäger.)
Min fråga blir kan jag para henne vid löpet ? Hon löper mycket sällan. Hur skulle ni göra ?
Vid en livmoderinflammation parar men oftast vid första löpet efter behandling.
Hade nog vågat para henne. Svampinfektionen borde nog inte skada foster och äppelcidervinäger är ju ganska ofarligt.
Det enda är väl om svampen är smittsam och kan ge problem till hanen.
/Elisa
Är det någon här som vet hur jag ska göra ? 50 har läst här ser jag, bara Kalindas har svarat.
Svampinfektion får ju inget fäste om PH värdet förändras med spolningen, det kan väl inte vara smittsamt ? Det har ju blivit av att normalfloran förändrats av PC-behandling.
Jag tänker på oss människor som ofta får samma problem av PC-behandling inte smittar väl vi ?
Man blir ordinerad en pevarylkur som är recept fri sen är det bra med det.
På en gravid människa förändras Ph värdet och blir ordinerad att skölja med vatten 1 L med 1 msk Matättika eller filmjölk, man är ju inte smittobärare eller ?
Är det någon här som vet bättre än vad jag vet ?
Om jag hade svaret… 
Men vad säger din veterinär? Vad är hennes/hans råd?
Om jag hade haft samma fundering hade jag kollat med min veterinär om vad han trodde och rekomenderade.

rent spontant och om man ska jämföra med oss människor så kan jag inte tänka mig att det smittar…
#3 veterinären vet inte mycket eftersom det inte va en livmoderinflammation, tyckte nog att det va en bagatell och en vanlig åkomma efter en PC behanling verkar det som.
Jag trodde att någon här varit med om det samma med sina katter för det är ju vanligt att de får någon Pc kur imellan åt. Kanske det är något som går oss spårlöst förbi och rätar till sej själv.
För mig skulle problemet vara att jag har fått lära mig att man aldrig, aldrig någonsin får peta eller stoppa in eller skölja/spola med något i kattens vagina. Att man t o m ska se till att veterinären inte håller på att peta där pga av den överhängande risken att katten tillförs bakterier som inte ska vara där.
Jag vet inte om jag skulle våga spola min katt. Är det veterinären som ordinerat detta? Är det då en behandling som veterinären vet fungerar på katt och inte ger några problem så borde det väl gå bra. Annars skulle nog jag vara tveksam. Fast det kan ju vara det rätta att göra också.
Svampen som din katt har är väl candida? Det är sällsynt men det har hänt att den överförts mellan kvinna och man. Men du ska väl inte para honan om hon har svampinfektion så då gör det ju inget. Om det är lika smärtsamt som hos människa att ha svampinfektionen så vill nog inte honkatten bli parad när hon har den.
Det är ordination från veterinären på ett djursjukhus att spola, har själv aldrig hört talas om den behandlingen tidigare på djur. Jag har inte katten hemma själv och aldrig stött på detta problem, därför ställer jag mej så frågande

Hade själv massor av svampinfektioner som ung. Gick över när jag blev gravid första gången. Fick höra av doktorerna att svamp visst smittar men att killarna oftast inte får besvär av det då dom ju inte har massa varma skrymslen å vrår som vi tjejer har.