Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 2098 ggr
godisgrisen
2010-06-18 20:50
0

Rasist siameser

Jag har i åratal varit sugen på en siames/oriental och sista året har jag verkligen bestämt mig för att det ska bli en i framtiden. Just nu har jag två huskatter och två katter känns ganska lagom många i mitt livsrum, så helst ska jag försöka låta bli att skaffa en ny katt så länge de fortfarande är två… om jag kan hålla mig…

Nu till själva frågan. Min ena katt är tre år och jag hade tänkt att hon ska leva för evigt eftersom hon är en fantastisk liten person. Min andra katt är lika underbar men betydligt äldre, tanken är att när hon faller ifrån (hoppas det dröjer länge) ska tomrummet fyllas med en siamesflicka. Dessa båda damer trivs utmärkt tillsammans och det är viktigt tycker jag att de gör det för jag vill att mina djur ska må bra. Nu har jag hört massor av historier om rasistiska siameser men jag vill ju verkligen ha en siames och en vanlig husis av bondkattstyp. Eller om jag inte kan hålla mig (risken finns) två huskatter och en siames. Jag vill absolut inte sätta mig i en situation där jag blir tvungen att omplacera en katt. Så jag undrar är det en bra ide? Är det större risk för konflikter i flocken om man blandar raser? Eller funkar det om man bara har en siames som inte har en rasfrände att gadda ihop sig med och en eller flera husisar? Blir en ensam siames lycklig med husisar eller måste de bo med gelikar?

MalinL
2010-06-18 21:39
0

Jag har sålt siames till folk med huskatt och det har gått jättebra. De gånger jag hört att siameserna mobbats är när man har haft en bondkatt och ett gäng siameser. Har man bara två katter så brukar de samsas.

Lejonhjarta
2010-06-18 21:48
0

Håller med MalinL. Här var lugnt med 1 siames å flera huskatter. Skaffade 2 siameser och då började dom gadda ihop sig. Om du kan hålla dig till bara 1 siames medans du har andra raser så är det inga problem. Problemet är att BARA ha en av dessa ljuvliga varelser.Flört

godisgrisen
2010-06-18 21:57
0

Åh vad bra då är det som jag hoppats! Det blir ju en till att börja med… så får vi väl se hur pass jag åker dit på dem. Gillar ju husisar också förståss och vill inte avstå från dem heller så helst har jag en av varje. Minst två katter vill jag leva med iallafall för annars blir väl livet för trist…

ramithi
2010-06-18 22:18
0

Jeg har to blå maskede balineser jenter her som er vokst opp sammen med huskatt eller bonkatt som dere sier. Dem går helt fint sammen.

ChanelBM
2010-06-19 13:05
0

Jag har en siames-variant o en bondkatt, modell hittekatt. Chanel var vuxen när lilla hittekatten kom (5 mån gammal). Lite fräs i 3 dagar sen var det ok. Har även haft en hittekattunge (8 veckor när hon kom) den introduktionen gick smidigare o Chanel ser henne som sin kattunge fortfarande när hon är här på besök. Lillkissen är placerad hos min mor så hon hamnar här då o då (kissen asså)

Däremot märker jag att Chanel saknar en siameskompis att ligga i hög med o gadda ihop sig med. Hon kom hit med sin kullsyster som dessvärre dog när hon var 2 år. När lilltrollet är här på besök så ligger hon i hög med henne o sköter om med stor glädje. Därför är jag inställd på att skaffa en simmis/oriental till hösten för Chanels skull. Min lilla tjockiskatt säger ifrån när hon inte gillar läget o är nöjd bara hon får käk, borstning o en lång kelstund i knät varje kväll. Men ligga hög o uppföra sig som en simmis e inte hennes pryl…

Tror oxå att det är lättare att ha"bonnisen" först o sen ta in en siameskattunge som då får "mamma" eller "pappa" bebisen  Flört