katt med eksem och röda öron
Hejsan. Jag har en katt som har fått röda öron och rött från öron ner mot öga med småsår. Var hos vetrinären i tisdags och hon trodde det var en allergi av förmodligen fisk. Han fick en behandling med antihistamin och 2 veckors behandling med små doser kortison. Jag fick ingen salva eller nånting att smörja hans onda röda öron. Finns det att köpa receptfritt nånting jag kan använda för att lindra besvären. Har bytt foder också kan jag tillägga. Har en gel som jag köpt på djuraffären som innehåller aloe vera. Tacksam för alla råd jag kan få eller ska jag ringa vetten och begära nån salva eller nåt. Katten är en utekatt.
AloeVera salvan kan nog vara bra till den.
Min Smilla fick också en sådan reaktion för nåt år sedan. Men på henne misstänker jag brännnässlorna som fanns i de foder jag då gav katterna.
Ang. foder så gissar jag att du ger veterinärfoder nu och jag vet hur dyrt det är.
Visar det sig att hon är allergisk mot fisk. Så köp James Wellbeloved kalkon & ris. Den innehåller inte fisk och är både billigare och bättre än de flesta veterinärfoder…
/Elisa
Just nu får han bara mjukmat som det inte är fisk i. Har nämligen inte råd just nu att köpa vetrinärfoder. Har precis köpt en 10 kilos säck royal canin (outdoor) såg att den innehåller fisk. Ska kolla upp den maten du förslår. Det är så synd om lillgubben som han ser ut. Jag misstänkte också soleksem då besvären uppstod då solen börja värma ordentligt, men det trodde inte vetrinären. Vet inte vad jag ska tro snart. Ringa en annan vett kanske och höra vad dom säger
Lämna du tillbaka RC och köp James Wellbeloved. Tror att den t.o.m. är billigare än RC.
Du har inte gett honom Frontline eller liknade? Så det är en allergisk reaktion på det?
/Elisa
#2 Stackarn…nu är jag ju ingen veterinär, men visst kan det var solen. Även djur får solskador. På jobbet har mina getter just nu problem med röda, fnasiga juver. Jag får smörja som bara den med Helosan - solskydd. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Den behandlingen din kisse har fått,så ska du se att all allergi ger med sej,
Jag föreslår oxå james wellbeloved. Blötmat som innehåller oxkött är även allergiframkallande.
Skulle öronen bli torrfnasiga efter allergireaktionen så är det lämpligt med en "veterinärsalva"
#3 nä det har jag inte. ( frontline)
#5 Var kan man köpa den maten. Vi har bara granngården här i Lycksele. Är det foderbilen som gäller kanske
Foderbilen har den.
/Elisa
Jag att det finns i Umeå på djurmagasinet. Vi ska snart ner till umeå så då får jag köpa där. Vad kan man ge för mjukmat som är bra och utan fisk
#4 Tror jag ska köpa hem helosan solskydd också. Bra att ha hemma
opps jag såg just att jag skrivit i fel forum. Jag har en vanlig bonnkatt och inte siames. Ber om ursäkt för det, men tack iallafall för alla råd.
Katt som katt inget att be om ursäkt för. Här gillar vi "bonnisar" oxå
puh vilken tur då. Jag gillar söta siameser också
Kvittar väl om det är en Siames eller huskatt. 
/Elisa
kollade innehållsförteckningen på olika mjukmat och det mesta innehåller fiskextrakt, men kitekat verkar vara helt utan fisk. Kan det stämma. nån som vet. Finns det någon annan mjukmat som ej innehåller fisk.
Kolla Mjau tetrapack, där har du anka, kalkon mm Tror inte de ska blanda i fisk och inte skriva det i innehållsdeklarationen. (svensktillverkat)
Har din kisse blivit bättre ?
Jo mjau har inte heller fisk i. Jo jag tycker det har blivit lite bättre faktiskt.

Min veterinär (Glimåker, tar bara emot katter) tycker att Mjau, torrmat som blötmat, är ett av de bästa fodrena, speciellt för allergiska katter. Han säljer själv inget foder på sin praktik så det känns som att han verkligen bara rekommenderar det som han tror o vet är bra. Han får ju inte ett öre för vad han rekommenderar. Så testa du Mjau som är billigt, inte deras fiskfoder då, åsså lite köttfärs o lammfärs.
Mjau torrfoder är jag nästan säker att den innehåller fisk.
/Elisa
#17 Japp det ska jag göra. Jag har haft hemma burkmat av mjau men han ratar paten. Det fanns förut maju bullar men dom har visst slutat tillverka dom burkarna. Så mjau tetra är bra det vet jag. Ska även prova torrmaten.

Du har rätt när det gäller Mjaus "vanliga torrfoder. Skulle ha förtydligat att de har ett fiskfritt torrfodret.
"Bäbistorrfodret" dvs den som heter "Föräldrafritt" skall vara fiskfritt tydligen. Har de Mjaus torrfoder i affären så brukar det oxå finnas. O det är inte speciellt dyrt.
Ska kolla upp det fodret. Men det är säkert ris i som alla andra och jag har en risallergiker.
/Elisa
ok. Ska kollla upp det
Tack för alla fina råd jag fått