Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1146 ggr
Avenacattery
0

hur gør jag nu....?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hmm… detta var ju inte riktigt som jag hade planerat. Chama kom ovæntat i løp. Helt pøttsligt bara sådær. Hade haft henne hos vetrinærn før lite tandstensbortagning och tandpolering -kan varmt rekomenderas till er som inte provat det ngn gång-. Nær hon kom hem igår var hon yr och dåsig och idag løper hon. hmm… dessutom var det idag hon skulle få piller så jag gav henne ett.

Nu hade det inte varit ngt problem om vi inte just hade fått hem en hane, en 7 månader jætte mysig och trevlig kille - Nonimonos Maniki Neko, kallas Neko-. Om han ær fertil vet jag inte. Men… jag børjar undra. Han verkar inte sen på att fatta galoppen om man sæger så. Stolt biter han henne i nacken och små jukkar sådær lagom kul… jo jag tror han snabbt lær sig. troligen i natt om man sæger så.

Chama ska dra ut en tand (kanske två) om 14 dagar och kommer særefter att få gå på antibiotika. Det ær ju inte speciellt bra att børja en kull så. Dessutom har Neko en rx stamtavla då hans stamtavla innehåller en sådandær obefintligt befintlig færg (m) och måste då ut som 10 månaders før att bli avelsgodkænd och før att regristrering av kattungar mm ska ske snabbt och fint.

Så nu ær min fråga hur gør jag før att førhindra/stoppa ett løp?

Alt. vad sæger era erfarenheter kring problematiken antibiotika + nedsøvning i børjan av en dræktighet?

Tja, nu hoppas jag att det inte blir ngt just denna gång. Men gærna om en ca: 2 månader ;).

?Vad sker om en hona blir dræktig och får i sig p-piller? dvs om jag nu ger henne piller i 3-4 dagar som det allmænna rådet verkar vara…

kalindas
0

Ger du henne piller i 3-4 dagar så ska hon förhoppningsvis inte bli dräktig. Skulle hon bli det ändå, så är det ju bara att sluta med piller direkt!
Ta det säkra före det osäkra och boka om tandutdragnings datumet till efter 21 dagar, så du kan vara säker på att ingen skada skett.

Skulle det bli bebisar, så är väl enda problemet att du inte kan regga dem innan avelsgodkännandet. Men det har ju hänt fler än dej och ungarna hade ju bara varit omkring 4v, när han är 10 månader.

Håller tummarna att ingen skada är skedd, så du slipper problemen.

---------
Ang. putsa tänder så är det väldigt bra att göra då och då. Håller sig fina länge efter det. Glad
Gjorde det på Smilla nyligen. Har ett par katter till som det behövs på. Bara synd det är så jäkla dyrt…Obestämd

/Elisa

Avenacattery
0

Tja, var nog lite stressad -allt før mycket jobb i huvudet- nær jag skrev igår. Idag ser jag inget problem med det. De får hålla på, lugnast så. Så tar vi en dag i taget.

kalindas
0

Gör så…Glad

/Elisa

MalinL
0

Avelsgodkännandet kan numera göras vid 8 månader, så du behöver inte vänta tills han är 10 månader i så fall.

Avenacattery
0

vet du om det ær lika før NRR och SVERAK. Bor i Norge och ær alltså NRR ansluten. Hade før mig att vi har 10månader men kanske det har blivit nya internationella riktlinjer. Hmmm… Får kolla upp det!

[lisme]
0

Det er ikke det samme for oss i Norge. Her må katten være 10 mndr før en avelsgodkjenning gjøres. Obestämd