Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1166 ggr
chininas
2010-06-09 10:58
0

Dominans??

Jag har en Balines hane på snart 1 år. För 3 dagar sedan hämtade vi hem en liten Orientalisk långhårs hane på 12 veckor.

Balinesen älskar den här lilla kattungen och kan knappt lämna honom utan vill vara i hans närhet hela tiden. Samma sak med den lilla, han följer sin "farbror" överallt.

Men vi har upptäckt att Balinsen försöker para sig med den lilla, han biter tag i nackskinnet och försöker få den lilla under sig. Vad beror det här på??

Första gången jag såg honom så badade jag kattungen för jag tänkte att han kanske luktade honor från mamma. Då var det lugnt någon dag, men nu gör han så igen.

Någon som har förslag på hur jag ska få Balinesen att låta bli att göra parningsförsök på den lilla. Och om någon har en bra fundering på varför han gör så här.

tuska
2010-06-09 11:40
0

Din ett åring älskar nykomlingen så det blir sånna kärlekshandlingar, är han kastrerad ?

chininas
2010-06-09 11:49
0

Nej han är inte kastrerad.

tuska
2010-06-09 11:51
0

Då ska du nog göra det om han nu inte ska användas i avel

chininas
2010-06-09 11:57
0

Han har två parningar att göra först. Men dom ska ske om ett par månader sen blir det Kastrering till sensommaren.

tuska
2010-06-09 12:34
0

Han kan börja revir markera när han har dom känslorna och inte riktigt "kommer till"   Det va det jag närmast tänkte på.

chininas
2010-06-09 13:01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En risk jag (tyvärr) får ta då jag har lovat två honor att få para med honom. Han har skött sig exemplariskt hittills, bara att hoppas att han fortsätter så.

Så det enda sättet att få bort beteendet är alltså att kastrera. I så fall så får jag och lillkillen stå ut med Balinesens beteende ett par månader till.

Siameshona
2010-06-09 13:06
0

Min Pacino var iväg & parade sig förra sommaren. Otto hade blivit kastrat innan. Väl efter parning vart Pacino oxå kastrat. (1år) ca 6mån efter detta stod han nästan dagligen över Otto fastbiten i hans nackskinn vid dörren när vi kom hem. Stckars Otto såg paniksalgen ut, men sa inget. Så man undrade ju hur Otto hade det när man ej var hemma.

SacredSouls
2010-06-09 20:18
0

Ja det blir jo ofte slik med fertile hannkatter.Men det går i perioder også så det kan absolutt være at han gir seg litt etterhvert Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2010-06-10 10:32
0

# 6 där är ju min lilla pralinKyss  Han är van kan jag säga för Casper har försökt para kattungarna här hemma också ibland. Men det går i perioder, ibland är han jättepå och ibland bryr han sig inte alls.

Jag tror inte att du behöver vara så orolig och jag ska försöka att para Juno så fort jag kan så ni kan kastrera honom sen. Vill bara bli av med de sista två först och jag kanske får napp på utställningen nästnästa helg. Hoppas allt går bra för övrigt?

Lejdet
2010-06-10 10:34
0

PS. glömde säga att mor och far hälsar till lille Harley och han är 14 v, inte 12 ;-)