Provat Zylkène?
Jag var hos veterinären idag och vaccinerade småttingarna (som inte alls är så små längre) och blev tipsad om att det finns något som heter Zylkène, som är ett orosdämpande medel man kan använda på hund och katt. Någon som har prövat detta?
Jag har ju minst en liten skrutt som ska åka ganska långt (30 mil) och ev en som hela vägen upp till Dalarna (nästan 60 mil).
Zylkène är patenterat, det är gjort av mjölk, så det är ingen fara att ge till kattungar eller nedsatta djur. Det ska tydligen göra katten lugnare och så att den inte stressar upp sig. Det är ett visst protein ur mjölken som man lyckats sortera ut, som verkar lugnande och rogivande när det utsöndras i blodet. Samma effekt som snuttande småkissar får när de är hos mamma.
Ska kunna användas både vid kortare stress som
* Veterinärbesök
* Resa
* Kloklippning
* Åska
eller vid kortare perioder som
* Pensionatsvistelse
* Nya djur i hemmet
* Flytt
eller under långvariga perioder (gärna kombinerad med beteendeterapi)
* Generell otrygghet
* Ensam hemma
* Nya familjemedlemmar (barn/husdjur)
Zylkène säljs av någon anledning inte på apotek, utan bara hos veterinär. Det räknas som ett fodertillskott, och har inte gett några biverkningar i deras studier (inte heller vid användning under lång tid).
Feliway finns ju också, men man kan kombinera det med Zylkène - det blir inga korsreaktioner eftersom det är ett mjölkprotein helt enkelt.
Det låter ju nästan för bra för att vara sant att det skulle finnas ett fodertillskott utan kemikalier, som är välsmakande, och hypoallergent.
Vet dock inte vad detta "mirakelmedel" kostar, det kanske är där drömmen går i kras 

Har pratat med en tjej som använder det till en av sina katter och hon lovordafe detta medel. Katten som var en hittekatt vågade sig fram till husets övriga katter samt att de fick lov att hantera henne vilket var helt ogörligt tidigare. Hon hade testat feliway innan men tog bort pluggarna när katten kissade på dem, hon ville inte ha en grillad katt…

Ehrm, nej inte så bra om man kissar i vägguttaget kanske…
Det var ju trevligt att höra att det har funkat bra för henne.
Har du någon aning om ifall det är dyrt?
Jag hade tänkt prova om katterna blir lugnare på resan om de får både lite Feliway-spray på kattfilten i boxen och så lite Zylkène på maten innan man åker - något av det borde ju få effekt tycker man. Då har jag ju gjort allt jag kan hitta på för att göra bilresan så trevlig som möjligt.
En flaska Feliway på 60 ml borde ju räcka ett ganska bra tag.

Tackar Hecajon, som skrev om detta i december men som jag helt hade missat, men hon hittade mig 
Tellur är tingad nu och ska flytta till Dalarna. Det blir 60 mils resa, så man gör ju vad man kan för att den ska bli så lugn som möjligt. När vi har provat så återkommer jag såklart och berättar hur det funkade.
Veterinären har lovat att det inte är någon fara att ge detta till en kattunge, eftersom det är gjort på mjölk och räknas som ett fodertillskott och inte som ett läkemedel.
Min kompis som ska ha Xenon "Näsan" ska även pröva Zylkene till sin hund, så det skvallrar jag också om sen när vi har om det ger önskad effekt.

#3 Jag har ju prövat Zylkene på mina vuxna damer som inte ville komma överens efter Mollys kull.
Resultat: Bättre harmoni och lugn infann sig men samtidigt var lekfullheten och glimten i ögat kvar på katterna som vanligt, så jag kan inte säga något negativt om detta preparat
Denna bild på mina tjejer kunde jag inte ens drömma om för en vecka sen (Vad gör man inte för att ligga nära matte trots att man inte älskar varann
):

Jag skulle ju uppdatera här när jag hade prövat, men det lyckades jag glömma bort
…
Jag gav hela familjen Zylkène på torsdagen, för att se om pulvret verkligen var så gott som utlovat.
Visst tyckte de att pulvret verkade gott, men de sniffade på det så mycket att de lyckades frusta bort hälften innan de började slicka i sig något! Jag hade pudrat det på en tallrik bara för att testa smakligheten.
Fredagens metod blev att pudra det på lite creme fraiche, och det gick mycket smidigare. På fredagen gav jag småkillarna som skulle åka bil dagen efter bara, och inte hela högen.
Lördag morgon fick de lite igen, innan det var dags att kasta i sig iväg på 30 mils resa.
Det var högljudda protester i bilen, från båda två och de turades om att stå och vråla en och en medan den andre sov (!) så SÅ himla farligt kan det inte ha varit (men man måste ju visa sitt missnöje).
Jämfört med hur mammakatt beter sig i bilen nuförtiden med utbrytningsförsök ur boxen och ett jädra ulvande som om hennes sista stund var kommen så var de förstås två änglar
.
När vi väl kom fram fick pojkarna sitta inne i boxen en stund till och stirra ut (och morra skräckingivande) på husets hundar. Även i den nya situationen tycker jag att pojkarna var väldigt duktiga och trygga.
Tellur fortsatte ju ytterligare 30 mil upp i landet, med sin nya matte men resten av resan var han lugnare och sov i bilen.
Om man då ska tillskriva Zylkène äran eller inte, det vet jag inte men jag tyckte faktiskt att det hela gick förhållandevis smidigt.

lite när jag läser hur du gjorde med Zylkenekapslarna, för jag blandade ner pulvret i deras mjukmat istället
men skönt att det var okej iallafall för dem, vem vet vad som gjorde susen
Nu har jag faktiskt slutat med allt här hemma, inte ens Feliway i uttagen längre, och tjejerma är sams! Ta i trä!

Jag var nyligen på en föreläsning på Regiondjursjukhuset Bagarmossen. Temat var kattens beteende. Föreläsaren pratade då varmt om både Zylkene och Feliway. Och eftersom hon var lite nervös inför eventet så hade hon själv tagit just Zylkene. Hon intygade att det fungerade. :-)
Jag puttar upp denna tråden igen!
Är det någon som provat Zylkene till vuxna katter på en längre bilresa? Mina två gossar tycker det är sååå tråkigt att åka i transportbur, och inför en bilresa till Skåne så funderar jag på att prova att ge dem Zylkene. Det skulle vara intressant att höra om någon har erfarenheter av Zylkene + bilresor att dela med sig av!