Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 6705 ggr
hecajon
2

Biverkningar på vaccination?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var och gjorde den årliga vaccinationen (FEL-O-VAX PCT VET, som vanligt) på Maja och Molly i tisdags och igår torsdag så upptäckte jag 2st kala fläckar mellan Majas nacke och skulderblad, de var i storlek av en 10öring och bara fina då. Idag fredag så har den ena utökat sig till ca en 5kronas storlek och vätskar sig, lite rivsår och rött är det också men det tror jag mest beror på att hon själv är där med baktassen och pillar och att Molly gärna slickar på det också.

Jag har pratat med veterinären och hon säger att det kan faktiskt bli så här efter vaccination och att jag kan badda med Asolsprit (Maja tycker att det är helt okej) och att använda salvan(Fuciderm) jag fått utskriven sen tidigare, under helgen.

Ska tilläggas att Maja mår bra för övrigt, hon är glad, äter och ligger gärna ute på balkongen och solar.

Är det fler än jag som fått biverkningar efter vaccination?

Hur vanligt är det?

AmandaWvW
0

Aj va fult det där såg ut, hoppas det inte gör ont. Jag har aldrig hört talas om det på standardvcciner, bara fiv/felv. Ingen utställning på ett tag antar jag…

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Liljekatten
0

Usch, vad hemskt det blev! Förvånad Jag har aldrig råkat ut för nåt liknande. Stackars lilla Maja.

tuska
0

Det där såg inte bra ut, hadde veterinären någon förklaring till det inträffade.

Vet att det är viktigt när de blandar vaccinet så det inte kommer i kontakt med syre, vad fick dina katter för vaccin ?

hecajon
0

#1 Det verkar inte göra ont alls eller irritera direkt mycket heller, så skönt! Men vackert är det inteRynkar på näsan

Och utställningar har jag som tur är inte planerat in eftersom hon är lite för kort för sin vikt just nuSkrattande

kalindas
0

Har hört om knölar efter vaccinet, men inte kala fläckar. Men det kan ju varit att vet. spillt lite utanför.
Testa att badda med jodopax eller annat mer uttorkande. Ser nästan ut som fuktexem. Badda på med barnpuder.
Se så inte Molly kan slicka där.

/Elisa

hecajon
0

#3 Vaccinet är FEL-O-VAX PCT VET

#5 Asolsprit är det jag har hemma och det är ju uttorkande också, och veterinären tyckte det var bra att använda på detta.

Jag försöker hålla henne ifrån det hela tiden, Molly har inte varit där på länge för att slicka. Det är nu man önskade att man lärt dem att ha tröjer på sig det hade det varit perfekt i detta lägeSkrattande

tuska
0

Potatismjöl är bra för vätskande hudirritationer. en gammeldags bebis skjorta skulle vara bra som kunde knytas under magenObestämd

Känner du ingen som växt ur sin bebis skjorta?

hecajon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Jag försökte med lite löst sittande bandage ett tag eftersom jag inte hittar något bättre hemma men det gick så klart inteSkrattande Men mat kan hon äta hur som helstTungan ute

Men oj vad fint såret börjar bli redan nu, är de inte fantastiska på att läka sig självaGlad

Zandrinos
0

#8 Det ser ju fint ut. Det kommer att leka så småningom.

Elcan fick en gång en kal fläck ( stor som en femma) efter vaccineringen. Vid senaste vaccineringen hände inget.

Siameshona
0

Men Maja. Lite för kort för sin vikt:) jisses. Nä, ngt sånt har aldrig ngn av mina katter råkat ut för.

hecajon
0

Lite roligt i det tråkiga, såret är faktiskt format som ett hjärta Kyss

Helenaf76
0

Lilla skruttan. Har inte heller råkat ut för något sånt här på mina katter.

hecajon
0

Idag ser såret väldigt fint ut och det blir inte större, det vätskar sig inte heller längre utan det är en fin skorpa ovanpå som vare sig Maja eller Molly bryr sig om Glad 

Funderade ett tag igår om hon råkat ut för någon mördarbakterie, jag kunde nästan se hur såret växte sig större och större medans jag tittade på det, lite läskigt faktiskt Rynkar på näsan

MijmuPix
0

Stackars Maja! Vad skönt att det tycks läka så snabbt & bra! Glad
Jag har aldrig sett något liknande Majas sår efter en vaccination men en kattunge i min första kull fick en stor bula där hon blev stucken efter första vaccinationen (avdödat vaccin). Veterinären förklarade att det var en reaktion på konserveringsmedlet i vaccinet och bulan gick tillbaka efter några få dagar, och vid andra vaccinationen reagerade hon inte alls. Kanske Majas sår varit någon liknande allergisk reaktion?

Rithwa
0

Jag har aldrig rokat ut för varken sår eller bulor efter vaccination någonsin, varken på vuxna djur eller på småttingar.

SacredSouls
0

Messi fikk en kal flekk etter siste vaksinasjon. Var Fel o Vax PCT. Men det ble ikke sår eller betent. Kun kal flekk. Så vokste pelsen ut igjen etterhvert .

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus