Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1140 ggr
alltidsiames
0

Hur många kullar?

Hur många kullar tycker ni andra att en hona kan ha innan man tar henne ur aveln (på ett ungefär sådär)?

Juliette-
0

Det beror ju på lite hur lätt hon har att föda, hur stora kullar hon får, vad man vill med sitt avelsarbete osv..

Liljekatten
0

Det är ju väldigt olika beroende på honan. Man får ju inte ta mer än tre kullar på två år och om man pensionerar honan när hon är fem till sju år så kan det ju kanske bli 8-10 kullar. Jag tycker det är lite mycket. Man kanske bara parar honan en gång per år och då blir det ju färre kullar.

Allt beror ju på hur bra mamma honan är, hur hon mår fysiskt, hur stora/små kullar hon får, hur friska kattungarna är med mera med mera.

Jag vet inte vilken ålder som är vanligast att kan pensionerar sina honor. Jag har aldrig under mina 25 år som uppfödare tagit mer än max två kullar per hona, men jag är ju ingen "stor" uppfödare. Jag kan nog tycka att fyra-sex kullar kan vara lagom om allt funkar bra med honan.

Vore kul om fler skrev vad de tycker i frågan.

AmandaWvW
0

tre kullar på 24 månader innebär väl max en kull per år?

Jag är ju ingen erfaren uppfödare, men jag skulle nog tycka att det skulle kännas onödigt att avla på en hona efter det att hennes döttrar nått ålder och mognad att ta kull på. Varje generation ska ju vara genetiskt överlägsen den förra i en framgångsrik avel. Om det inte visar sig finnas en potentiell avelshona i första kullen får man ta en till tills hon föds, och sen om man vill ha ett par kullar till tills det att dottern är mogen. Då blir det kanske tre fyra kullar.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.