Stella tappar färgen
Min dotter har en kastrerad chokladmaskad siamesdam som är 4 år. Nu har hon plötsligt börjat tappa färgen. Framför allt på benen. Hon ser nästan ut som en chokladsköldpadda på frambenen/fötterna där hon blivit väldigt flammig och fått ett par ljusa cremefläckar. Chokladmaskade får ju ofta glasögon när de är ur form, men i ansiktet syns inget på henne. Någon här som råkat ut för något liknande? Vi börjar bli oroliga för att hon är sjuk. Hon har smalnat av en del sista tiden, men verkar pigg på alla sätt annars. Äter och mår bra annars.
Kan detta orsakas av stress kanske? Min dotter har ju en kastrathona till och en hankattunge. När kattungen flyttade in för ett par månader sedan blev de två damerna mycket osams trots att de varit de bästa vänner innan (de är mor och dotter) och de avskydde kattungen båda två från första stund. Nu är det bättre, men damerna är fortfarande inte riktiga vänner och kattungen är en vilding och inte så populär.
Kan en katt tappa färgen pga stress?
Kan ju vara stress som du säger…
Ni kanske skulle testa att ge både damerna och vilddjuret Zylkene (hette det så?) en period och se om det lugnande sig.
Min Holly fick ju magkatarr av att Ecco flyttade in. Men Stella har inte spytt eller liknade?
Hoppas du får bättre svar än mina gissningar.
/Elisa
Nej, Stella har inte kräkts. Hon verkar må bra för övrigt fast hon blir så arg på Eddie (vilddjuret) när han hoppar på henne och försöker busa/para henne. Han är ju bara fem månader, men försöker bita Stella i nacken emellanåt. Kanske han borde kastreras snarast. Hade ju hoppats på nån kull efter honom, men men…
Är det ingen annan här som haft en katt som ändrat färg? Är det så ovanligt?