Några fråger
Hej på alla kattälskare här!
Det är nämligen så att jag funderar på att skaffa mig en ny familj medlem dvs en katt. Just nu äger jag en huskatt. Men jag vill inte skaffa mig en ytterligare katt förrän jag skaffa mig tillräcklig kunskap. Av just denna anledning skall jag läsa på och be kattälskarna om råd. Jag vet inte vad det nya familj medlemet skall ha för ras . Men "Siames" kommer att vara ett alternativ.
Så jag har några frågor att ställa till er..
1. Hur beskriver ni Siameserna? egenskaper, temperament osv.
2. Brukar de komma överens med andra katter?
3. Hur stor utrymme behöver de? Blir de rastlösa av trånga lägenheter?
5. Bär siamesen några ärftliga sjukdomar? (T ex. Har hört att vissa raser , t ex Perser, Ragdoll och Heligbirma drabbas ofta av njursjukdom)
6. livslängd?
7. Vad är ett rimligt pris på en Siames?
8. Tips på bra uppfödare?
9. Tips på bok om siameser?
Tills slut vill jag be om ursäkt för eventuella grammatiska fel, Svenska är inte mitt modersmål. ;)
Tack på förhand.
- Livliga, krävande, intelligenta, värmesökande, oftast sociala, hundlika, gillar att prata med sin ägare. (kommer inte på fler just nu)
- Brukar fungera bra med andra katter som kompisar, sålänge de är ensamma. Blir de två så kan en del siameser bli lite rasistiska. Men det är lite från katt till katt. En Siames mår sällan bra av att vara ensamkatt.
- Blir de bara underhållna och har bra klös och klättermöjligheter, så är det inga problem med minder lägenheter. Minsta ytan jag bodde på men mina tre gamla, var 25kvm. Det var dock gränsfall. Men min siames Holly var lycklig. Hon slapp leta efter mig. I större lägenheter ropade hon på mig om hon inte såg mig.
- Det har inga ras-specifika sjukdomar såsom perser har. Men visst kan de drabbas av flera sjukdomar.
- Normal livslängd numera är väl 12-18år. Men även det har mycket att göra med arv.
- Priset ligger nu mellan 6000-8000kr
- Här på Sif finns det flera uppfödare av Siames. Ett tips är att du skriver ett eget inlägg och frågar vilka som är uppfödare här. Så kommer säkert flera svara i den tråden.

Ca 50-70% av uppfödarna här på sidan är medlem i www.sogrupp.se men alla är det inte. Så tipset är som sagt ett inlägg..
- Har dålig koll på vilka siamesböcker det finns om själva rasen.
Men böcker som handlar om siameser är böcker av Doreen Towey som har skrivit underbara böcker om sina siameser. Finns att köpa på engelska. Men ska du hitta en svensk översättning så leta på antikvariat eller låna på biblioteket.
Lycka till!
/Elisa

#1 Tack för snabba svaren. Tänkte inte att någon kommer att svara ikväll. Tänkte att alla sover med tanke på att imorgon är Tisdag. Det har visat sig att det är inte bara jag som läser om katter fram till på tolv tiden.
:)
Det är många nattsuddare här på forumet..
/Elisa
Håller med om Kalindas svar. Jag har en jättego liten siamespojke till salu, titta gärna in på vår hemsida om du vill se honom.