Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 4366 ggr
flis
2010-05-13 14:02
0

dåligt immunförsvar

Min Cameo har som sagt dåligt immunförsvar. 2-3 ggr per år får jag ta honom till vet för uppvätskning o vetrimoxin utan att de hittar nåt egentligt fel. Han vill bara inte äta och verkar må illa. Sitter mest o kurar och pälsen är flockig o blinkhinnorna framme. Häromdan var det dags för en ny tur till vet. Nu visade blodprover på höga levervärden, men det är inte konstigt med tanke på att han ätit lite eller inget. Däremot var han anemisk och det var konstigt enligt vet. Hon lutar åt att det kan vara Fip? Nu undrar jag, kan Fip yttra sig på det här viset? Han är ju frisk mellan varven. Han är dåligt musklad speciellt bakbenen. Vet tyckte att han såg ut som en gammal katt fast han bara är 5 år.

kalindas
2010-05-13 14:24
0

FIP brukar inte dyka upp på så unga katter som 5år. De som ofta dör i FIP är katter som är under 1,5år och gamla katter.
Så jag tycker det skulle vara konstigt om det är FIP. I så fall skulle det vara trorr FIP som han haft i flera år. Vilket låter konstigt…Obestämd

Måste vara jobbig att ha en så känslig katt. Rynkar på näsan

Det enda jag just nu vet det kan få blodbrist av är Mykoplasman. Den kan ju ligga latent i kroppen och dyka upp i tid och otid.
Men vet inte om de kan ha detta utan att de har lättare flöde från näsa och mun..Obestämd
Mina fick det i samband med Herpesinfektionen och var väldigt dåliga.

Har du testat för Fiv & Felv?

/Elisa

kalindas
2010-05-13 14:30
0

Här är info om Mycoplasma finns mycket info om denna sjukdom nätet. Men hette något annat innan Hemobartonellosis felis .
Min Odin bär på detta ev. Saga och Smilla också. Då de tre var sjukast och hade anemi.

Den medicin som ska fungera bäst på denna sjukdom är Ronaxan vet 20mg.  Mina fick 1 tablett dagligen i 10 dagar.

/Elisa

flis
2010-05-13 14:35
0

Har inte testat för Fiv/Felv. Mykoplasma, vad är det? Går det att bota? Ska på återbesök den 20 maj och ta nya prover. Har fått i honom lite mat och även penecillinet, ta i trä. Skrattande

Men han ser lessen ut. Jag har ju 4 katter till som inte har dessa problem men kan det ändå vara nåt som går runt? Kräks gör dom alla lite till och från, utan att verka sjuka.

flis
2010-05-13 14:36
0

Tack för infon, ska genast läsa igenom det. Skrattande

kalindas
2010-05-13 14:40
0

Finns en del info här på SiF om mycoplasma också.

Har du förresten kollat njurarna på honom? Katter med dåliga njurar mår ju ofta illa. Fast vet inte om de får anemi.

Dock fattar jag det så med mycoplasman, att den gärna dyker upp då katterna är svaga av annat.

/Elisa

flis
2010-05-13 14:51
0

Njurvärdet visade sig  relativt bra vilket förvånade vet.

FIP verkar det inte vara efter vad jag nu  läst. Då borde han redan vara död. Obestämd

AmandaWvW
2010-05-13 15:30
0

Om du varit hos veterinär flera gånger med anemisk katt vore det konstigt om de inte kollat mycoplasma. Annars finns autoimmun haemolytisk anemi hos katt, vilken ras är katten?

Men då missen verkar ha problem med illamående och anorexi kanske gastrit ligger närmast till hands att misstänka, som kanske lett till blödande magsår, därav anemin. Nu spånar jag bara.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

flis
2010-05-13 18:06
0

#7 Ska fråga om de kollat mycoplasma. Cameo är en oriental. Ibland har de skrivit magtarmkatarr som diagnos men de är inte säkra. Han har blivit röntgad och kontraströntgad utan att hitta något fel. Någon av gångerna har njurvärdet legat högt för att senare  blivit normalt igen. Nu har han smakat några kottar kattungemat så förhoppningsvis går det åt rätt håll.

flis
2010-05-18 14:57
0

Nu ligger min Cameo inlagd på intensiven Bagarmossen. Känner mej jättelessen, det är inte säkert att han kommer att klara sig. Han har buken full av blod och det kommer från levern som blöder. De behöver göra en buköppning och ta leverprov men han är inte i skick att klara av det. Nu ska dom försöka stabilisera honom och ge blodtransfussion. Det är Anne-Marie Nilsson som har hand om honom och hon vågar inte lova något. Kan vara cancer. Fy fan va jobbigt det känns.

tuska
2010-05-18 15:13
0

Det låter mycket allvarligt tycker jag när en lever blöder. 

Hoppas att inte din Cameo lider allt för mycket.

Helenaf76
2010-05-18 15:54
0

Stackars er!! GråterStyrkekramar från oss!

Siameshona
2010-05-18 16:27
0

Stackars lilla vän. Och dig.

Qetesh
2010-05-18 16:57
0

Nämen stackars vad hemskt! Gråter Håller ändå tummarna för att det ska ordna sig på något sätt! Kramar från oss också!

kalindas
2010-05-18 19:05
0

Låter inte bra..Rynkar på näsan
Skickar styrka både till dej och Cameo!

/Elisa

Liljekatten
2010-05-18 23:19
0

Fy, vad hemskt! Rynkar på näsan Hoppas han klarar av detta.