Siames iFokus

Siames

Etikett: kattungeprat
Läst 2090 ggr
Alba333
0

Kattunge på avbetalning

Någon som har erfarenhet av att sälja kattungar på avbetalning??
Har nu lyckats få sålt alla mina kattungar utom en liten brunmask. Har en intressent som vill köpa men som inte har hela summan och som ber om avbetalningsplan. Känns lite olustigt… Obestämd

Vill gärna höra från er lite mer erfarna Tungan ute

kalindas
0

Är kluven, då jag köpt katter på avbetalning. Ska tilläggas att det var av människor som kände mig.Obestämd
Dock att sälja på avbetalning till en okänd är mer osäkert. Ett tips är att du ber att få födelsenummer och kollar upp personen på Ratsit eller liknande. Då kan du i alla fall se om personen har betalningsanmärkningar eller inte. Inkasso ser du tyvärr inte.

Samtidigt, tycker du det känns olustigt redan nu, så kanske det inte är rätt person att sälja till…

/Elisa

maalos
0

Jag har fått samma fråga och vet inte heller hur jag ska göra… Jag tycker väl lite att om man inte kan skrapa ihop pengarna så har man då råd ifall katten blir sjuk och måste till veterinär…??

En katt kostar ju så mycket mer än bara själva inköpet…

origirl
0

#2 Jo men hos veterinæren får man ju avbetalningsordning och hur ofta er det man skal ut med 5000-7000kr utanom fasta utgifter?

Och om man har en sambo/man/pojkvänn så er ju dom gärna med å stöder upp om veterinär kostnadarna men INTE själva kattköpet.Obestämd

Man kan ju också säga at kissen inte blir leverad innan den er ferdig betalad. Har köpt alla mina katter på avbetalning.Glad

maalos
0

Ja, det är sant, det kan säkert fungera jättebra med avbetalning.

[lisme]
0

Vi har solgt en kattunge på avbetaling, og vi beholdt stamtavlen hans inntil han var ferdig betalt. En av grunnene til at vi valgte å gå inn på en avbetalingsavtale, var at den nye katteeieren ikke bodde så veldig langt unna oss. Hun betalte som hun skulle, helt uten problem og kattungen var ferdig betalt 4 mndr etter at hun hentet den. Hun hadde en siameser fra før, og 3 mndr etter at hun fikk kattungen fra oss, ble begge to syke. Begge kattene ble undersøkt av veterinær og fikk behandling samme dag som hun oppdaget at de var syke, det var aldri snakk om at hun ikke hadde råd til veterinær. Jeg ser ingen grunn for å ikke selge kattunge på avbetaling om det føles rett for oppdretteren.

Millimina
0

Jag säljer inte på avbetalning. Vill de ha en katt får de spara ihop tills de har råd.

tuska
0

Jag säljer inte kattungar på avbetalning.

Jag har aldrig fått den frågan

Attacks
0

#6 Helt enig :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Juliette-
0

Jag har sålt en kattunge på avbetalning.. det var så att tjejen hörde av sig redan när ungen va 4veckor sen fick dom en enorm elräkning och bilen gick sönder.. hon tacka för sig det gick ju inte ihop..

Sen vart den kattungen kvar och när det var 4månader så ringde hon och fråga.. jag hade så bra vibbar av denna tjej så jag lät henne köpa sin dröm kisse..

1000kr/månaden betala hon punktligt och allt.. Så när hennes andra katt sen dog och hon ville ha en till så fick hon denne på avbet med och lika punktlig då..

Dock handlar detta mycket om magkänslan.. alla mina köpare skulle jag inte våga detta med.. det ska kännas rätt på alla sätt..

Ägarändringen och allt sånt görs först vid slutbetalning

Alba333
0

Tack allihopa, mycket bra funderingar och inlägg. Ska fundera en stund till och prata med kunden men det lutar nog åt att hon får återkomma när hon sparat ihop pengar. Minst risk för strul då… Flört