Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1077 ggr
Fliris
0

Marie tisser i senga

Hei! lenge siden jeg har skrevet nå. Jeg har et enormt problem med Marie for tiden, hun tisser i sengen min relativt ofte. Jeg har pleid å holde henne ute av soverommet i tidligere leiligheter fordi hun av og til har gjort det før også. Jeg har bare ikke gitt henne muligheten til det. Nå derimot bor jeg i kollektiv og har stua som soverom og naturligvis må kattene få oppholde seg der jeg oppholder meg. I løpet av de siste måndene tror jeg kanskje hun har tisset minst 10 ganger i senga totalt. Jeg blir helt fortvilet. I en periode trodde jeg det var fordi hun ikke likte kattesanden, eller fordi den ikke var ren nok, men nå vet jeg ikke hva det kan være. Ok, jeg er mindre hjemme enn før, de får mat til litt mer sporadiske tider, men får masser av kjærlighet og kos når jeg først er hjemme. Berlioz tisser ikke i senga. Noen som har noen konkrete tips eller forslag til hva det kan være? Jeg begynner å bli desp.

tuska
0

Kolla urinvägarna så det inte döljer sej en infektion.

har du duntäcke kan det va jätteskönt att kissa på.

Hormonellt ?

namsooks
0

Säger som Tuska, kolla urinvägarna!

Om inte så är det ett beteende som måste brytas omedelbart då det kan vara svårt att få bort när de väl vant sig vid det.

Det bästa är att stänga dörren till sovrummet, svårt när det inte går. Bädda sängen med överkasst och gör det icke kissvänligt!

kalindas
0

Hon kanske inte trivs i kollektivet?
Honkatter kan vara svåra på det viset.Rynkar på näsan

Kolla urinvägarna som Tuska skriver först.

Kissar hon i sängen av protest så pröva att hälla ätticksprit på madrassen där hon kissat. Är det kissat en gång, så fortsätter de gärna.
Köp Feliway och sätt i uttaget i rummet, spraya även i sängen. Har du tur så slutar hon med det.
Om det är protest, försök att lista ut när hon kissar. Om det hänt nåt speciellt de dagarna?

Hoppas det ordnar sig!

/Elisa

MalinL
0

Köp en stor vaxduk, att ha som överkast eller lägg plast över hela sängen.

Fliris
0

Men skulle det vært urinveiene når hun både drikker bra, tisser i låden og spiser BARF? Jeg tror heller på protest mot noe, men det umulig å stenge henne ute, eller inne eller å ta hensyn til henne med voksduk. Jeg har gjester og alle må jo ha dyner. Herregud. Takk for tilbakemeldinger da.

Fielie
0

Att hanar gör så, för att markera, det vet jag, men kan honor göra så av samma anledning? löp på gång?

Annars tror jag som kalindas..protest.

tuska
0

Visst kan honor merkera innan och vid löp. En av mina honor kissade lite här och där när hon löpte, inte annars.

AmandaWvW
0

Vi hade en huskatt med samma problem för sju år sen, hon gick på p-piller och vi trodde det borde fungera lika bra som en Kastrering, vad det gäller hormonella beteenden. Vi var desperata efter några veckor av kissande, avlivningssprutan hotade. Vi grep varje chans till förbättring och prövade Kastrering, och sen dess har hon levt problemfritt.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Lillatassen
0

Hade samma problem med våran orientalhona för några månader sen, i samband med att hon började att löpa för första gången. Hon kissade i alla sängar som hon kom åt. Blev mycket tvättande av sängkläder eftersom våra söner inte alltid kom ihåg att stänga sovrums dörrarna.. Men i dagsläget vågar vi ha det öppet igen och ingen piss i sängen *peppar peppar*.. Kanske är det något tillfälligt där som går över med tiden?

kalindas
0

Tror denna hona är kastrat redan.

/Elisa

Nilla
0

Jag röstar på en vaxduk, jag också. Det tipset fick jag när jag hade fertil hane och jag täckte hela min soffa dagtid. Då var det plötsligt inte så mysigt att kissa där längre.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejdet
0

Jag vaknade i natt av att min kära avelshanne satt och krafsade vid mina fötter… stoooor pöl i sängen:-(  men att en fertil hanne gör så är väl kanske inte så underligt? Som tur var var det bara på täcket och inte madrassen. 60 graders tvätt borde väl ta bort lukten?

tuska
0

Ha i lite ättika i sköljvattnet.

Fliris
0

Takk for tips. Ja, marie er kastrert siden alltid. Hun tisser heldigvis ikke i sengen mens jeg ligger der og ikke hele tiden heller. Jeg tror også det kan være protest mot noe, gnugh. Vi skal ut og fly igjen om en måned, så hun får bare vende seg til at det blir forandringer, hun har jo broren sin her som takler alt med knusende ro. Jeg satser også på voksduk tror jeg. Eller bare fjerning av dyner på dagtid.

Liilu
0

I occassionally have problems with this with cats who like the sensation of the duvet under their feet with the litter tray! It might be worth putting a big, thick blanket over the duvet - something which makes it more like the floor. Is it also possible to place a clean litter tray on the bed and gradually move it bit by bit? Furthermore, some cats I have found will not go to the toilet when there is even one pee in it, therefore, it might also be worth thinking about having a super clean toilet and a few of them.