Tidig vaccinering?
Jag har pratat med min veterinär som är mycket kunnig på katt om en eventuell tidig vaccinering. Jag har funderat lite på detta då mina ungar fick lite eller ingen råmjölk från mamman.
Hon sa att man kunde vaccinera från 6 veckors ålder och sedan varannan vecka fram till att ungarna fick den sista sprutan vid 12 veckors ålders, och att man borde använda levande vaccin.
Nu känner jag mig lite kluven och osäker då jag tycker att vaccinering varannan vecka låter lite mycket samt att man ju fått höra att levande vaccin är ajaj för små kattungar 
Är det någon av er som har erfarenhet av att vaccinera ungar tidigt samt av levande vaccin på kattungar? Jag har bara använt avdödat tidigare…
Jeg har kun hørt man kan tidligvaksinere med død/svekket vaksine. Da kan man vaksinere helt ned til 6 ukers alder. Men det anbefaler kun å gjøres om smittepresset i kattegruppen er stort. Ved feks virus problemer bla.
Det kan godt være der er kommet noe nytt på markede i dag,hvor levende vaksine er trygt,men jeg ville aldri turd det.
Min første katt hos van Scalindjo døde jo nettopp av vaksinen han fikk, en levende og den fikk han ved 7-8 ukers alder. Så etter den opplevelsen sluttet hun å bruke den vaksinen hun gjorde på det tidspunktet, og begynte å sette første vaksine litt senere.
Jeg har selv vaksinert relavtivt tildig da jeg hadde min syke main coon. Men jeg tror det tidligste vi valgte var rundt 7-8 uker. Men fikk også kattungene 3 vaksiner for at det skulle gi dem optimal beskyttelse. 1 ny vaksine med 4 ukers mellomrom 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

6 9 12 brukar de väl vara om man väljer den vägen??
Det er sikkert ulikt fra land til land og ulikt mellom vetrinærene? Det er ihvertfall det mange dyrleger her i Norge følger,dersom dem følger vaksineprodusent sitt råd. Alternativt i Norge er det tidligste 6 uker,siden må dem da ha vaksine 10 og 14 uker.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
jag trodde detsamma 6 9 12 : e veckan, men blev osäker och tänkte att det kommit nyheter som jag inte tagit del av.
Jag skulle nog höra mej för med fler veterinärer innan du "pumpar" i så mycket. Det låter som ett tufft vaccineringsprogram enbart för att ungarna inte fått råmjölken.
Jeg hadde ikke vaksinert tidlig pga dem ikke hadde fått i seg råmelken, noe annet om du hadde høyt smittepress av smittsomme virus sykdommer i hus. Selv om kattungene ikke har fått i seg de første dråpene,så bygger dem jo opp etterhvert et immunsystem. Og enkelte kattunger kan jo også bli syke som en vanlig reaksjon av en vaksine. Jeg ville personlig følt det tryggere om kattungene er noen uker større ved første vaksinering,for da har dem mer å gå på,dersom dem skulle bli syke pga vaksinen. 

Tack för era svar! Jag lugnar mig nog lite med det vaccinationsprogrammet då, ska höra mig för med fler veterinärer först i alla fall
Men tycker det är lite märkligt att det verkar vara standard med levande vaccin till kattungar på de större djursjukhusen, då kan det ju inte vara jättevanligt med svåra biverkningar tycker man… Hmmm tycker det är en djungel det där med vaccin och vaccineringar… 
Men du kan jo spørre din dyrlege om han kan få inn den vaksinetype du føler deg trygg med å bruke,uansett når kattungene blir vaksinerte. Det gjør ihvertfall min. Han har standard inne den svekkede Felo Vax PCT, men i en periode brukte jeg en av Nobivac sine,og ta bestillte han inn disse til meg.
Jeg husker et år jeg skulle eksportere 2 kattunger.Da ønsket den ene gjerne å få en type,fordi oppdretter hadde så dårlige erfaringer med en annen, mens en annen oppdretter ønsket den andre,for h*n hadde dårlige erfaring med motsatt.
Jag har alltid använt levande vaccin och har aldrig haft några problem. Jag har hört om biverkningar av både mindre och större sort på både levande och avdödat och känner nog mer spontant att det handlar om katternas status kombinerat med vaccinerna osv. Vissa tål andra tål inte, smittotryck, allmänn hälsa och allt möjligt kan göra sin roll. Jag tror inte man kan skylla allt på just ett vaccin, det är mer som spelar in, då vi alla har olika erfarenheter av vaccinerna.
Så avdödat eller levande, vanilj eller jordgubb ;-)
Men ett vaccin som innehåller en massa olika vacciner för olika saker….det skrämmer mig. Skulle aldrig pula i små kattungar en jättecocktail med en massa olika grejer, det kan man göra senare isåfall om det är tvunget.
Det är en balansgång, levande vaccin ger bättre skydd och avdödat mindre biverkningar, och man kan aldrig säga i förväg hur katten ska reagera.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
#9 Det du skriver har jag fått lära mej och jag tror det är riktigt. Jag vac med avdödat på kattungar. Dosen är lika stor till en kattunge som till en fullvuxen katt. Det skrämmer mej. jag vac tidigast 9-10 veckor.
*10 Huff ja,det la jeg også merke til da jeg skulle vaksinere et kull for 2 år siden. I det kullet hadde jeg en knøttliten kattunge (hun er normal størrelse i dag som voksen),og jeg fikk helt vondt av om hun skulle få hele den dosen. Men jeg kunne ikke vente med å gi henne vaksine,da dem var 10-12 uker gamle den gang. Så dyrlegen gav faktisk henne en halv en,så fikk hun normal dose gang nr 2.